De visuele taal van hoop en enthousiasme: een interview met Carla Kogelman 31 oktober, 15 — interview

Carla Kogelman legt het dagelijks leven vast. Dit geeft haar de kans om goed inzicht te geven in het leven van de mensen die ze graag volgt. Voor haar serie ‘I am South Africa’ fotografeert ze Xhosa kinderen in de Oost-Kaap. Terwijl ze daar was onderzocht ze de manier waarop anderen hun leven vormgeven en wat voor invloed dit heeft op de kinderen om hen heen.

De fotoserie is in Zuid-Afrika gemaakt. Hoe ben je hier terecht gekomen?
In 1999 ben ik voor het eerst in Zuid-Afrika geweest. Ik was toen op reis met een theatergroep waar ik op dat moment een theaterstuk voor produceerde. Deze theatergroep was uitgenodigd om op te treden tijdens het Arts Alive Festival. De week dat ik daar met hen heb doorgebracht heeft tot op de dag van vandaag een grote indruk op mij achtergelaten. Ik was groot, blond en ik sprak de taal van de apartheid; daardoor voelde ik mij buitengewoon aanwezig.

Twee jaar geleden kwam ik in contact met een theatergezelschap uit Noord Holland. Zij waren van plan om een co-productie te maken met Nederlandse en Zuid-Afrikaanse acteurs. Deze theatervoorstelling zou worden uitgevoerd op het platteland in de Oost-Kaap. De thematieken van het toneelstuk waren de verhoudingen van de huidige jeugd met hun familie en hoe zij zelf in het leven staan. Meteen werd ik nieuwsgierig naar wat voor verhaal ik daar op het platteland aan zou kunnen treffen.

© Carla Kogelman

© Carla Kogelman

Wat is de gedachte geweest achter het ontstaan van de fotoserie ‘I am South Africa’?
In eerste instantie zouden wij in een Art Center in de Oost-Kaap verblijven, op het platteland. Op het laatste moment ging dit niet door en de theatergroep besloot om in een resort te resideren. Zelf kwam ik een week later aan in Oost-Kaap; het resort was voor mij niet interessant. Om die reden ben ik vertrokken naar een plaatsje dat nog ongeveer twee uur rijden was vanaf het resort. Hier verbleef ik in een lokale bed & breakfast op het platteland zodat ik het plattelandsleven van Zuid-Afrika kon ervaren in plaats van op een afgesloten resort vast te zitten.

In de buurt van mijn bed & breakfast stonden meerdere scholen. Ik ben op verschillende dagen naar de scholen geweest. Hier heb ik de kinderen die voorkomen in mijn fotoserie ‘I am South Africa’ ontmoet. Wat mij aanspoorde om een fotoserie te maken van deze kinderen en hun leefomgeving was de manier waarop de mensen in deze buurt hun eigen leven in de hand nemen.

© Carla Kogelman

Waarom heb je ervoor gekozen om voornamelijk de kinderen van Zuid-Afrika te fotograferen?
Ik begon mijn carrière als een groepsleider voor kinderen. Het werken met theater en kinderen lijken op de een of andere manier vaak samen te komen in mijn fotografie. Ik vind het belangrijk om mijn achtergrond daarin niet te verloochenen. Kinderen intrigeren mij; ze zijn origineel, oorspronkelijk en onaangepast. In mijn fotografie zoek ik naar beelden die niet geposeerd zijn. Ik vind daarom mijn documentair werk interessanter; deze beelden zijn veel geloofwaardiger. Eveneens ben ik in mijn fotografie vaak opzoek naar beweging, vitaliteit en veerkracht. Wanneer ik kinderen fotografeer merk ik dat deze begrippen veel sterker terug komen in mijn beeld.

© Carla Kogelman

Je fotografeert kinderen op school en kinderen spelend met een pistool. Kun je iets meer vertellen over dit contrast?
De kinderen op deze foto waren aan het spelen bij een arts centre. Een van hen richtte het pistool op mij en dit heb ik toen vastgelegd op beeld. Ik was teleurgesteld met de situatie die ik aantrof. Er was veel alcoholisme, armoede en de kinderen kregen weinig onderwijs ondanks de aanwezigheid van de scholen. Er hing een lakse mentaliteit; leraren kwamen vaak niet opdagen en wanneer het regende bleven mensen vaak thuis omdat ze niet nat wilden worden. De kinderen waren enorm enthousiast, maar ze konden dit enthousiasme nergens in kwijt. Ik vind dit ontzettend jammer. De basis van een goed leven wordt bepaald door de manier waarop we met onze kinderen omgaan en hoe we hen stimuleren en inspireren. Een creatieve jeugd is van essentieel belang voor groei en ontwikkeling. Zodat zij niet in dezelfde (hopeloze) situatie terecht komen, maar een verandering teweeg kunnen brengen.

Het gebied waar deze scholen stonden heeft lange tijd onder het witte regiem geleefd. Ze hebben zich jarenlang laten vertellen wat ze moesten doen en hebben zich heel lang niet in een situatie bevonden waar zelfbeschikking was, waar ze hun eigen leven konden inrichten, hun eigen beslissingen konden maken en zelf konden creëren. Na het afschaffen van de apartheid ontstond er een nieuwe situatie. Zelf handelen, zelf denken en zelf creëren. Niet iedereen kan dat of doet dat. Sommigen vertoonden hierdoor een fatalistische houding. Toch was er ook een positieve kant: er was een dorpje een stuk verderop, genaamd Bell, wat wel het heft in eigen hand had genomen. Ze waren niet aan het wachten op de overheid maar bouwden zelf de school en namen zelf het personeel aan. Een groot contrast. De oorzaak van dit contrast is de mentaliteit van de mens. Maar hoe kweek je mentaliteit?

© Carla Kogelman

Je wilt een verhaal vertellen met een open einde, hoop en creativiteit. Hoe zien wij dit terug in de beelden?
In mijn fotografie ben ik altijd opzoek naar een positieve inslag. Ik vind het belangrijk om niet te oordelen, maar juist een open blik te hebben en nieuw inzicht te geven. De reden dat ik met deze fotoserie een open einde heb gehouden is omdat ik hoop dat de kinderen die in de beelden voorkomen de kans zien om zich te redden uit de situatie waar zij zich momenteel in vinden. Ik vind het daarom heel eng om bijvoorbeeld het beeld waarin het jongetje het pistool op mij gericht heeft als laatste te gebruiken. Het geeft meteen een negatief einde en daarmee verander je de wereld niet.

Wil je deze serie nog bezichtigen? Dat kan! Vanaf 4 november wordt haar werk tentoongesteld in de Krakeling in Amsterdam.

carlakogelman.nl

krakeling.nl

festival-photoreporter.fr

De fotoserie kwam tot stand dankzij een bijdrage van Festival Photoreporter en Baie de St. Brieuc, Frankrijk.


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more