Beeldcolumn: Binnen De Perken 13 november, 14 — editorial

Misschien gaat het wat ver om iedere fotograaf een 'kunstenaar' te noemen, maar het zijn wel allemaal 'makers'. Fotografen maken keuzes. Welke camera, waarop gericht, vanuit welk standpunt? Een combinatie van beslissingen die samen het uiteindelijke resultaat bepalen. Dat geldt voor alle foto's, maar niet altijd in gelijke mate.

© Paul Rondags

Een 'straatfotograaf' laat nog heel wat ruimte voor het toeval, voor de spontaniteit. Hij gaat (doelloos) op pad en laat het dan aan de wereld om voor z'n camera te verschijnen. Ter plaatse volgt dan de intuïtieve beslissing om wel/niet af te drukken. Een beetje keuze, een beetje willekeur. Zie ook: oorlogsfotograaf, documentaire fotograaf, 'snapshot'. Anders is dat voor de 'conceptuele' beeldenmaker, want die heeft bij voorbaat al een vrij precies plaatje in z'n hoofd.

Zo en niet anders moet het er uiteindelijk uit komen te zien. Zoals de schoolfotograaf alle grote kindjes en de meester/juf achteraan wil hebben en als het even lukt ook een leuke mix van jongetjes en meisjes, zo wil de 'maker-met-een-idee' ook graag dat alles naar eigen inzicht op orde staat of ligt. Een beetje zoals een schilder te werk gaat, zo maakt de fotograaf een tableau.

Portretten en stillevens zijn wat betreft de wil tot compositie van vergelijkbare strekking – waarbij de laatste dan nog wel het voordeel heeft dat een plastic banaan in principe wat meegaander van aard is dan een kleuter uit groep zes. Ook heel belangrijk in de controle: het kader. Zoals een kapper vroeger een bloempotkapsel aanmat – pot op het hoofd en alles wat er onder hangt, hup, met de meedogenloze schaar/tondeuse geknipt/geschoren – zo bepaalt de fotograaf welk deel van de ruimte er wordt afgesneden. De maker van dit beeld, Paul Rondags, laat zich daarover in dit beeld nadrukkelijk uit: banaan en klein kopje binnen het passe-partout, grotere kop en roze bloem erbuiten. Hoewel een passe-partout, afgaande op de letterlijke betekenis van het woord, een non-discriminatoire object is (want het 'past op alles') is hier wel degelijk sprake van een stukje 'framing': een overtuigingstechniek om bepaalde beeldaspecten uit te lichten; om wat binnen het kader valt net een beetje extra belangrijk te maken.

Het is het zuurvrije karton in principe om het even waar het omheen komt te liggen. Maar bedenk daarbij wel dat het algemene doel van een passe-partout is om het ingelijste werk beter tot zijn recht te laten komen. Bovendien, wie bij een IQ-test wel eens de vraag 'hoeveel rechthoeken zie je hier?' is voorgelegd weet dat je bij kadreringen als deze op je tellen moet passen. Zo zit er een genuanceerd kleurverschil in het tafelkleed wat, ongeacht het passe-partout, weer een ander kader definieert.

De roze bloem die half-om-half over twee kleurvlakken op het kleed ligt benadrukt dit onderscheid. Vervolgens is er nog voor gekozen om ook een deel van de donkere ruimte om de tafel zelf in het beeld op te nemen, waardoor opnieuw een nieuw (zwart) vlak ontstaat. En wie weet wat er allemaal nog meer op tafel lag, dat we niet op deze foto kunnen terugzien? De fotograaf heeft besloten om dat, door zorgvuldige en bewuste kadrering, in het midden te laten.

Het beeld dat ter inspiratie dient voor deze column is van Paul Rondags (1960).

paulrondags.com


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more