FOAM presenteert 21 december — event

André Kertész staat vandaag de dag bekend om zijn buitengewone bijdrage aan de beeldtaal van fotografie in de 20ste eeuw. Het retrospectief, met voornamelijk zwart-wit fotoafdrukken als ook een selectie kleurenfoto’s en historische documenten, geeft inzicht in zijn uitzonderlijke en creatieve vermogen om aan de hand van ongebruikelijke composities een (nieuwe)werkelijkheid te creëren.

De tentoonstelling bestaat uit zijn vroege werk gemaakt in zijn geboorteland Hongarije, de periode in Parijs, waar hij tussen 1925 en 1936 één van de voornaamste figuren in de avant-garde fotografie was en New York, waar hij bijna vijftig jaar woonde. De tentoonstelling is een eerbetoon aan de fotograaf die door Henri Cartier-Bresson als één van zijn leermeesters werd beschouwd. Ondanks een verscheidenheid aan periodes en omstandigheden, thema’s en stijlen onthult de tentoonstelling de consistente poëtische benadering in het werk van André Kertész.

Tot 10 januari 2018 te bezichtigen

© André Kertész

Stefanie Moshammer

In november 2016 en maart 2017 bezocht Stefanie Moshammer het Haïtiaanse eiland Île à Vache. Wat in eerste instantie lijkt op een Caraïbische droom van een reclamefoto, met wuivende palmen en witte stranden, is ook een plek van onvervulde beloften. Naast de prachtige omgeving met de diepe blauwe zee, felgroene natuur en kleurrijke straten, zijn de steden en stranden ook gekleurd door afval en huisvuil, bezaaid met rommel, van plastic flessen en tassen tot verpakkingen van polystyreen. In haar serie Tomorrow of Yesterday onderzoekt Stefanie Moshammer deze paradijselijke tegenstellingen tussen Westerse idealen en beloften en de dagelijkse problemen van de mensen die er leven.

Tot 14 januari 2018 te bezichtigen

© Stefanie Moshammer

Romain Mader

Foam presenteert met trots The Following is a True Story, een tentoonstelling van Romain Mader (1988, Zwitserland). Mader is door een internationale jury gekozen als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2017.

Mader won de Foam Paul Huf Award voor zijn serie Ekaterina, een zoektocht naar een bruid in een denkbeeldige stad in Oekraïne. Deze serie is onderdeel van de tentoonstelling die bestaat uit een reeks projecten die tezamen een verhaallijn vormen over een naïeve jongeman op zoek naar geluk. Mader speelt met de spanning tussen realiteit en fictie. Zijn werk valt op vanwege de humor en ironie waarmee hij serieuze onderwerpen aansnijdt: eenzaamheid, liefde, exploitatie en het vrouwelijke lichaam. Onder de ogenschijnlijke oppervlakkigheid schuilt een sterke gelaagdheid: iedere laag in zijn werk onthult een nieuwe mogelijkheid tot interpretatie.

Mader speelt een subtiel spel met wat we wel en niet als waarheid ervaren – een spel waarmee hij ons confronteert met onze eigen aannames en vooroordelen. In deze tijd waarin we constant in contact komen met fake news en geïdealiseerde gebruikersprofielen op sociale media, bewijst Maders werk dat de inmiddels al vaak gestelde vraag over het waarheidsgehalte van de fotografie nog steeds relevant is.

Tot 7februari 2018 te bezichtigen.

© Romain mader

In de tentoonstellingenreeks Next Level presenteert Foam de eerste grote museale solotentoonstelling van Anouk Kruithof (1981, Dordrecht).

Met haar werk laat zij een frisse wind waaien door de hedendaagse fotografie. Zij beziet het medium vanuit de meest uiteenlopende invalshoeken en haar werken nemen evenvele vormen aan – van fotocollages tot video-animaties, installaties, sculpturen, publicaties, performances en publieke interventies. Rode draad is Kruithofs fascinatie voor de online weergave van sociaal-maatschappelijke thema’s. Deze onderwerpt zij aan een kritisch onderzoek door bestaande beelden uit de digitale sfeer te onttrekken en naar haar eigen driedimensionale beeldtaal te vertalen.

