Onze redactie ziet dagelijks duizenden beelden voorbijkomen. In de beeldcolumn lichten we daarom onze favoriete foto uit. Deze keer een beeld van Margriet van de Velde.
Het Hollandse buitenleven heeft zich de afgelopen jaren uitgebreid laten openbaren in het succesvolle televisieprogramma 'Boer Zoekt Vrouw'. Natuurlijk, het ging in eerste instantie om een datingshow maar dat het format zo massaal werd omarmd kwam toch vooral omdat er iets meer in zat dan dat. Romantiek, ja, maar het sleutelwoord is hier: authenticiteit. Daar zijn wij, gecorrumpeerde stedelingen, dol op. In het dagelijks leven blijven we cynisch maar ondertussen kijken we met ironische, quasi jaloerse blik naar de ambachtelijke simpelheid die de BZV-boeren ogenschijnlijk in de aanbieding hebben.
Heeft de fotografie, in de jaren van het immense succes van dat programma, meegelift op dit thema? Of zijn de fotografen er juist door die enorme aandacht voor 'Boer Zoekt Vrouw' een beetje beducht op geworden om het plattelandse leven nader te bestuderen? Ik heb er geen harde studie van gemaakt maar voor beide argumenten is een plausibel antwoord, namelijk:documentairemakers willen altijd de donkere kant van de maan beschijnen. Dat wil zeggen, wanneer een onderwerp groot wordt uitgemeten in de media dan zit het in het bloed van de documentairemaker om datgene uit te lichten dat in de actualiteit verborgen blijft.

© Margriet van de Velde
Het gaat er in dit geval dus niet om óf het ‘landelijke’ als onderwerp ook na 'Boer Zoekt Vrouw' nog interessant kan zijn, maar vooral hoe het te benaderen. Zo heeft de fotografe Margriet van de Velde gekozen voor het statische portret en dat is toch wel gedurfd in een land met zo'n sterke traditie in dat genre. Maar het portret van deze jongen met paard ten voeten uit is daar dan toch wel een zeer geslaagd voorbeeld van! Het portret heeft precies de juiste esthetische lading om de karakteristieke houding en markante kop van de strak gekapte knul met volle aandacht te willen bestuderen. En nu ik z'n kapsel beschrijf bedenk ik me ook ineens: is dat niet een beetje te hip?!
Zijn uiterlijk doet zwaar werk vermoeden, iets dat we ook verwachten van een…paardenboer?! De klompen en bevuilde kleding lijken daarvan een bevestiging. Maar let op: hoewel deze foto weliswaar is gemaakt in Barneveld – wat we vanuit stedelijk perspectief wel als ‘landelijk’ gebied kunnen betitelen – betreft het hier géén boerenjongen. Nee, navraag bij de maakster leert dat het hier een student aan de School voor Hoefsmid betreft.
Toch kan je nog steeds, ongeacht de specifieke professie, wel stellen dat de gestileerde coiffure van de jongen een beetje contrasteert met de rest van zijn potige voorkomen. Echter, wat ruikt het paard aan zijn hand? Is dat aftershave? Gaat de werkkleding na deze sessie uit en gaat deze hoefsmid in de dop dan meteen door naar z'n meisje en vervolgens het studentenleven in? Het paard wordt er niet opgewonden van maar hij mag toch niet mee. Achter de stal staat de hybride wagen al stationair te draaien...
Tekst door Erik Vroons