Dutch Delight: een interview met Jasper Abels 10 juni, 15 — interview

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze jonge, talentvolle fotografen die volgens haar visie, symbool staan voor een nieuwe generatie die hoogstaand en origineel werk maken.

Jasper Abels (1987, Tubbergen). Op zijn 15e begon Jasper met fotograferen: vakantiefoto’s en vriendinnetjes in de weilanden vlakbij zijn huis. Na de middelbare school wist hij direct dat hij verder wilde met fotografie en werd aangenomen op de KABK.

Jasper creëert krachtige portretten. De natuur, beweging en licht spelen vaak een grote rol in zijn werk. De styling is perfectionistisch en precies. Het filmische, betoverende en soms haast surrealistische werk van Jasper, wordt versterkt door de vervreemde modellen. Zijn werk trekt al een aantal jaren mijn aandacht en niet alleen die van mij: Jasper sleept de ene na de andere klus binnen, wordt door vele grote mode magazines en blogs opgepikt en mocht onlangs op gesprek komen bij Prada en Dior.

© Jasper Abels

© Jasper Abels

Je werk intrigeert mij. Je beelden vertellen een verhaal waarbij de modellen in je werk de kijker lijken uit te dagen, dit maakt je als kijker nieuwsgierig. De dromerige beelden voelen als een ontsnapping, je lijkt in elk beeld een nieuwe, eigen wereld te creëren, wat beweegt jou als fotograaf?
Ik werk inderdaad heel perfectionistisch, maar gek genoeg is dat onbewust. Toen ik een tijdje geleden al mijn beelden bij elkaar legde, kwam ik erachter dat het heel clean en strak is allemaal. Overzicht is heel belangrijk voor mij; elk beeld moet strak en gaaf zijn, ik wil dingen mooi maken, een betere wereld creëren. Daarbij is casting essentieel. Ik cast en test net zo lang tot ik precies weet wat werkt. Een goed team om je heen hebben is ook heel belangrijk, als je team sterk is kunnen er hele bijzondere situaties op de set ontstaan, die je van te voren niet kunt bedenken.

© Jasper Abels

© Jasper Abels

Daarnaast werk ik altijd vanuit mijn gevoel en probeer ik zo veel mogelijk per dag te leven. Ik geniet van alles om mij heen. Omdat ik nu in de stad woon kan ik veel bewuster genieten van de rust en schoonheid die de natuur met zich meebrengt. Doordat we in een digitale wereld leven, focust iedereen zich dagelijks op beeld, in verschillende vormen. Mensen zien en kijken wel, maar ervaren het beeld waar ze naar kijken vaak niet. Bijvoorbeeld; als iemand op vakantie gaat en een leeuw ziet, focussen de meeste mensen zich op het zo snel mogelijk vinden van hun camera en het digitaliseren van de leeuw, in plaats van op de leeuw zelf, die op slechts enkele meters afstand staat. Ik probeer in mijn werk terug te keren naar het ervaren van beeld.

© Jasper Abels

© Jasper Abels

Welke ‘ervaringen’ zien we in jou beelden terug?
Mijn jeugd speelt een hele belangrijke rol. Dieren en barbies waren het belangrijkste in mijn leven vroeger en eigenlijk is dat nog steeds zo. Ik speelde altijd met vriendinnetjes in de weilanden in de buurt. Mijn vader trainde politie honden, mijn moeder werkte in een kledingzaak en ik werkte zelf in een dierenwinkel. Al deze elementen vind je terug in mijn werk. Ik ben helemaal niet spiritueel in de zin van mediteren en 100 yoga lessen in de week, maar ik ben wel bezig met ‘zen’ zijn op mijn eigen manier; Ik maak plezier en blijf dicht bij mezelf. De grote Nederlandse meesters in de schilderkunst hebben mij ook altijd geïnspireerd. De magie van het Nederlandse licht en landschappen. Vroeger was ik veel bezig met wat andere fotografen deden en wat andere mensen vonden. De afgelopen jaren richt ik me volledig op mezelf en dat zie je denk ik terug. Ik doe dat door heel veel uit te proberen zonder bang te zijn om te falen. Ik doe het voor mezelf, niet voor anderen.