In de tentoonstelling staat Kruithofs recente onderzoek naar de online weergave van urgente maatschappelijke thema’s centraal. In de afgelopen jaren verzamelde Kruithof veelvuldig circulerende beelden rondom onderwerpen als privacy, overheidssurveillance, milieuvervuiling en klimaatverandering. Voor de omvangrijke serie #Evidence (2015-2017) ontleedde zij de visuele wijze waarop verschillende Amerikaanse bedrijven en instellingen zich via Instagram profileren. Met haar nieuwste werk bevraagt Kruithof de geësthetiseerde manier waarop de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering online worden verbeeld. De werken werden in opdracht van Foam speciaal voor de tentoonstelling ontwikkeld. Naast Kruithofs recente projecten wordt een compleet overzicht van haar publicaties getoond, die de ontwikkeling en veelzijdigheid van haar beroepspraktijk inzichtelijk maken.

Tot 28 januari 2018 te bezichtigen

© Anouk Kruithof

Meer info


FOAM presenteert event — 21 december

André Kertész staat vandaag de dag bekend om zijn buitengewone bijdrage aan de beeldtaal van fotografie in de 20ste eeuw. Het retrospectief, met voornamelijk...

↠ read more

Instagram Takeover: Emersom Miranda portfolio — 14 december

De afgelopen 10 jaar is het aantal HIV besmettingen toegenomen. Volgens Nederlands onderzoek zijn meer dan 25.000 mensen besmet in 2016. Vandaag zijn er 36,7 miljoen mensen die...

↠ read more

Yann Denis - Are We This Little? Yes, We Are Alone portfolio — 14 december

Tijdens de zomer maakte Yann Denis (b.1987, Frankrijk) een road trip door Californië en Nevada. Omgeven door de clichés van de Amerikaanse cultuur die hij herkende...

↠ read more

Instagram Takeover - Judith Desmyttere portfolio — 7 december

Het werk van Judith Desmyttere (b.1994, BE) is een proces van bewustwording van zowel de wereld rondom als van zichzelf.Op langzame en bedachtzame wijze construeert ze...

↠ read more

Cinema Delicatessen presenteert Instant Dreams event — 7 december

Cinema Delicatessen brengt Instant Dreams – een filmische reis van Willem Baptist langs de fascinatie en liefde voor Polaroids – op 14 december uit in de bioscopen....

↠ read more

Instagram Takeover: Alexander Deprez portfolio — 3 december

Alexander Deprez (b.1995, BE) laat in de serie ‘NN’ de toeschouwer een kijk nemen in zijn privéleven, waar hij zijn op een oprechte manier zijn vrouw in beeld...

↠ read more

Instagram Takeover: Flor Maesen portfolio — 27 november

Flor Maesen (b. 1995, BE) gebruikt de camera als een werktuig in zijn zoektocht naar ultieme schoonheid. Beïnvloed door het picturalisme, de schilderkunst creëert...

↠ read more

Reflex Gallery presenteert: Roger Ballen event — 23 november

Reflex Gallery in Amsterdam presenteert van 23 november tot en met 30 december een solo-expositie van fotograaf Roger Ballen. De kunstenaar geniet wereldwijd bekendheid met...

↠ read more

FRONT EXPO event — 22 november

FRONT ​is ​een ​beeldend ​kunstenparcours ​rond ​het ​‘War ​Requiem’ ​van ​Benjamin ​Britten. ​Naar ​aanleiding van ​de ​herdenking ​van ​de ​Groote ​Oorlog...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: YOU MEAN SO MUCH TO ME event — 15 november

`s Ochtends, nog voor Melkweg opent, staan ze voor de deur: een horde fans die ‘s avonds de show van hun favoriete band vanaf de eerste rij willen zien. Met hun slaapzak, snoep...

↠ read more