Anouk Kruithof 5 juni, 14 — interview

Op de dag dat we haar interviewden werd net bekend dat ze de Charlotte Köhler prijs 2014 heeft gewonnen en momenteel is haar werk te zien in het Stedelijk Museum: Anouk Kruithof. Ze was maar drie dagen in Nederland dus we grepen onze kans om Anouk wat meer over haar werk te laten vertellen.

© Björn Veldhuisen

In 2003 studeerde Kruithof al af aan de St. Joost Academie te Breda waar ze naast fotografie, ook sculptuur studeerde. Ergens in het tweede jaar moest ze voor 1 afdeling kiezen, omdat het toch te veel werd en liet zij haar studie sculptuur vallen. Wel zien we de invloed van deze studie nog duidelijk terug in het ruimtelijke en driedimensionale werk van Kruithof. Sinds 2011 woont zij in New York en de aparte, complexe publieke ruimte die je daar vindt inspireert haar enorm.

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

Ondanks dat Kruithof fotografie gestudeerd heeft, werkt ze altijd heel interdisciplinair. Performance, installaties, video, sculptuur, kunstenaarsboeken en take away pamfletten maken allemaal onderdeel uit van haar uiteindelijke werk. Voor haar is een foto alleen vaak te beperkt. Hierover zegt zij:

"Wanneer een foto afgedrukt is, eindigt het creatieve proces nog lang niet. Ik zou niet snel zomaar een fotoserie aan de muur hangen. Ik gebruik de camera als een soort strategische tool om beelden mee te verzamelen en contact te maken met mijn omgeving. Pas als ik al het ‘materiaal’ heb verzameld ga ik bedenken wat ik ermee ga doen. Of ik er uiteindelijk een boek van maak, of een installatie waarin de fotografie gebruikt wordt, staat voor mij totaal niet vast. Het verzamelen van materiaal en de uiteindelijk uitwerking daarvan zijn twee heel verschillende processen. Vaak is een foto voor mij niet genoeg."

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

Ook bracht ze onlangs haar boek Pixel stress uit waarvoor ze afbeeldingen tot 3200% vergrootte die ze vond door in Google naar 'Stress' te zoeken. De afdrukken van deze gekleurde 'stresspixels' probeerde ze vervolgens te verkopen aan bankiers op Wall Street. Kruithof:

"Pixelstress was heel interessant om te maken. Op het moment dat ik de ingelijste screenshots van de ‘stresspixels' aan de bankiers probeerde te verkopen kregen zij een soort stress, zij mochten de prijs zelf bepalen en hadden geen idee wat zo’n lijstje waard is. Voor mij, aan de andere zijde is het ook moeilijk om me in hun wereld te verplaatsen. Eigenlijk begrepen we elkaars verschillende abstracte manier van denken niet. Toen ik het lijstje vervolgens gratis aan ze gaf vonden ze dit weer heel leuk en kwam er weer een andere verstandhouding tussen ons, het kreeg in plaats van een monetaire waarde, de waarde van een gift. Dit is zelfs voor bankiers eigenlijk meer waard wat heel boeiend was, zeker op die plek: Wall Street. Vervolgens heb ik het boek zelf losbladig gemaakt, zodat het ook een soort stress oplevert in de ervaring van het bekijken van het boek. De verschillende data punten over wat stress kan zijn gezien door Google, mijzelf, de bankiers en de kijker, komen samen in dit boek en dat vind ik interessant."

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

In het Stedelijk is momenteel ook haar serie Push Up te zien: een cirkel foto's van mensen die push up's doen en een leeg frame waarin het beeld razendsnel wisselt. Op de vraag hoe dit werk tot stand is gekomen antwoordde Anouk:

"Voor Push Up ben ik voor een aantal grote bedrijven gaan staan en heb ik de medewerkers in hun pauze gevraagd zich voor mij op te drukken. Een push up is eigenlijk een hele krachtige fysieke oefening en de uniformen, die ze aanhebben worden eigenlijk geassocieerd met macht. Wanneer medewerkers in pak, die oefening op de grond doen, lijkt er een vreemde machtsverhouding te ontstaan. Ook werd ik steeds weggestuurd door bewakers die me vertelden dat ik mensen niet mocht vragen om zich te laten opdrukken. Als ze namelijk hun arm zouden breken, is het bedrijf aansprakelijk. Zo is New York een samenhang van onzichtbare grenzen en regels en tegelijkertijd het symbool van vrijheid. Ik vind het boeiend om dit soort contrasten in mijn werk te bevragen.”

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

In de nabije toekomst kunnen we nog meer boeken verwachten van Kruithof en natuurlijk een nieuw project dat ze met behulp van de Charlotte Köhler prijs gaat maken. Voorlopig gaat ze eerst nog wat rond reizen door Europa voor verschillende werkgerelateerde bezoeken en kun je nog tot en met 8 juni haar expositie ‘Within interpretations of a wall’ als onderdeel van de duo presentatie ‘Paulien Oltheten en Anouk Kruithof’ zelf gaan zien in het Stedelijk Museum.

Pixelstress is hier te koop.

anoukkruithof.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more