Moeder Rusland #3 5 juli, 15 — editorial

Moeder Rusland is een levensgroot standbeeld in Volgograd, gebouwd ter nagedachtenis aan de slag om Stalingrad. Ook is Moeder Rusland de term waarmee Russen liefkozend aan hun land refereren. In het westen boezemt Rusland steeds meer angst in. Maar wat weten we eigenlijk over 'de gewone Rus'?

Buiten Moskou lijkt het Kremlin ver weg en draait het leven vaak om hele andere dingen. Met het platform Moeder Rusland: Kleine verhalen uit een grootmacht brengt Hester den Boer het leven in de buitengebieden van Rusland in beeld. Voor New Dawn selecteert Hester om de paar weken beeld uit haar project, zoals Moeder Rusland #1, #2, endeze keer: Moeder Rusland #3 - Siberische kunstenaars.

Ilyas Zinatulin (Vladivostok) © Hester den Boer

Tijdens de Sovjetunie was het socialistisch realisme de enige toegestane kunststroming. Realistische kunst die de Sovjetwerkelijkheid uitbeeldt in haar meest heroïsche vorm. Lachende arbeiders, overwinningen op het slagveld en gezonde boerenmeisjes waren populaire thema's. Schilderijen moesten de ultieme toekomstdroom uitbeelden van het communisme als staatsvorm.

Pjotr Gavrilenko (Tomsk) © Hester den Boer

Pjotr Gavrilenko, een kunstenaar uit de Siberische stad Tomsk vertelt: 'Het was mogelijk iets anders te schilderen dan de richtlijnen voorschreven. Het was niet zoals tijdens Stalin dat je dan in een goelagkamp belandde. Maar het betekende wel uitsluiting van de kunstgemeenschap. Het was een normale gang van zaken dat voordat een tentoonstelling werd geopend eerst de KGB kwam kijken om de kunst te keuren. Als het niet voldeed werd de tentoonstelling afgelast.'

Sergej Lazarov (Tomsk) © Hester den Boer

Een andere manier om solistische kunstenaars of andere dissidenten de mond te snoeren, was opsluiting in een psychiatrische inrichting. Gavrilenko is ervan overtuigd dat als het Sovjetregime nog langer had aangehouden zou dit hem ook zijn overkomen. 'Het was een verschrikkelijke en eenzame tijd,' vertelt hij. 'De kritieken van de kunstrecensenten waren vernietigend. Mijn werk en ik persoonlijk werden verguisd in de lokale kranten. In die tijd raakte ik in een zware depressie', vervolgt Gavrilenko.

Rafael Aslanjan (Tomsk) © Hester den Boer

Tegenwoordig mag iedereen in elke stijl schilderen die hij wil en ook Gavrilenko is nu een gewaardeerde kunstenaar. Tot aan zijn pensioen vorig jaar was hij zelfs docent op de lokale kunstacademie. 'Nog steeds is het realisme populair, ook onder de kunstacademiestudenten,' valt hem op. 'Het zal wel gewenning zijn. Het is immers zo lang de enige toegestane kunststroming geweest.' Maar ook in musea en galeries merkt Gavrilenko een hernieuwde populariteit van het socialistisch realisme. 'Ik heb het idee dat er tegenwoordig vanuit de overheid actief de patriottische vaderlandslievende kunst wordt gepropagandeerd. Het past binnen de huidige politiek van Poetin.'

Sergej Koetirjov (Tomsk) © Hester den Boer

Hester den Boer was een van de honderd fotografen van New Dutch Photography Talent 2015, één van de beelden uit dit boek werd gebruikt ter inspiratie voor de Beeldcolumndoor Erik Vroons. En het boek is nog verkrijgbaar, bestellen kan hier!

Meer zien van het project Moeder Rusland? Dat kan op de website: moederrusland.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more