Sony A7R 4 maart, 14 — gear

Sony is niet bang om te experimenteren met digitale camera's. Met overwegend meer en minder succes. Ze ontwikkelden als eerste de digitale CCD waardoor digitale fotografie überhaupt mogelijk werd maar trokken zich laatst nog helemaal terug uit de markt voor digitale spiegelreflexen. Met de Sony A7R komen ze toch weer terug in het hogere segment van camera's.

De a7R (de opvolger van de a7) is een kleine, spiegelloze full-frame camera. Eigenlijk hetzelfde concept als bij een Leica, maar dan een stuk goedkoper. Ook kosten zowel de a7 als de a7R een stuk minder dan de exotische Sony RX1 en zijn de objectieven bij deze camera's wel verwisselbaar in tegenstelling tot bij de RX1. Omdat de a7R geen spiegel heeft, is de camera een stuk kleiner en lichter dan de spiegelreflexen van bijvoorbeeld Nikon en Canon.

De a7 en de a7R kennen weinig verschillen, maar de verschillen die ze kennen maken wel precies het verschil. De A7 kost bijvoorbeeld rond de 1500 euro waar de A7R voor ongeveer 2100 euro over de toonbank gaat. Verder heeft de A7 een 24 megapixel sensor en de A7R heeft de beschikking over 36 megapixels. De body van de a7R bestaat uit magnesium wat ervoor zorgt dat de camera degelijker aanvoelt dan de a7. Één van de belangrijkste verschillen tussen de camera's is dat de a7R geen optical low pass filter heeft. Dit klinkt misschien als iets onzinnigs, maar zorgt er in de praktijk voor dat de camera veel gedetailleerdere en meer kleurechte beelden aflevert. Meer informatie over waarom je een low-pass filter liever kwijt dan rijk bent vind je hier.

De A7R met Grip

Doordat Sony zo veel experimenteert, hebben ze voor deze spiegelloze fullframecamera's weer een nieuwe lijn lensen moeten ontwikkelen, namelijk de FE-serie. De a7R maakt gebruik van de E-mount net als de voormalige NEX serie camera's. Omdat de NEX-camera's echter allemaal geen fullframe waren, zijn die lensen in de praktijk niet bruikbaar op de a7R. Je krijgt dan namelijk veel last van vignettering. De oude A-mount lensen zijn wel bruikbaar, maar hier is weer een adapter voor nodig. Alle verschillende soorten camera's zorgen dus inmiddels voor een complex productoverzicht bij Sony.

Al met al biedt de a7R een goed alternatief voor de grote en logge spiegelreflexcamera's. Door de grote hoeveelheid megapixels en het ontbreken van een optical low-pass filter heeft de a7R het in zich om heel mooie en gedetailleerde beelden af te leveren. In de praktijk moet echter nog blijken hoe goed de lensen presteren die Sony maakt voor deze camera en of hij inderdaad prettiger te gebruiken is dan een goede oude spiegelreflex.

De A7R met adapter voor A-mount lenzen

sony.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more