Een interview met Chris Duffy, zoon van de Brian Duffy (1933-2010 ) 18 december, 15 — interview

‘I don’t give a fuck what anybody thinks about me… I never wanted to be famous. Why? For what? So the doorman at Harrods can recognize me? What I care about is what my kids think about me, and what my grandchildren think of me – the fact that they think I’m a genius is delicious.’ Een typische uitspraak van Brian Duffy. Beter bekend als Duffy zoals hij door iedereen genoemd werd.

Ik spreek met Chris Duffy, zoon van, via Skype: “Dat hij een beroemdheid was deerde Duffy inderdaad niet. Voor hem was het fotograferen gewoon zijn werk.” Of hij zijn vader een genie zou noemen, laat hij in het midden. Duffy was een eclectische man. Niet alleen als fotograaf, ook als mens. “Want”, gelooft Chris, “uiteindelijk gaat het erom wat zich in het hoofd van de kunstenaar afspeelt en hoe de visie die hij heeft naar buiten toe vertaalt. Duffy had een interessante manier van denken. Zo ongeveer alles wat uit Duffy’s handen kwam was goed. Het komt voor een groot deel op zijn brein aan, het proces van creëren bij Duffy was uniek.”

David Bowie, Lodger, 1979’ by Brian Duffy © Courtesy The Duffy Archive

David Bowie, Scary Monsters (& Super Creeps), Contact Sheet, 1980’ by Brian Duffy © Courtesy The Duffy Archive

Volgens Chris gaat het er in het leven vaak om dat je op het juiste moment op de juiste plek bent. Dat was bij Duffy zeker het geval. Duffy begon te fotograferen na de Tweede Wereld oorlog een tijd waarin je als fotograaf nog een eigen stijl kon ontwikkelen. Duffy en zijn tijdgenoten waren in de positie om de beeldtaal naar hun eigen hand te zetten. Naast de tijdgeest, speelde ook de technologische ontwikkeling een rol. Met de kleine camera’s die toen werden ontwikkeld, kon op een veel lossere manier gefotografeerd worden, dan tot die tijd met grote camera’s op statische wijze werd gedaan.

In de huidige tijd vind Chris het steeds moeilijker om foto’s te herkennen van een fotograaf. Het is allemaal erg veel van hetzelfde geworden. Chris: “Fotografen hebben hun macht verloren, omdat ze geen eigen stijl meer hebben. Er zijn ook zoveel fotografen en de techniek is inmiddels zo ver dat het voor iedereen toegankelijk is.” Dat vindt hij overigens niet erg, maar Chris noemt het fotograferen met digitale apparaten geen fotograferen meer, maar ‘digitaal beeld maken’. “Neem nou bruiloftsfotografie. Naast de ingehuurde professionele fotograaf staan veertig mensen foto’s met iPhones te maken. Hetzelfde geld voor muziek maken of filmen, er is techniek voor handen, dus iedereen kan het doen, maar het levert geen betere resultaten op.”

David Bowie, Scary Monsters (& Super Creeps), with Make-Up Artist by Richard Sharah, 1980’ by Brian Duffy © Courtesy The Duffy Archive

Lodger Set Build, 1979’ by Brian Duffy © Courtesy The Duffy Archive

David Bowie, Aladdin Sane, Contact Sheet, 1973’ by Brian Duffy © Courtesy The Duffy Archive

De digitale revolutie in de fotografie heeft alles veranderd. Chris: “ Met analoge fotografie heb je een negatief. En dat is echt een fysiek moment in de tijd geweest. Nu kan er zo veel na bewerkt en gemanipuleerd worden, dat je je af kan vragen waar zo’n digitale foto werkelijk nog bestaat. Je kan het niet zien, proeven, ruiken of aanraken, het zijn enen en nullen in een digitaal domein.”

Chris gaat nog verder door te zeggen dat er na 1975 geen nieuw beeld meer gemaakt is in de fotografie. Alle foto’s die nu worden gemaakt zou hij feilloos terug kunnen voeren naar een beeld dat hij al kent uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.

Lodger Dressing Room, 1979’ by Brian Duffy © Courtesy The Duffy Archive

Aladdin Sane & the Spiders from Mars, 1973’ by Brian Duffy © Courtesy The Duffy Archive

“Duffy had geen geheim ingrediënt waardoor zijn foto’s zo goed waren. En ook al had hij David Bowie of welke beroemdheid dan ook voor zijn lens, hij deed gewoon waar hij goed in was. Ieder mens heeft zijn eigen talenten. In elke generatie is ongeveer hetzelfde aantal getalenteerde mensen. Er zijn zoveel Picasso’s, zoveel Mozarts. Niet ineens meer door bijvoorbeeld al die fotografie opleidingen. Mensen kan je het talent niet aanleren. Wie waar goed in is, is een mysterie.”

Uiteindelijk wordt je het best in hetgeen waar echt je interesse ligt en dat leer je jezelf voor het grootste deel aan. Het lastige van deze tijd is dat er zo veel mogelijk is. Mede door internet. We leven in een 24-uurs wereld. Waarin nauwelijks nog tijd is om over dingen na te denken, te ontwikkelen of te heroverwegen. Het duurde eeuwen om het kubisme of welke kunststroming dan ook te verspreiden over de wereld. Nu is iets nieuws met een druk op de knop overal zichtbaar.

Wil je meer van zijn werk bekijken?Gallery Vassie exposeerd de portrettenvan Bowie gemaakt doorDuffy.

Tekst door Jildau de Boer


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more