© Jasper Abels

Je werkt vaak thematisch, wat zijn belangrijke thema's voor jou?
Ik werk zo veel mogelijk op intuïtie en gevoel. De thema’s in mijn werk zijn hedendaags. Ze zijn altijd in beweging en veranderlijk. Het thema ‘superfoods’ vind ik bijvoorbeeld heel interessant. Ik vind het leuk om dit onderwerp te vertalen naar iets wat heel dicht bij mij staat: Hollandse vrouwen die hun eigen groentes verbouwen. Een kitsch onderwerp vertalen naar een simpel beeld.

© Jasper Abels

Zie je jezelf meer als kunst- of als modefotograaf?
Ik ben een mode fotograaf die kunst maakt. Ik schommel tussen kunst- en modefotografie in en probeer deze grens steeds meer op te zoeken. Ik denk dat het grootste verschil tussen die twee is dat modefotografie niet altijd iets hoeft te betekenen, maar vaak gewoon mooi moet zijn. De balans vinden tussen kunst- en modefotografie en deze laten samensmelten is een uitdaging voor mij.

De samensmelting tussen kunst- en modefotografie zie je zeker terug in je werk en je hebt een duidelijke handtekening. Waar moet een beeld voor jou aan voldoen?
Ik ben zelf nooit bezig geweest met mijn ‘handtekening’. Ik heb tijdens mijn studie altijd gestruggeld. Ik moest zoveel uitproberen met licht, type modellen, technieken enzo, dat ik mezelf gemakkelijk verloor. Sinds een half jaar zie ik zelf pas een duidelijke lijn terug in mijn werk. Een geslaagd beeld is voor mij een beauty portret dat niet perse beauty uitstraalt. Ik probeer een soort hedendaagse schilder portretten te maken; alles is gecentreerd, mooier dan de werkelijkheid en ietwat surrealistisch. Ik ben heel benieuwd hoe er over 500 jaar naar mijn werk wordt gekeken en vraag aan mezelf wat wil ik vertellen met mijn werk over de tijd waarin we leven.

Wat wil je dat mensen zien?
Onder andere mijn visie op het schoonheidsideaal, dat heeft altijd een belangrijke rol gespeeld voor mij. Ik zoek altijd naar type modellen die mij doen denken aan de meisjes uit mijn jeugd. Ze moeten jong, dromerig en puur zijn. Rond de leeftijd van 16 jaar zitten meisjes en jongens in de fase tussen kind en volwassen worden, deze fase fascineert mij. Make-up en styling is ook heel belangrijk daar kun je heel veel mee vertellen. Ik was van jongs af aan veel bewuster van uiterlijke kenmerken dan aantrekkingskracht. Ik bekeek al mij vriendinnetjes en vriendjes als esthetisch object in plaats van als lust object. Dat is nog steeds zo en dat zie je ook terug denk ik. Ik wil mensen laten wegdromen, ik wil ze de puurheid van het leven laten zien en het plezier in kleine dingen; kleur, schoonheid, natuur, licht, beweging, haar. Mijn werk ziet er vaak iconisch uit maar als je beter kijkt ontdek je steeds meer belangrijke details.

© Jasper Abels

© Jasper Abels

Je hebt een eigen stijl ontwikkeld en timmert flink aan de weg, wat zijn jou doelen voor de komende jaren?
Ik wil graag naar Japan, de Japanse markt vind ik heel erg interessant. Ik wil editorials in buitenlandse modebladen en als we dan toch aan het dromen zijn, wil ik binnen 5 jaar een klus voor Prada binnen halen. Ik heb een sterke ambitie om de top te halen, maar als dat niet lukt dan ga ik in een mooi boerendorpje een dierenwinkel openen en dan zal ik net zo gelukkig zijn.

Tekst door Anouk Dingelstad

jasperabels.com
anoukdingelstad.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more