HOLLANDS DEEP en 1-2-3-4 – Anton Corbijn 21 maart, 15 —

Anton Corbijn is binnenkort jarig en dat vieren wij! Het Gemeentemuseum Den Haag en het Fotomuseum Den Haag slaan de handen ineen en brengen het meest complete overzicht van zijn oeuvre tot nu toe. Door op twee verschillende locaties tentoonstellingen te organiseren wordt eer betoond aan een van ’s werelds meest vooraanstaande portretfotografen. De officiële opening van HOLLANDS DEEP en 1-2-3-4 is eigenlijk vandaag, maar wij van New Dawn mochten afgelopen donderdag alvast een sneak peek nemen.

Anton Corbijn, a.cobain/Strijen, 2002 © Anton Corbijn, HOLLANDS DEEP, Gemeentemuseum Den Haag 2015

Het werk van Corbijn wordt bij de opening vergeleken met het werk van Mark Rothko, een abstract expressionistisch kunstenaar die hiervoor te zien was in het Gemeentemuseum. Dit geeft een gemoedelijk gevoel; een bewijs dat fotografie langzaamaan een plekje begint te veroveren tussen de high brow art, zelfs met een controversieel thema als de rauwe en pure aard van het leven als musici.

Anton Corbijn, Johnny Rotten, Amsterdam, 1977 © Anton Corbijn, 1-2-3-4, Fotomuseum Den Haag 2015

Als eerst gaan we naar binnen bij de tentoonstelling 'HOLLANDS DEEP' in het Gemeentemuseum. De naam van de tentoonstelling is gebaseerd op de geboorteplaats van Corbijn. Hij groeide op als dominees zoon in Hoeksche Waard, omringt door de waterpartij Hollands Diep, ietwat geïsoleerd van de buitenwereld. Hij begon in 1972 met het fotograferen van concerten. Hij ontdekte dat hij met zijn camera op zijn borst gemakkelijk een plek vooraan kreeg, dicht bij zijn idolen.

De bekende grofkorrelige zwart-witfoto’s van musici uit de jaren 70 en 80 van o.a. Tom Waits en Ian Curtis zien we direct bij binnenkomst. Corbijn gebruikt vaak het zwart-contrast, wat zorgt voor een hard en rauw effect. In 1989 brak hij hiermee door, dat zien wij terug in zijn serie lith-prints. Verder zien we in de tentoonstelling de conceptuele versie '33 Still Lives' die bestaat uit paparazzi-achtige foto’s waarmee meer mysterie in de wereld van publieke figuren wordt geprobeerd terug te brengen en tegelijkertijd een ode aan de film-still vormt.

Ook volgen we Corbijn op zijn zoektocht naar zijn ‘roots’. De serie ‘A Somebody’ is een zelfonderzoek waarbij Corbijn zich vermomd als een selectie dode popsterren, waarbij zijn geboortedorp Strijen als achtergrond dient. De wandeling eindigt bij de serie 'Inwards and Onwards', waar hij na zijn conceptuele uitspattingen zo rond 2002 mee begon. De serie bestaat uit zwart-witportretten van beeldend kunstenaars als Ai WeiWei en Marlene Dumas. Interessant is om te zien hoe zijn passie voor speelfilms en zijn uitgebreide vriendenkring, waar nu naast popmusici ook kunstenaars inzitten, doorschemert in zijn fotografie.

Anton Corbijn, Masker David Bowie, Montreal, 2013 © Anton Corbijn, 1-2-3-4, Fotomuseum Den Haag 2015

Trek de wandelschoenen maar weer aan, want we gaan een blokje om richting het Fotomuseum. Hier treffen we de 1-2-3-4 tentoonstelling aan. Corbijn is voor deze tentoonstelling nog een keer (letterlijk) de archieven ingedoken om een selectie te maken uit meer dan 300 foto’s van bekende bands en zangers zoals Nirvana, U2, the Slits, Nick Cave en van The Rolling Stones tot Tom Waits.

De beelden zijn geselecteerd op band of artiest en hangen in verschillende groottes en hoogtes aan de muren. De witte muren hangen vol met portretten, iconische band foto’s en vrijetijds kiekjes. Je ziet een greep uit het leven van de verschillende artiesten, die zijn weergegeven op een bijna documentaire-achtige wijze. Corbijn had een vertrouwensband met deze mensen en dat is terug te zien in de foto’s. Het geeft een gemoedelijk en vertrouwd gevoel, ondanks het rauwe karakter van de vertoonde beelden.

Anton Corbijn, Marlene Dumas, 2000 © Anton Corbijn, HOLLANDS DEEP, Gemeentemuseum Den Haag 2015

De tentoonstellingen verschillen qua inhoud, maar tonen beide het vermogen van Corbijn een diepere laag aan te brengen in zijn fotografie. De camera diende als het perfecte masker voor zijn verlegenheid. Het doet denken aan het romantische, mythische beeld van de kunstenaar. Dit siert hem en zorgt voor een oprecht en geloofwaardig karakter van zijn beeld. Het is echter niet alleen Corbijn die een masker droeg, dit zou ook gezegd kunnen worden over de mensen die hij fotografeerde. Hij weet met zijn foto’s de geportretteerde te ontmaskeren zodat we een kant zien die wij niet vaak te zien krijgen, een menselijke kant waarbij de kwetsbaarheid en puurheid zichtbaar wordt. De betrokkenheid en bewondering voor de talloze, vooral culturele, grootheden maakten het mogelijk series iconische foto’s te schieten.

Anton Corbijn, Johnny Depp, Los Angeles, 1998 © Anton Corbijn, HOLLANDS DEEP, Gemeentemuseum Den Haag 2015

Deze karakteristieken vormen de leidraad van de twee tentoonstellingen, en beide zijn zeker een bezoekje waard. Ze starten vandaag en zullen te zien zijn tot 21 juni!

HOLLANDS DEEP
21 maart - 21 juni
Gemeentemuseum
Stadhouderslaan 41
Den Haag

1-2-3-4
21 maart - 21 juni
Fotomuseum
Stadhouderslaan 43
Den Haag

antoncorbijn.com
gemeentemuseum.nl
fotomuseumdenhaag.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more