Editors' Pic: Wat is een portret? 12 maart, 15 — editorial

Roeland Verhallen neemt de stelling in dat het bij een portret altijd gaat om een masker, en daarmee legt hij zijn standpunt in het verlengde van de beroemde socioloog Ervin Goff man die een theorie ontwikkelde over het zo door hem genoemde ‘impression management’. Oftewel, het ware gezicht zal zich nooit tonen want we zijn voortdurend bezig om een bepaalde gelaatsuitdrukking te tonen.

© Roeland Verhallen

Afhankelijk van de situatie plooi je je dus letterlijk in een bepaalde houding. Dat doen we altijd, zéker wanneer we een camera op ons gericht weten. Op zo’n moment gaat je bewustzijn toch als vanzelf een trede omhoog. Poseren noemen we dat dan, maar eigenlijk is het zitten voor een camera dus vooral een verhevigde vorm van het aannemen van een pose – iets wat je op een wat lager niveau altijd doet, of je nu bij de bakker een brood bestelt, wanneer je bij je ouders thuis aan tafel zit, of wanneer je voor het eerst iemand ontmoet.

Steeds net even anders, maar altijd doe je aan ‘uiterlijk beheer’. Om toch iets te doen aan de symptomatische bijstelling die we maken wanneer we onszelf voorbereiden op een portret verzon Roeland Verhallen een list: hij verstopte de cameraapparatuur achter een groot doek en speelde ter afl eiding vijf liedjes af die de mensen zelf van huis hadden meegenomen. Muziek die hen raakte.

Dat was een geniaal idee, want ‘impression management’ kan net zo slecht tegen muziek als vampieren tegen licht en knofl ook. Zo lukte het Roeland dus om de temperatuur van het ego, dat ergens als een interne identiteitsmachine is ingebouwd in ieder mens, op subtiele wijze naar beneden te draaien.

Het meisje op deze foto was er helemaal klaar voor. Ze had haar mooiste oorbellen in gedaan, het haar netjes gekamd en felle lippenstift opgedaan. Ook de wimpers was ze niet vergeten te maskeren, maar waar ze zich nooit op had voorbereid was dat ze zich, hier voor de camera, zo zou laten overmannen door haar eigen gekozen tranentrekkers.

Tekst door Erik Vroons

roelandverhallen.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more