'Fighting the fight' met Broomberg & Chanarin 19 maart, 15 — interview

In de tentoonstelling 'To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light' laten fotografen Adam Broomberg (Zuid-Afrika, 1970) en Oliver Chanarin (Groot-Brittannië, 1971) de relatie tussen fotografie en ras zien. New Dawn sprak Adam Broomberg en Oliver Chanarin over hoe zij begonnen zijn, racisme en een bekende bokser.

© Broomberg & Chanarin

© Broomberg & Chanarin

Het duo begon met fotograferen toen ze de camera van Oliver’s vader per ongeluk leende om een idee uit te proberen. Vanwege hun vriendschap zijn ze samen gaan werken. Nu, zeventien jaar later, fotograferen de vrienden nog steeds samen. En met succes. Een bekend thema in hun werk is racisme. Ze groeiden allebei op in Afrika, met een schuldgevoel vanwege het racisme in het land. En ze merken het nu nog steeds. “Kijk naar het Amerikaanse gevangenensysteem. Een op de drie zwarte jongens eindigt in de gevangenis, het grootste gedeelte van de gevangenen met het doodvonnis is zwart. En een op de negen van deze mannen en vrouwen wordt ten onrechte geëxecuteerd. Deze cijfers suggereren sociaal falen op een enorme schaal. Als een op de negen vliegtuigen zou neerstorten zou niemand meer in een vliegtuig stappen. De vliegtuigindustrie zou instorten.”

© Broomberg & Chanarin

Ondanks dat hun fotografische werk vaak kritisch en scherp is, krijgen ze er niet genoeg reacties op, vindt het duo. “Er zijn veel verschillende soorten fotografie, die allemaal een andere functie hebben. Fotografie is een getuige van de wreedheden van de mens. Het is het vastleggen van onze persoonlijke herinneringen. Het is bewijs in een rechtszaak. Maar ondanks dat het zo grillig is, is fotografie verre van neutraal. Het belichaamt vooroordelen en functioneert in een markt waar beeld gelijk staat aan geld, vooral wanneer ze het menselijk lijden uitbeelden. Een beeld laat dan ook niet meer van de realiteit zien dan een schilderij, of een video game, of een soap.”

© Broomberg & Chanarin

© Broomberg & Chanarin

Van de Gabon-serie, die ze maakten met verlopen filmrolletjes uit de jaren 60, bleek achteraf maar een beeld bruikbaar te zijn van de vele beelden die ze probeerden te ontwikkelen. Dit kwam omdat Adam en Oliver gebruik maakten van achterhaalde chemische processen. Dat alleen Ektachrome 78 overbleef, vonden ze niet zo erg. “Ons meest interessante werk is ontstaan door vergissingen, fouten, ongelukken en mislukkingen. We omarmen dat.”

© Broomberg & Chanarin

Op dit moment werkt het duo aan een nieuw project samen met een forensische afdeling, waar ze een DNA analyse van de bank van Freud doen. Hebben Adam en Oliver nog tips voor beginnende fotografen? “Fight the fight like Cassius Clay”.

Lees hier meer over de tentoonstelling zelf bij Foam.

Tekst door Isabeau van Halm


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more