De Donkere Kamer @ Volkshotel: Anouk Kruithof 17 augustus, 15 — editorial

Image District - onderdeel van het down-town programma van Unseen - vindt van 18 t/m 20 september plaats in de verschillende ruimtes die het Volkshotel rijk is. Jonge en toonaangevende initiatieven en galeries richten op geheel eigen wijze de expositie in - verwacht dia's, kunst in het donker maar ook prints en straatfotografie. Het valt allemaal onder het thema 'digital analogue'.Op 19 september zal Anouk Kruithof tegast zijn bij een special editie van De Donkere Kamer, de invulling hiervoor wordt door New Dawn verzorgt. Kaartjes zijn nog verkrijgbaar.

Een foto op zich interesseert Anouk Kruithof niet. Ze gelooft nauwelijks wat er op een foto wordt afgebeeld. “Alles is manipulatie. ”We leven niet meer in een tijd waarin een foto meer verteld dan duizend woorden. We zijn volgens Kruithof eerder aanbeland in een tijd waarin het belangrijk is om na te denken over de foto en hetgeen dat is afgebeeld. Een foto kan niet meer gemakkelijk als bewijs dienen, waar Kruithof mee bedoelt dat je op je hoede moet zijn. Wat je bekijkt en de transparantie die fotografie zou kunnen hebben, is totaal te bevragen.

© Anouk Kruithof

In haar nieuwe project #EVIDENCE, heeft dit gegeven ook een belangrijke rol. Kruithof bekeek van zo’n tachtig Amerikaanse overheidsinstellingen, bedrijven en andere instituten hun Instagram accounts, dat betekent duizenden en duizenden foto’s, en het valt haar op dat iedereen manipuleert met foto’s. We denken tegenwoordig veel in beeld en op de een of andere manier ‘geloven’ we de foto’s die we zien. “Instagram accounts fungeren als reclame of het nu voor een bedrijf is, een privé persoon of een overheidsinstelling en dat vind ik best zorgelijk, want de meeste mensen die hiernaar kijken, denken hier niet over na en kunnen dus als een soort elastische poppetjes in allerlei hoeken van verleiding worden getrokken.” Je kunt als het ware ‘geloof’ en daarmee macht creëren met zo’n account.

© Anouk Kruithof

© Anouk Kruithof

De hoeveelheid foto’s die in onze huidige samenleving aanwezig zijn is ook een gegeven waar Kruithof zich voor interesseert. De foto’s liggen voor het oprapen en de creatieven dienen er iets mee te doen. Of dat nu op het internet is, of dat ze uit schoenendozen van een zolderkamer komen.

“Ik vind het nog steeds machtig om te fotograferen, maar ik vind het steeds vaker lastig om de waarde ervan in te zien. Ik vraag net zo lief iemand anders om de foto’s te maken. Ik zie zeker de waarde in van het fotografisch materiaal en zijn zeggingskracht, daarom gebruik ik in bijna al mijn werk ook fotografie. Alleen de vorm waarin ik m’n uiteindelijke werken presenteer is erg breed en uiteenlopend, omdat ik graag de vorm kies al naar gelang de inhoud van m’n project.”

Kaart verkoop DDKNewDawn@Volkshotel
Image District
Pitch je fotoproject- DDKNewDawn@Volkshotel
Anouk Kruithof
Facebookevent


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more