'Fighting the fight' met Broomberg & Chanarin 19 maart, 15 — interview

In de tentoonstelling 'To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light' laten fotografen Adam Broomberg (Zuid-Afrika, 1970) en Oliver Chanarin (Groot-Brittannië, 1971) de relatie tussen fotografie en ras zien. New Dawn sprak Adam Broomberg en Oliver Chanarin over hoe zij begonnen zijn, racisme en een bekende bokser.

© Broomberg & Chanarin

© Broomberg & Chanarin

Het duo begon met fotograferen toen ze de camera van Oliver’s vader per ongeluk leende om een idee uit te proberen. Vanwege hun vriendschap zijn ze samen gaan werken. Nu, zeventien jaar later, fotograferen de vrienden nog steeds samen. En met succes. Een bekend thema in hun werk is racisme. Ze groeiden allebei op in Afrika, met een schuldgevoel vanwege het racisme in het land. En ze merken het nu nog steeds. “Kijk naar het Amerikaanse gevangenensysteem. Een op de drie zwarte jongens eindigt in de gevangenis, het grootste gedeelte van de gevangenen met het doodvonnis is zwart. En een op de negen van deze mannen en vrouwen wordt ten onrechte geëxecuteerd. Deze cijfers suggereren sociaal falen op een enorme schaal. Als een op de negen vliegtuigen zou neerstorten zou niemand meer in een vliegtuig stappen. De vliegtuigindustrie zou instorten.”

© Broomberg & Chanarin

Ondanks dat hun fotografische werk vaak kritisch en scherp is, krijgen ze er niet genoeg reacties op, vindt het duo. “Er zijn veel verschillende soorten fotografie, die allemaal een andere functie hebben. Fotografie is een getuige van de wreedheden van de mens. Het is het vastleggen van onze persoonlijke herinneringen. Het is bewijs in een rechtszaak. Maar ondanks dat het zo grillig is, is fotografie verre van neutraal. Het belichaamt vooroordelen en functioneert in een markt waar beeld gelijk staat aan geld, vooral wanneer ze het menselijk lijden uitbeelden. Een beeld laat dan ook niet meer van de realiteit zien dan een schilderij, of een video game, of een soap.”

© Broomberg & Chanarin

© Broomberg & Chanarin

Van de Gabon-serie, die ze maakten met verlopen filmrolletjes uit de jaren 60, bleek achteraf maar een beeld bruikbaar te zijn van de vele beelden die ze probeerden te ontwikkelen. Dit kwam omdat Adam en Oliver gebruik maakten van achterhaalde chemische processen. Dat alleen Ektachrome 78 overbleef, vonden ze niet zo erg. “Ons meest interessante werk is ontstaan door vergissingen, fouten, ongelukken en mislukkingen. We omarmen dat.”

© Broomberg & Chanarin

Op dit moment werkt het duo aan een nieuw project samen met een forensische afdeling, waar ze een DNA analyse van de bank van Freud doen. Hebben Adam en Oliver nog tips voor beginnende fotografen? “Fight the fight like Cassius Clay”.

Lees hier meer over de tentoonstelling zelf bij Foam.

Tekst door Isabeau van Halm


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more