De tijd bemachtigen met Maurice van Es 28 maart, 14 — interview

Ondanks de Nucleaire top schroomden wij niet om fotograaf Maurice van Es te bezoeken in zijn studio in Den Haag. Zijn fotografie is simpel maar doordacht. Met zijn stijl van hard flitslicht, strakke lijnen en wel overwogen kleurgebruik is eigenlijk elk denkbaar object een mogelijk onderwerp voor zijn foto's. Door het fotograferen van details, schept hij uiteindelijk een geheel. In zijn net verworven studio, vertelde hij ons meer.

© Björn Veldhuisen

Wanneer en waarom ben je begonnen met fotografie?
Eigenlijk gewoon omdat het me leuk leek. Drie maanden nadat ik mijn eerste camera had besloot ik om de toelating te doen bij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst (KABK). Ik verwachtte daar niks van, maar dat ik zo kort bezig was bleek uiteindelijk meer een voordeel dan nadeel te zijn. Ik hoefde geen gewoontes af te leren. De ideeën die ik bij m’n toelating had, verschillen ook niet zoveel van het werk dat ik nu maak.

© Maurice van Es

Wat fascineert je dan zo aan fotografie?
Ik vind het bijzondere aan fotografie dat we fotografie gebruiken om enigszins macht over de tijd te hebben. Fotografie heeft natuurlijk niet echt de macht om tijd stil te leggen, maar het drukt wel het verlangen uit om dit te doen. En komt hier wel dicht bij in de buurt. Uiteindelijk vervangen foto’s zelfs vaak herinneringen. Ik vroeg tijdens een presentatie in de tweede een keer aan m’n klasgenoten om met hun ogen dicht te denken aan een overleden familielid. Daarna vroeg ik wie er op dat moment een foto voor zich zag, dat was bijna iedereen. Toch heeft fotografie naar mijn idee niet de mogelijkheid om te vereeuwigen. Als de persoon die op de foto staat vergeten is omdat zijn nabestaanden ook overleden zijn, heeft de foto namelijk geen waarde meer. Niemand weet meerwie die persoon was. Fotografie kan het vergeten dus alleen tijdelijk uitstellen.

© Maurice van Es

Bij jouw werk vraag je je als kijker soms af waarom je een foto hebt gemaakt van het afgebeelde onderwerp, waar zoek jij naar in een foto?
Ik heb mijn camera gewoon altijd bij me als ik ergens naartoe ga. Ik loop niet de hele avond met m’n camera rond, maar pak mijn camera wanneer ik iets zie en leg hem daarna weer weg.
Waar ik naar zoek zijn foto’s van onderwerpen die ik later nog eens terug zou willen zien. Ik vind het interessanter om een deel van een gebeurtenis vast te leggen dan de hele gebeurtenis zelf. Dat zet je meer aan het denken en laat je vanuit je eigen geheugen de gebeurtenis reconstrueren. In mijn project Rooms of Now fotografeer ik bijvoorbeeld details uit iemands huis. Als je over 5 a 10 jaar naar die foto's zou terug krijgen, word je bijvoorbeeld uitgedaagd om na te denken waar in het huis die foto genomen is en zie je dingen die je eerder niet zijn opgevallen.

© Björn Veldhuisen

Word je er nooit gek van om altijd je camera paraat te hebben en bezig te zijn met fotograferen?
Nee ik vind dat juist heerlijk! Het is geïntegreerd in mijn manier van leven en met wie ik ben. Het maken gaat haast vanzelf en je houdt er nog wat aan over ook.

© Maurice van Es

Erik Kessels heeft je inmiddels ook gevraagd om een Rooms of Now serie te maken over zijn huis, wat staat er in de toekomst nog meer in de planning?
Ik vertrek volgende week naar Milaan om tijdens Salone Del Mobile een performance te doen. De foto’s die ik daar in de stad ga maken, worden live geprint door een zes meter hoog geplaatste plotter. De rol die uit deze printer komt is de expositie zelf. Mijn digitale bestanden worden na afloop gewist, zodat dit het enige is dat overblijft van mijn verblijf in Milaan.
Ik heb laatst een award gewonnen tijdens de Portfolio Review van Dusseldorf Photo weekend (2500 euro) en met dit geld wil ik werk gaan maken in Japan. Of nou ja, eigenlijk wil ik gewoon vooral naar Japan.Ook ga ik exposeren op het Fotofestival in Arles deze zomer.Verder weet ik het niet, opdrachten komen vaak uit het niets. Opdrachtgevers bedenken zelf ideeën voor me waarin ik veel vrijheid heb, die opdrachten neem ik dan ook aan als ze leuk zijn om te doen. En na het huis van Erik Kessels, ben ik benieuwd waar Rooms of Now mij verder nog gaat brengen!

© Maurice van Es

mauricevanes.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more