'Because I want you to see them' - Robin de Puy 16 april, 15 — interview

Onder het motto ‘Because I want you to see them’ portretteert fotograaf Robin de Puy menig persoon en dit doet ze behoorlijk goed. Vorig jaar won ze de nationale portretprijs tijdens de Zilveren Camera 2014 voor haar portret van An-Sofie Kesteleyn. Oh, en hadden we al verteld dat ze begin mei 10.000 km door Amerika op een Harley gaat afleggen? New Dawn wist nog snel haar te spreken voordat ze aan haar grote reis begint.

@ Robin de Puy

Hoe ben je in de fotografie terecht gekomen?
Ik was een vrij vroege leerling en moest dus op jonge leeftijd bepalen wat ik wilde gaan doen na mijn middelbare school. Ik wist het echt helemaal niet en ben toen eerst maar een directie secretaresse opleiding gaan volgen in het dorp waar ik toen woonde. Toen ik deze had afgerond dacht ik bij mezelf, oké laat ik nu maar iets gaan doen wat ik echt leuk vind. Ik ben toen naar de Willem de Kooning academie gegaan en heb de opleiding communicatie en media design gevolgd met fotografie als bijvak.

Hier begon eigenlijk mijn interesse voor fotografie. Niet eens zozeer voor het vakgebied zelf, maar meer de interesse voor de ‘ander’ en dat ik daar met een foto iets mee kon doen. Ik ben destijds naar Afrika geweest met een digitaal compact cameraatje en heb daar portretten geschoten. Toen ik terugkwam in Nederland bekeek ik de beelden en met een aantal was ik blij. Ik besloot dat ik enkel iets met fotografie wilde gaan doen en ben daarom naar de Foto Academie gegaan. Toen ging het eigenlijk allemaal opeens heel snel, the rest is history.

@ Robin de Puy

@ Robin de Puy

Wat bekent fotografie voor jou?
Het is mijn houvast en ben er eigenlijk 24 uur mee bezig. Je hoort mensen wel eens praten over een passie, maar ik zou het af en toe eerder een obsessie noemen. Ik ben er eigenlijk constant mee bezig, al zou het misschien soms beter zijn om er even afstand van te nemen. Als ik op straat loop, zie ik vaak dingen om mij heen die mijn interesse wekken. Het zijn meestal personen maar het kunnen ook inspirerende materialen of bepaalde composities zijn. Als ik dit soort dingen zie, maak ik altijd een link naar hoe het zou passen in een beeld.

@ Robin de Puy

@ Robin de Puy

Wat maakt voor jou een geslaagd portret?
Ik ben ervan overtuigd dat je van ieder persoon een goed portret kan schieten. Mijn portretten vind ik zelf het sterkst als er zowel iets van de geportretteerde als van mij te zien is. Ik vind wel dat het een beetje mag wringen. Daarmee bedoel ik dat het mooi mag zijn, maar niet te mooi. Het is belangrijk dat er altijd iets inzit wat de aandacht vasthoudt, iets waar je langer naar zou kunnen kijken.

Het is belangrijk dat iemand zich op zijn gemak voelt. Vanuit daar kan ik een portret maken dat mooi, maar eerlijk is. Mijn mooi kan wel verschillen met andermans mooi. Het moet vrij simplistisch zijn met wat er te zien valt, zonder toeters en bellen. Dingen die niet per se nodig zijn in beeld haal ik er ook meestal uit.

@ Robin de Puy

@ Robin de Puy

Hoe betrokken ben je meestal met de geportretteerde?
Het is nu zo dat ik inmiddels bijna 90% van mijn werk in mijn schoot geworpen krijg en zelf niet zo heel veel vrijwerk meer maak. Ik heb meestal maar heel kort om de persoon te fotograferen en het is dus vrij belangrijk dat iemand mij vertrouwt. Het blijft een uitdaging om van ieder persoon een goed portret te kunnen maken.Tijdens onze ontmoeting moet er duidelijk worden dat niemand hoger of lager staat dan de ander. Ik ben alleen met die persoon bezig en niet met alles om me heen. Dat iemand zich op zijn of haar gemak voelt bij me, vind ik belangrijk en is denk ik noodzakelijk voor een goed portret. Althans, bij mij dan. Er zijn natuurlijk ook fotografen die de ongemakkelijkheid juist gebruiken.

Ik vind het best lastig om iemand te portretteren die dicht bij mij staat, zoals mijn eigen familie.Dan vallen de eigenaardigheden van de persoon minder op, omdat je er al aan gewend bent. Ik vind het eigenlijk wel fijn als er een bepaalde afstand tussen mij en de geportretteerde is. De afstand moet groot genoeg zijn om objectief te blijven en klein genoeg om iemand te kunnen aanvoelen.

@ Robin de Puy

Je gaat begin mei richting Amerika om 10.000km af te leggen op een prachtige Harley Davidson motor. Hoe kwam je op dit idee?
Het merendeel van mijn werk is dus in opdracht en hierdoor heb ik bijna geen tijd meer voor vrijwerk. Een essentieel onderdeel van mijn fotografie is dat ik zelf bepaal wie ik fotografeer. Dat dreigt een beetje weg te vallen door de hoeveelheid toegepast werk.

Als ik nu op straat loop, zie ik veel dat mij inspireert maar het wordt steeds lastiger om er daadwerkelijk iets mee te doen. Alleen al door tijdgebrek. Maar ook omdat je een soort tunnelvisie creëert als je altijd maar werk in opdracht maakt. Ik lijk een beetje de onbevangenheid in mijn werk kwijt te raken. Het zou goed zijn om me even los te maken van alle eisen en vragen. Om gewoon maar weer eens te maken wat ik wil maken en niet wat er gevraagd wordt. Om zelf te kunnen kiezen.

@ Robin de Puy

Wat hoop je hiermee te bereiken?
Ik ga de reis helemaal alleen maken. Op sommige momenten zal er wel een documentairemaakster zijn op afgesproken plekken zodat ze kan volgen wat ik doe. Ik vind dit ook wel belangrijk. Ik leer van de ervaringen en verhalen van anderen en hoop op deze manier anderen ook weer iets mee te kunnen geven. Het delen vind ik erg belangrijk.

De portretten die ik onderweg maak, worden begin volgend jaar geëxposeerd in het Fotomuseum Den Haag. Ook komt mijn eerste boek uit. Het is allemaal erg spannend en natuurlijk denk ik soms ‘wat als het allemaal niet lukt?’. Tegelijkertijd voel ik me rustig en gefocust. Ik ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken. Ik heb echt nog geen idee…

@ Robin de Puy

We wensen haar alvast veel plezier en succes!

Tekst doorMarije van Horik

robindepuy.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more