Scarlett Hooft Graafland - Naakt in het veld 21 augustus, 14 — editorial

In 2004 maakte Scarlett Hooft Graafland in IJsland haar fotoserie “Roofs”. Elf jaar later, bevond Hooft Graafland zich weer in IJsland. New Dawn benaderde haar op het moment dat zij hier aan het werk was in de Artist Residentie in Djúpivogur, in het Oosten van IJsland.

© Scarlett Hooft Graafland

Begin jaren dertig gaf de IJslandse schrijver en Nobelprijswinnaar Háldor Laxness het boek “Independent People” (Sjálfstætt Fólk) uit. Laxness beschreef de verhalen van het moeizame, arme bestaan van de boeren in IJsland uit die tijd. Sommige van deze boerenfamilies konden het zich na een min of meer voorspoedig jaar permitteren om een klein schuurtje te bouwen.

Van bovenaf ervaar je Reykjavik als een eindeloos kleurenpalet. Dit palet wordt gecreëerd door de veelzijdige natuur, maar ook door de verschillende kleuren die de daken van huizen hebben in IJsland. Buiten Reykjavik, op de lege vlaktes, was Hooft Graafland om deze reden ook op zoek naar gekleurde daken. Naast de veelzijdigheid in kleuren van de natuur, was Hooft Graafland vooral op zoek naar de kleuraccenten van de daken.

In haar werk wilde Hooft Graafland de menselijke kwetsbaarheid plaatsen tegenover de kracht van de natuur in IJsland. De naakte mens vormt hierbij de meeste pure gedaante waarin deze kwetsbaarheid getoond kan worden. In een interview met kunsthistorica Tineke Reijnders vertelde Hooft Graafland hier eerder over: “Het besluit kwam intuïtief tot stand. Ik zag de performances puur als sculptuur en nam de kou voor lief. De kleine huisjes, door de mens gemaakt, zag ik als een piëdestal, een voetstuk. Tegelijk wilde ik een knipoog maken naar de architectuur, een contrast aanbrengen met hoe veilig je verwacht dat het is in zo’n huis. De veiligheid komt nu van het lichaam op het puntdak.”

Het beeld “White” uit de serie “Roofs” toont niet alleen de ongereptheid van de natuur, maar laat ook zien hoe uitgestrekt en wijdst zij is. Hoewel het huisje en het naakte lichaam centraal worden gesteld in het beeld, vormen zij ook een nietige stip in het groen. Een beeld dat zowel de schoonheid van het naakte menselijk lichaam als van de natuur laat zien.

Scarlett Hooft Graafland (1973) is al geruime tijd actief als fotograaf en publiceerde de serie “Roofs” eerder in het gelijknamige fotoboek. Haar werk typeert zich door de kleurrijke tableaus met subjecten die een mysterieuze maar serene sfeer oproepen.

scarletthooftgraafland.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more