In zijn voortgaande onderzoek naar bamboe fotografeert de Koreaanse kunstenaar Choi Byung-Kwan (Choi) treffende, monochrome voorstellingen van bamboebossen. Nauwkeurig bestudeert hij de plant in al haar glorie om vervolgens voortreffelijke, bijna serene en contemplatieve beelden te creëren.

© Choi Byung-Kwan
Door middel van zijn voortdurende uitbeelding van de natuur, onderzoekt hij de spirituele wereld. Volgens Choi is de natuur onderdeel van het zelfbewustzijn, het is zelf-herstellend en verlichtend. Bovendien symboliseert bamboe in de Koreaanse cultuur de SongJukJiJeol (松竹之節 onveranderlijke integriteit) van het verleden, SongGyoJiSu (松六之寿 sterke adellijkheid) en elegantie.

© Choi Byung-Kwan
“Mijn geest wordt rustig en hersteld zich wanneer ik in een bamboebos zit, luisterend naar het geluid van de bamboe, hoe de regen op de bladeren valt, of hoe de wind de bladeren streelt… Ik hoop dat toeschouwers ook deze energie kunnen voelen door mijn werk met bamboe. Als documentairefotografie vergeleken wordt met romans, dan is mijn fotografie volgens mij vergelijkbaar met poëzie. Poëzie moedigt de lezer aan ruimte te laten voor interpretatie of verbeelding – net zoals mijn werk dat doet. Ik denk dat het gevoel of de emoties die opgeroepen worden per persoon verschillen en kunnen veranderen.” Choi
Choi’s doorlopende ‘Bamboo Series’ bestaat uit vier verschillende representaties van het onderwerp: ‘Bamboo Square’, ‘Bamboo Panorama’, ‘Bamboo Gray’ en ‘Mother-of-Pearl’, op verscheidene locaties in Korea gefotografeerd.
‘Bamboo Square’ en ‘Bamboo Panorama’ weerspiegelen integriteit en esprit door middel van de afbeelding van de bamboe ‘lijn’, qua vorm onbuigzaam en alle andere onderdelen uitsluitend. Deze foto’s zijn diep in het hart van het bamboebos genomen, waar het daglicht schaars is. Ze zijn prachtig afgedrukt - het zwartst mogelijke zwart krijgt bijna een houtskool gevoel door het glansloze donker van de print - onderbroken enkel door de subtiele vorm van de bamboestammen.
Daarentegen kan ‘Bamboo Gray’ gezien worden als een metafoor voor de verbeelding van de kunstenaar, die een lijn en een vorm volgt gebaseerd op de begrensde schoonheid in structurele zin. Dit concept komt voort uit de zen-filosofie: het decor van de bamboebossen ontspant de geest van de toeschouwer en leidt ons naar een wereld van bezinning en meditatie. Choi focust zijn lens op de witruimtes tussen de bamboestammen en, opmerkelijk genoeg, niet op de bamboe zelf.
Choi combineert de bovengenoemde series in ‘Mother-of-Pearl’. In deze serie erkent en roemt hij de schoonheid en waarde van het traditionele Koreaanse lakwerk door het te gebruiken als omlijsting van zijn foto’s. Elke antieke handgemaakte parelmoer lijst in deze serie verschilt in vorm, patroon, kleur en ontwerp en benadrukt hiermee wat de foto uitdrukt, terwijl het tegelijkertijd de foto omlijst en zo een uniek kunstwerk creëert.

© Choi Byung-Kwan
Choi Byung-Kwan is professor aan de faculteit ‘Photography and Visual Content’ aan de Sangmyung universiteit, Korea. Hij studeerde zowel aan de Chung-Ang universiteit, Korea, en aan het Paris College of Art. Hij heeft solo geëxposeerd in New York, Berlijn, Seoul, Parijs en Shanghai en heeft meegedaan aan groepstentoonstellingen in Beijing, Moskou, Houston en Londen. Zijn werk is opgenomen in verschillende gerenommeerde collecties wereldwijd. ‘Bamboo’ zal de eerste tentoonstelling zijn van zijn werk op Nederlandse bodem.
9 februari 2019 - 30 maart 2019
Tussen de Bogen 91
1013 JB Amsterdam
The Netherlands