Pennings Foundation is het seizoen gestart met een lezing van Risk Hazekamp naar aanleiding van haar expositie ‘Social Dissolution of the West’. Je kan de komende tijd vaker lezingen verwachten gerelateerd aan exposities in Pennings Foundation.
Daarnaast worden volgende inspirerende lezingen georganiseerd!
Welkom!
Voor alle lezingen geldt:
Inloop 19.30 uur, aanvang 20.00 uur. Kosten € 8,00 (incl. koffie/thee)
CARLA KOGELMAN – Het dagelijks leven vangen 15.11.18
Donderdag 15 november 2018 houdt fotografe Carla Kogelman (1961) een lezing over haar werk. Na 25 jaar werkzaam te zijn geweest in de theaterindustrie ging Carla Kogelman naar de Fotoacademie Amsterdam, waar ze in 2011 afstudeerde. Een maand na haar afstuderen won ze de Zilveren Camera met portretten van acteurs backstage. Ze is gefascineerd door de backstage wereld van theater, film en sport en de eigenzinnige leefwereld van kinderen. Haar kracht ligt in lange termijn projecten. Met haar project ‘Ich bin Waldviertel’ waarin ze de twee Oostenrijkse zusjes Hannah & Alena volgt, won ze twee keer (2014 en 2018) een prijs bij World Press Photo.

© Carla Kogelman
HANS EIJKELBOOM - Fotonotities 14.12.18
Vrijdag 14 december houdt Hans Eijkelboom (1949) een lezing over zijn werk. Hans Eijkelboom houdt zich al 40 jaar bezig met het thema ‘identiteit’. In de jaren zeventig werkte hij aan de serie ‘Met mijn gezin’, waarin hij zichzelf portretteerde met telkens een andere vrouw en kinderen. De laatste 25 jaar fotografeert hij in winkelstraten, waar hij vooral kijkt naar herhalingen of overeenkomsten in kleding en lichaamstaal. Zijn foto’s zijn een afspiegeling van individuele keuzes binnen de beperkte mogelijkheden van een consumptie-maatschappij.
THEO AUDENAERD – De fotoredactie van de Volkskrant 17.01.19
Donderdag 17 januari houdt Theo Audenaerd (1953) een lezing over zijn ervaringen als fotoredacteur bij de Volkskrant, waar hij vanaf 1985 werkte. Mede door zijn inspanningen werd fotografie meer dan een plaatje bij een praatje. In de jaren tachtig was de fotojournalistiek in opmars en kranten gingen elkaar beconcurreren op het gebied van fotografie en investeerden hierin. Fotografen werden naar het buitenland gestuurd voor het maken van journalistieke reportages.
Audenaerd werkte voor de Volkskrant achtereenvolgens als chef fotoredactie, fotoredacteur van het Volkskrant Magazine en sinds 2003 van Sir Edmund. Maar hij fotografeert ook zelf. Hij is gefascineerd door het vastleggen van de werkelijkheid omdat alles wat wij om ons heen zien iets zegt over de tijd waarin wij leven.
ANNE GEENE – Een schijnbare logica 14.02.19
Donderdag 14 februari houdt Anne Geene (1983) een lezing over haar werk als beeldend kunstenaar. In haar werk staat de relatie tussen fotografie en wetenschap vaak centraal. Op speelse wijze onderzoekt ze de grenzen van wetenschappelijke objectiviteit en van de fotografie als hulpmiddel hiervoor, hoewel de objectiviteit van de fotografie reeds meerdere malen in twijfel werd getrokken. Hier vindt zij haar inspiratie.
Aan de hand van foto’s onderzoekt, verzamelt, inventariseert, archiveert en ordent Anne Geene de wereld om haar heen. Vervolgens analyseert en catalogiseert zij de vondsten volgens een schijnbare logica. Schijnbaar, want haar interpretatie van de gegevens is strikt persoonlijk en een knipoog naar onze drang tot ordenen en weten. In 2018 won zij de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs èn de publieksprijs.
MIRJAM KOOIMAN – New media art 25.04.19
Donderdag 25 april houdt kunsthistoricus Mirjam Kooiman (1990) een lezing over new media art. Zij is curator bij Foam in Amsterdam en onderzoekt hoe fotografie zich verhoudt tot virtual reality, gaming en online ervaringen.
Fotografische representatie wordt steeds meer vervangen door simulatie. Het leidt o.a. tot kunstwerken die zich baseren op de realiteit, niet door het vast te leggen, maar om er visueel een eigen versie van of visie op te creëren. Wat het begrip van fotografie was in de negentiende eeuw, is onvergelijkbaar met wat het is of vandaag de dag kan zijn. Beelden en bewegende beelden kunnen nu gebaseerd zijn op de codes van fotografie en cinema, zonder dat er nog een camera of lens aan te pas hoeft te komen. Het heeft zich verplaatst van wat de lens registreert naar wat het beeldscherm kan vertonen.