Stevig beton op fragiel karton - Noémie Goudal 3 juni, 15 — editorial

Foam toont de eerste museale solopresentatie van de jonge Franse kunstenaar Noémie Goudal (Parijs, 1984). Goudal is zoals curator Claudia Küssel zegt, een belangrijke stem in de hedendaagse fotografie- en kunstwereld.

Typerend voor Noémies werk zijn de gelaagde foto’s van verstilde en mysterieuze landschappen die zij combineert met (elementen van) modernistische architectuur. De fotografische series zijn het resultaat van ruimtelijke ingrepen en fysieke constructies die de beleving van de foto manipuleren.

Observatoire III 2013-14 © Noemie Goudal

De laatste werken worden nog recht gehangen als wij met een klein groepje onder leiding van Noémie zelf haar tentoonstelling bekijken. De tengere, Franse kunstenares straalt rust en sereniteit uit. Een element dat ook terug te vinden is in de foto’s van de ogenschijnlijk betonnen bouwsels die in het water gefotografeerd zijn. In werkelijkheid zit het iets anders: daar in het water staat iemand met een kartonnen uitsnede van anderhalve meter hoog.

Noémie fotografeerde voor dit project delen van betonnen gebouwen in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Die drukte ze vervolgens af op karton en sneed ze zorgvuldig uit. Tijdens de shoot mocht het niet harder waaien dan 10 km per uur, omdat de rimpeling in het water minimaal moest zijn. Dit, om de afwezigheid van schaal te creëren.

Tanker 2014 © Noemie Goudal

Een andere gedachte die in de foto verwerkt zit is dat beton, anders dan baksteen, in elke gewilde vorm gegoten kan worden. Dat heeft Noémie met het karton in feite ook gedaan. Een groter contrast tussen de fragiele zelf-bedachte gebouwtjes en de betonnen uitstraling die je in eerste instantie voor je denkt te hebben, is bijna niet denkbaar. Op een subtiele manier wordt je als kijker op een aangename manier misleid. De inspiratie voor dit project komt van de Indiase kosmische architectuur. Sterrenwachten. Die er tegenwoordig net als deze gebouwen ook maar wat verlaten bij staan.

Noémie spreekt razendsnel, verontschuldigd zich daarvoor, waarna ze weer in hetzelfde tempo verder vertelt. Het is aanstekelijk. Fascinerend ook om meegenomen te worden in haar gedachtewereld. Een wereld waarin schaal en perspectief een belangrijke rol spelen. Evenals de werking tussen natuur en architectuur.

Voor de zekerheid moet even gezegd worden dat de haarscherpe en bijna onwerkelijke beelden dus geen digitale manipulaties zijn. Het zijn stuk voor stuk analoog geschoten beelden.

Noemie Goudal Diver 2014 © Noemie Goudal

Naast fotografie maakt Noémie ook videowerken, die in thematiek aansluiten op haar foto’s. Hetzelfde mysterieuze gevoel komt boven drijven. Anders in haar videowerk is wel dat de mens er een rol in mag spelen. Al is deze beperkt tot een vaak weinig productief handelen.Een van de videowerken is een cyclische actie van professionele zwemmers die gedurende zeven minuten (langer hielden de atletische mannen het niet vol) een in het water gebouwde stellage beklimmen om er vervolgens zeer kunstig weer vanaf te duiken. Een zwemmer was tijdens de opnamedag verhinderd, waardoor een iets minder bekwame schoonspringer, te herkennen aan de kaarsachtige sprong, moest optreden. Een prettig breekpunt in de loopende video.

Observatoire VI 2013-14 © Noemie Goudal

De lucht is grauw, dit is een bewuste keuze van Noémie. Het is namelijk niet de bedoeling dat het een soort vakantiegevoel oproept met stralende zon en zwemplezier. Bovendien ben je als het bewolkt is, zoals Noémie het zo mooi beschrijft, meer met jezelf.

The Geometrical Determination of the Sunrise is een tentoonstelling waar je op je hoede moet zijn. Door de niet kloppende ruimtelijke verhoudingen roepen de werken een bepaalde spanning op, die zich pas onthullen als je de tijd neemt om het goed te bekijken. Het is t/m 23 augustus te zien bij Foam.

Tekst door Jildau de Boer

noemiegoudal.com
foam.org


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more