Chickens; Scared By Torpedo - Chris Teerink 29 juli, 15 — editorial

In 1872 maakte fotograaf Eadweard Muybridge het onmogelijke mogelijk; hij legde een paard in volle snelheid vast. Een belangrijke ontdekking waardoor nieuwe mogelijkheden ontstonden voor de kunst, wetenschap en de entertainment industrie. Maar wie was Muybridge? Er is weinig bekend over zijn drijfveren en hoe het voelde om zulke ontdekkingen te doen.

© Eadward Muybridge

Filmmaker Chris Teerink wilde Muybridge beter begrijpen. Hij besloot om de fotograaf te worden, door zijn experimenten na te doen met 3D technologie. Hij bezocht archieven, musea en de plekken die Muybridge fotografeerde, en legde dit allemaal vast.

Teerink raakte gefascineerd door de fotograaf toen hij een film maakte over de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt. “De beelden van Muybridge maken zozeer deel uit van het collectieve geheugen dat ik geen idee meer heb waar en wanneer ik ze voor het eerst heb gezien. Muybridge was een belangrijke inspiratiebron voor Sol LeWitt, en toen ben ik zorgvuldig naar zijn foto’s gaan kijken.” Hij ontdekte dat het leven van Muybridge heel intrigerend en spannend was – hij was ook een moordenaar – maar de belangrijkste vragen bleven onbeantwoord. “Als filmmaker trekt dat mij heel erg, want dingen die we niet weten zijn interessanter dan de dingen die we wel al weten.”

Door middel van een app, film en tentoonstelling is de reis van Teerink te volgen. Tot december 2016 via de app, en in 2017 komt de documentaire uit. Elke twee weken plaatst hij een nieuw verhaal, om ons een blik te geven in het leven van een 19e eeuws pionier op het gebied van fotografie. “Toen Muybridge voor het eerst een galopperend paard fotografeerde, zal dit nogal wat verwondering opgeroepen hebben. Voor ons is die verwondering moeilijk voor te stellen, omdat fotografie nu de normaalste zaak van de wereld is. Met de app, film en expositie hoop ik dat gevoel van verwondering weer tot leven te wekken bij de kijker.”

Hoe ziet Chris Teerink de toekomst van bewegend beeld nu hij zo veel bezig is met het verleden? “Het zal niet bepaald worden door technologische mogelijkheden, want die zijn in principe oneindig, maar juist door economische en sociale factoren. Hollywood werd groot tijdens de economische crisis van de jaren dertig. Mensen hadden afleiding nodig en vonden die in film. De technologie zal de scheidslijn tussen het bewegende beeld en de werkelijkheid steeds meer doen vervagen, maar of iedereen straks thuis zit met een bril op zijn hoofd, om zich te onttrekken aan de werkelijkheid, wordt toch bepaald door hoe die werkelijkheid zelf er uit ziet.”

paradox.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more