De tijd bemachtigen met Maurice van Es 28 maart, 14 — interview

Ondanks de Nucleaire top schroomden wij niet om fotograaf Maurice van Es te bezoeken in zijn studio in Den Haag. Zijn fotografie is simpel maar doordacht. Met zijn stijl van hard flitslicht, strakke lijnen en wel overwogen kleurgebruik is eigenlijk elk denkbaar object een mogelijk onderwerp voor zijn foto's. Door het fotograferen van details, schept hij uiteindelijk een geheel. In zijn net verworven studio, vertelde hij ons meer.

© Björn Veldhuisen

Wanneer en waarom ben je begonnen met fotografie?
Eigenlijk gewoon omdat het me leuk leek. Drie maanden nadat ik mijn eerste camera had besloot ik om de toelating te doen bij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst (KABK). Ik verwachtte daar niks van, maar dat ik zo kort bezig was bleek uiteindelijk meer een voordeel dan nadeel te zijn. Ik hoefde geen gewoontes af te leren. De ideeën die ik bij m’n toelating had, verschillen ook niet zoveel van het werk dat ik nu maak.

© Maurice van Es

Wat fascineert je dan zo aan fotografie?
Ik vind het bijzondere aan fotografie dat we fotografie gebruiken om enigszins macht over de tijd te hebben. Fotografie heeft natuurlijk niet echt de macht om tijd stil te leggen, maar het drukt wel het verlangen uit om dit te doen. En komt hier wel dicht bij in de buurt. Uiteindelijk vervangen foto’s zelfs vaak herinneringen. Ik vroeg tijdens een presentatie in de tweede een keer aan m’n klasgenoten om met hun ogen dicht te denken aan een overleden familielid. Daarna vroeg ik wie er op dat moment een foto voor zich zag, dat was bijna iedereen. Toch heeft fotografie naar mijn idee niet de mogelijkheid om te vereeuwigen. Als de persoon die op de foto staat vergeten is omdat zijn nabestaanden ook overleden zijn, heeft de foto namelijk geen waarde meer. Niemand weet meerwie die persoon was. Fotografie kan het vergeten dus alleen tijdelijk uitstellen.

© Maurice van Es

Bij jouw werk vraag je je als kijker soms af waarom je een foto hebt gemaakt van het afgebeelde onderwerp, waar zoek jij naar in een foto?
Ik heb mijn camera gewoon altijd bij me als ik ergens naartoe ga. Ik loop niet de hele avond met m’n camera rond, maar pak mijn camera wanneer ik iets zie en leg hem daarna weer weg.
Waar ik naar zoek zijn foto’s van onderwerpen die ik later nog eens terug zou willen zien. Ik vind het interessanter om een deel van een gebeurtenis vast te leggen dan de hele gebeurtenis zelf. Dat zet je meer aan het denken en laat je vanuit je eigen geheugen de gebeurtenis reconstrueren. In mijn project Rooms of Now fotografeer ik bijvoorbeeld details uit iemands huis. Als je over 5 a 10 jaar naar die foto's zou terug krijgen, word je bijvoorbeeld uitgedaagd om na te denken waar in het huis die foto genomen is en zie je dingen die je eerder niet zijn opgevallen.

© Björn Veldhuisen

Word je er nooit gek van om altijd je camera paraat te hebben en bezig te zijn met fotograferen?
Nee ik vind dat juist heerlijk! Het is geïntegreerd in mijn manier van leven en met wie ik ben. Het maken gaat haast vanzelf en je houdt er nog wat aan over ook.

© Maurice van Es

Erik Kessels heeft je inmiddels ook gevraagd om een Rooms of Now serie te maken over zijn huis, wat staat er in de toekomst nog meer in de planning?
Ik vertrek volgende week naar Milaan om tijdens Salone Del Mobile een performance te doen. De foto’s die ik daar in de stad ga maken, worden live geprint door een zes meter hoog geplaatste plotter. De rol die uit deze printer komt is de expositie zelf. Mijn digitale bestanden worden na afloop gewist, zodat dit het enige is dat overblijft van mijn verblijf in Milaan.
Ik heb laatst een award gewonnen tijdens de Portfolio Review van Dusseldorf Photo weekend (2500 euro) en met dit geld wil ik werk gaan maken in Japan. Of nou ja, eigenlijk wil ik gewoon vooral naar Japan.Ook ga ik exposeren op het Fotofestival in Arles deze zomer.Verder weet ik het niet, opdrachten komen vaak uit het niets. Opdrachtgevers bedenken zelf ideeën voor me waarin ik veel vrijheid heb, die opdrachten neem ik dan ook aan als ze leuk zijn om te doen. En na het huis van Erik Kessels, ben ik benieuwd waar Rooms of Now mij verder nog gaat brengen!

© Maurice van Es

mauricevanes.nl


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more