Anouk Kruithof 5 juni, 14 — interview

Op de dag dat we haar interviewden werd net bekend dat ze de Charlotte Köhler prijs 2014 heeft gewonnen en momenteel is haar werk te zien in het Stedelijk Museum: Anouk Kruithof. Ze was maar drie dagen in Nederland dus we grepen onze kans om Anouk wat meer over haar werk te laten vertellen.

© Björn Veldhuisen

In 2003 studeerde Kruithof al af aan de St. Joost Academie te Breda waar ze naast fotografie, ook sculptuur studeerde. Ergens in het tweede jaar moest ze voor 1 afdeling kiezen, omdat het toch te veel werd en liet zij haar studie sculptuur vallen. Wel zien we de invloed van deze studie nog duidelijk terug in het ruimtelijke en driedimensionale werk van Kruithof. Sinds 2011 woont zij in New York en de aparte, complexe publieke ruimte die je daar vindt inspireert haar enorm.

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

Ondanks dat Kruithof fotografie gestudeerd heeft, werkt ze altijd heel interdisciplinair. Performance, installaties, video, sculptuur, kunstenaarsboeken en take away pamfletten maken allemaal onderdeel uit van haar uiteindelijke werk. Voor haar is een foto alleen vaak te beperkt. Hierover zegt zij:

"Wanneer een foto afgedrukt is, eindigt het creatieve proces nog lang niet. Ik zou niet snel zomaar een fotoserie aan de muur hangen. Ik gebruik de camera als een soort strategische tool om beelden mee te verzamelen en contact te maken met mijn omgeving. Pas als ik al het ‘materiaal’ heb verzameld ga ik bedenken wat ik ermee ga doen. Of ik er uiteindelijk een boek van maak, of een installatie waarin de fotografie gebruikt wordt, staat voor mij totaal niet vast. Het verzamelen van materiaal en de uiteindelijk uitwerking daarvan zijn twee heel verschillende processen. Vaak is een foto voor mij niet genoeg."

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

Ook bracht ze onlangs haar boek Pixel stress uit waarvoor ze afbeeldingen tot 3200% vergrootte die ze vond door in Google naar 'Stress' te zoeken. De afdrukken van deze gekleurde 'stresspixels' probeerde ze vervolgens te verkopen aan bankiers op Wall Street. Kruithof:

"Pixelstress was heel interessant om te maken. Op het moment dat ik de ingelijste screenshots van de ‘stresspixels' aan de bankiers probeerde te verkopen kregen zij een soort stress, zij mochten de prijs zelf bepalen en hadden geen idee wat zo’n lijstje waard is. Voor mij, aan de andere zijde is het ook moeilijk om me in hun wereld te verplaatsen. Eigenlijk begrepen we elkaars verschillende abstracte manier van denken niet. Toen ik het lijstje vervolgens gratis aan ze gaf vonden ze dit weer heel leuk en kwam er weer een andere verstandhouding tussen ons, het kreeg in plaats van een monetaire waarde, de waarde van een gift. Dit is zelfs voor bankiers eigenlijk meer waard wat heel boeiend was, zeker op die plek: Wall Street. Vervolgens heb ik het boek zelf losbladig gemaakt, zodat het ook een soort stress oplevert in de ervaring van het bekijken van het boek. De verschillende data punten over wat stress kan zijn gezien door Google, mijzelf, de bankiers en de kijker, komen samen in dit boek en dat vind ik interessant."

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

In het Stedelijk is momenteel ook haar serie Push Up te zien: een cirkel foto's van mensen die push up's doen en een leeg frame waarin het beeld razendsnel wisselt. Op de vraag hoe dit werk tot stand is gekomen antwoordde Anouk:

"Voor Push Up ben ik voor een aantal grote bedrijven gaan staan en heb ik de medewerkers in hun pauze gevraagd zich voor mij op te drukken. Een push up is eigenlijk een hele krachtige fysieke oefening en de uniformen, die ze aanhebben worden eigenlijk geassocieerd met macht. Wanneer medewerkers in pak, die oefening op de grond doen, lijkt er een vreemde machtsverhouding te ontstaan. Ook werd ik steeds weggestuurd door bewakers die me vertelden dat ik mensen niet mocht vragen om zich te laten opdrukken. Als ze namelijk hun arm zouden breken, is het bedrijf aansprakelijk. Zo is New York een samenhang van onzichtbare grenzen en regels en tegelijkertijd het symbool van vrijheid. Ik vind het boeiend om dit soort contrasten in mijn werk te bevragen.”

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

In de nabije toekomst kunnen we nog meer boeken verwachten van Kruithof en natuurlijk een nieuw project dat ze met behulp van de Charlotte Köhler prijs gaat maken. Voorlopig gaat ze eerst nog wat rond reizen door Europa voor verschillende werkgerelateerde bezoeken en kun je nog tot en met 8 juni haar expositie ‘Within interpretations of a wall’ als onderdeel van de duo presentatie ‘Paulien Oltheten en Anouk Kruithof’ zelf gaan zien in het Stedelijk Museum.

Pixelstress is hier te koop.

anoukkruithof.nl


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more