Beeldcolumn: Cocktail Girls 6 mei, 15 — editorial

De mooie dame op deze foto, vergelijkbaar aan de veel geliefde Marilyn Monroe, is fotograaf Carlijn Jacobs (1991) zelf. Het beeld is bedoeld als een zelfreflectie op haar werk en zijzelf als persoon. Dit beeld is Carlijn, zij waant zichzelf in een droomwereld. De foto heeft een laagje glans waar ze altijd naar op zoek is binnen haar werk, en in haar dagelijks leven. Ze houdt van perfectie, dingen mooier maken dan ze daadwerkelijk zijn.

© Carlijn Jacobs

Esthetiek speelt een belangrijke rol in het werk van Carlijn. Maar wat is schoonheid eigenlijk? Volgens filosoof Plato bestaat schoonheid niet. De natuur is een streven naar de ware schoonheid. Hij zag kunst als een nabootsing van een nabootsing, een slecht gelukt streven naar perfectie. Dit mimische standpunt is toepasbaar op dit beeld. Het is immers een streven naar de ideale werkelijkheid. Carlijn idealiseert zichzelf en haar leven in deze foto. Waar sommige fotograven opzoek gaan naar het onverwachte moment, richt zij zich juist op het gestileerde beeld.

Het beeld doet denken aan de wereld van Barbie, iets wat iedereen die met poppen heeft gespeeld wel zal herkennen. Door het blauwe zwemband, grote hotel en de algehele Malibu-uitstraling doet de foto ‘nep’ aan, het wordt bijna lelijk door de uitzinnige schoonheid die te zien is.

Misschien zegt het beeld niet zozeer iets over de kunstenaar zelf, maar meer over de kijker. De een zal in dit beeld een personificatie van Barbie zien, de perfecte vrouw. Terwijl iemand anders misschien de kriebels krijgt, en liever pluizig haar en graffiti op de o-zo-witte muren van het hotel ziet. Smaakoordeel is iets wat objectief is; er is genoeg ruimte voor discussie. In mijn ogen kan schoonheid juist in lelijkheid zitten. Imperfectie maakt perfect. Niet alles hoeft een laagje glans te bevatten. Carlijn vat het mooi samen: ‘Is iets mooi omdat het lelijk is, of is het lelijk omdat het mooi is?’ Juist, denk daar maar eens over na.

Tekst doorIsabeau van Halm

carlijnjacobs.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more