Crumbling Image - Dirk Verweij 15 december, 14 — interview

Dirk Verweij (Wijchen, 1989) is in de ban van het internet, de snelheid ervan, maar ook in de veranderlijkheid en schoonheid van de natuur. Deze twee fascinaties bracht hij bijeen in de serie Crumbling Image, met een wonderlijk resultaat tot gevolg.

© Dirk Verweij

Hoe ben je op het idee gekomen voor Crumbling Image?

“De harde schijf van een vriendin ging kapot. Zij vroeg mij haar te helpen met het terughalen van de bestanden die erop stonden. Hier kan je verschillende programma’s voor downloaden. Wanneer je hier eenmaal aan begint, komt er zoveel wonderlijks tevoorschijn. Bestanden waarvan je niet meer wist dat ze bestonden, foto’s die gedeeltelijk zijn afgebroken of overschreven; een heel fascinerend technisch proces.”

“Toen ik vorig jaar les had in het programmeren van websites in html, kwam ik in aanraking met de wereld van codes. Ik dacht terug aan het technische proces van het terughalen van bestanden. Ik vroeg mij af wat ik te zien zou krijgen als ik foto’s in een programma zou laden, waardoor de code zichtbaar werd. Je krijgt dan lijsten te zien van miljoenen codes, zo cool! Het is zo’n ongelofelijk ingenieus geheel, slechts de kleinste verandering in de code kan een enorme impact hebben op het uiterlijk van een foto.”

Speciaal voor New Dawn maakte Dirk Verweij, gedurende het interview, dit nieuwe beeld.

Het is dus eigenlijk een heel technisch proces?

“Zeker! Ik bewerk beelden enkel in wat er achter een foto zit, de code waaruit een digitale foto is opgebouwd. Ik experimenteer graag met de bestandsformaten van mijn beelden. Ieder bestandsformaat heeft een eigen stijl die naar voren komt wanneer je in de ‘core’, de code van de foto, aan de slag gaat. Het is best wel een gepuzzel. Soms zit ik helemaal verbaasd achter mijn computer, dan denk ik ‘hoe kan dit nou weer?’ Daarnaast bestaan er verschillende taalcodes waarin een foto weergegeven kan worden. Zo heb je programma’s waarin alleen de kleurcodes van een foto worden weergegeven. Per taal heeft iedere bewerking een ander resultaat.”

“We zien tegenwoordig in alles wat visueel is dat er zoveel gephotoshopt wordt, wat ik overigens ook heel interessant vind. Maar ik kan me nu zo in mijn huidige werkwijze verdiepen, omdat het nu echt een technisch ding geworden is. De complexiteit van de werking van fotocodes werkt zo vervreemdend, omdat je soms zulke onverwachte resultaten krijgt. Prachtig! Ik kan er helemaal in opgaan!”

© Dirk Verweij

Hoe lang ben je al bezig met fotografie?

“Ik heb eerst Grafisch Ontwerp gestudeerd aan het St. Lucas en vervolgens aan de Rietveld Academie. In beide opleidingen kwam ik ook veel in aanraking met fotografie door vakken op school en maakte ik eigen werk. In mijn stages heb ik mij ook steeds meer verdiept in beeld. En afgelopen zomer ben ik begonnen met dit project. Het eerste onderdeel, van de zeven wereldwonderen, heb ik toen gemaakt en is gepubliceerd in New Dutch.”

© Dirk Verweij

© Dirk Verweij

In hoeverre wordt jouw fotografisch werk beïnvloed door jouw grafische achtergrond?

“Niet heel erg. Hoewel de uiting van mijn fotografisch werk heel grafisch overkomt, is de werkwijze heel anders. Maar Rietveld geeft mij wel de vrijheid om mijzelf te ontplooien. Ik word daar erg gestimuleerd om mij bewust te zijn van wat ik wil vertellen, wat het verhaal erachter is. Het is meer de mentaliteit en creativiteit, waarin ik op mijn opleiding word ondersteund, die dit project beïnvloedt.”

© Dirk Verweij

Landschappen en planten vormen een terugkerend thema in jouw beelden..

“De natuur heb ik altijd iets indrukwekkends gevonden. Zo keek ik als kind graag naar de documentaires van Jacques Cousteau. Natuur is heel veranderlijk. Ik focus mij in mijn werk graag op natuurbeelden, omdat ik het contrast tussen de organische natuur en het digitale/technische heel interessant vind. Ik vind het ook mooi om het contrast te laten zien in het digitale, tussen de kracht en het detail van digitale fotografie en de afbreekbaarheid en vernieling ervan. Ik ben echt tevreden met een beeld als het mij verrast, bijvoorbeeld door een bijzondere structuur die ontstaat."

Speciaal voor New Dawn maakte Dirk Verweij, gedurende het interview, dit nieuwe beeld.

Wat kunnen we in de toekomst van jou verwachten?

“Een enkele foto bestaat uit zoveel codes en informatie, dat is bijna niet voor te stellen. De verschillende codes en het proces erachter wil ik verder doorgronden en uitdiepen. Ik wil ook aan de slag gaan met het tastbaar maken hiervan, door codes af te drukken. Ieder tekentje heeft een betekenis voor het beeld. Daarnaast kan je ook dingen uit de code opmaken, zoals wanneer de foto gemaakt is en met welk toestel.”

© Dirk Verweij

Wat wil je overbrengen met jouw werk?

“Ik denk dat er een nieuwe laag van betekenis ontstaat zodra mensen weten hoe mijn werk gemaakt is. We zien dagelijks zoveel beelden voorbij komen. Het is heel interessant om mensen er op deze manier bewust van te maken dat foto’s zijn opgebouwd uit codes en niet alleen bestaan uit het visuele, de pixels. Juist door dingen te vernietigen, kunnen mooie dingen ontstaan. Dit zet mij zelf enorm aan het denken en ik hoop dat andere mensen dat ook hebben.”

© Dirk Verweij

Dirk Verweij werd door New Dutch verkozen als een van de New Dutch Photography Talents van 2015, het boek is hier verkrijgbaar of je kunt de superdeal proberen waarbij je de GUP 43 er gratis bij krijgt. De superdeal loop tot 19 december.

Tekst door Risiana Levie

dirkverweij.tumblr.com
gupgallery.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more