Het verbinden met herinneringen uit zijn jeugd door fotografie: een interview met Todd Hido 16 september, 15 — interview

Het verbinden met herinneringen uit zijn jeugd en de stille, mysterieuze kant van Amerikaanse suburbs. Een vermogen om psychologische spanning en emotioneel drama vast te leggen in het menselijk lichaam en het landschap uit zijn jeugd wekt meer vragen op dan antwoorden. Dit, samen met zijn autobiografische manier van fotograferen getransformeerd tot een fictief verhaal is kenmerkend aan het werk van Todd Hido (1968). Zijn werk ‘Selections from a Survey - Khrystyna's World’ is vanaf 12 september tot 7 november 2015 te bezichtigen in Galerie Alex Daniels - Reflex Amsterdam.

In je fotografie ben je altijd opzoek naar het gevoel dat refereert aan je jeugd. Wat is de gedachte hierachter?
Ik denk dat het voor een kunstenaar een natuurlijk gevoel is om dingen te willen creëren die refereren aan een bepaald gevoel en periode uit hun leven. Het idee is om mijn verleden te herbeleven en om stukjes uit mijn verleden opnieuw te kunnen verzamelen, zodat ik het weer kan doorzoeken.

Maar, binnen het geheugen is er geen universele waarheid. Hoe weet je of je het juiste gevoel te pakken hebt?
Wat interessant is, is dat het doel niet is om het precieze gevoel van mijn jeugd vast te leggen. Zoals je zei is er geen waarheid in herinneringen. Soms herinner je momenten en dingen die niet precies naar waarheid zijn. Dat is het mooie aan het hebben van herinneringen. Herinneringen veranderen vaak, dus de precieze juistheid ervan is niet belangrijk.

Mijn fotografie is de manier hoe ik mijn jeugd heb herinnert, maar compleet naar waarheid is het niet. Een herinnering zie ik als een startpunt. Soms leid het tot fictie, wat ik interessant vind gezien het soms een fractie van een herinnering is die uiteindelijk naar een compleet ander idee heeft geleid. Deze fictie opent de ruimte voor verschillende interpretaties van de kijker. Als alles over jezelf gaat wordt het saai. Het toestaan van verschillende interpretaties van de kijker opent mijn werk voor een weider publiek, zodat zij zich aangetrokken kunnen voelen tot mijn fotografie.

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

We zien Khrystyna veel voor komen in je fotografie. Welke rol speelt zij in je fotografie en wat is het concept achter haar aanwezigheid?

In eerste instantie vond zij mij via het internet. We maakten een aantal foto’s en ik vond ze oké. Ze was in die tijd een beginnend model. Een aantal jaren later kwam ik haar weer tegen. Ze had meer ervaring gekregen met het modellen werk en ik boekte haar voor een klus voor een fashion magazine. Ik was verbaast over hoeveel ze had geleerd en hoe goed ze haar werk deed. Het was een aha-moment voor zowel mijzelf als Khrystyna.

We realiseerden ons dat we goed samen werkten. Beide vonden we onze interesse in het acteren en zo fotografeerden we steeds vaker samen. In een aantal jaar hebben we over twintig keer samen gewerkt, wat vrij veel is. Iedere keer was een nieuwe uitdaging. We probeerden de grens te verleggen en beelden te creëren die we nog niet eerder hadden gemaakt. Wat mij aantrok aan haar was haar durf om het zijn van een glamour model los te laten en zich te verplaatsen in een ander karakter. Oppervlakkige shoots voor fashion bladen lag ook niet binnen haar interesses. Ze wilde verkennen en zich in een ander karakter aanmeten. Dat was iets wat voor ons beide goed werkte.

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

Wat is het idee achter de veelvoorkomende nachtelijke thema’s in je fotografie?
In de nacht word het leven interessant en valt er een bepaalde mysterie. Dit is iets wat mij erg aanspreekt. In eerder werk moest ik mezelf meer dwingen om overdag naar buiten te gaan en te fotograferen. Ik wilde niet vast komen te zitten in het zijn van enkel een nachtfotograaf. Bij het werk met de sneeuw, het huis, de boom en het landschap lukte het mij om toch dat mysterieuze van de nacht in een foto te krijgen die overdag is gemaakt. Het mysterieuze gevoel creëer ik ook vaak doordat ik door een raam van bijvoorbeeld een auto fotografeer. Niet alleen om de mysterie is de reden dat ik dit doe; het perspectief is wat ik interessant vind. Ik gebruik het als een extra lens, dit maakt het persoonlijker waardoor de kijker vanuit mijn perspectief kijkt.

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

Kun je het proces beschrijven dat vooraf gaat aan het maken van een foto?
Het ligt eraan of er mensen in het proces betrokken zijn of dat het enkel plekken zijn die ik wil fotograferen. Om met anderen om je heen te fotograferen is lastiger, gezien je met meer rekening moet houden. Het moeilijkste voor mij is dat ik vast moet zetten wanneer ik wil fotograferen. Ik wou dat het vaker spontaan gebeurde. Vaak reis ik veel af voor mijn fotografie. Voornamelijk wanneer ik terug naar Ohio ga, waar mijn familie nog woont en waar ik ben opgegroeid. Dat is een inspirerende plek voor mij. Het is geen zonnig Californië.

Wanneer ik Khrystyna fotografeer, doe ik dit in plekken als San Francisco. Het is geen fashion stad en de haar en make-up artiesten waarmee ik soms samenwerk zijn normaliter bijvoorbeeld voor een bank een reclame aan het schieten. Dit verveeld voor hen en vaak word ik dusdanig gebeld dat zij meer creatief te werk willen gaan. Op deze manier bieden zij hun tijd aan.

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

Ik las dat je soms uren rondrijdt zoekend naar de perfecte lokatie. Wanneer weet je wat de perfecte locatie is?

Dat weet je gewoon wanneer je het ziet. Het is een gevoel, pure intuïtie. Ik rijd soms uren rond. Soms voor tien uur op een dag wanneer ik er de tijd voor heb. Het is leuk en ik fotografeer de hele dag. Soms heb ik bijna onmiddellijk de perfecte foto. Dat is niet iets waar ik controle over heb. Wat ik geleerd heb over fotografie is dat je het niet kunt plannen; wanneer je dat probeert dan werkt het simpelweg niet. Je moet openstaan voor wat je tegen het lijf kunt lopen. Wat belangrijk is, is dat ik weet wat voor plekken ik interessant vind en welke plekken niet. Echter wanneer je te hard probeert lukt het niet.

© Todd Hido, Selections from a Survey - Khrystyna's World, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Todd Hido

Je stelt vaak je eigen compositie samen wanneer het om je boeken en exposities gaat. Hoe gaat dit in zijn werk?
Ik combineer in mijn exposities vaak tekst en objecten met mijn fotografie. Ik vind dat objecten net als foto’s een verhaal vertellen. In mijn expositie gebruik ik vaak teksten. Het zijn regels van gedichten van Raymond Carver. Het zijn potentiële titels die ik eigenlijk uiteindelijk nooit als titel gebruik, gezien het Carver’s woorden zijn en niet die van mij. Het samenstellen van zijn woorden met mijn werk vind ik interessant. Ik heb zijn gedichten vaker in mijn boeken gebruikt. Uiteindelijk heb ik zeven covers van zijn boeken geschoten. Wat ontzettend leuk was.

Ook mensbeeld is hierin belangrijker geworden. Mijn eerste drie fotografie boeken bevatten helemaal geen mensbeeld. Ik maakte het wel, maar ik zette het nooit in de selectie van mijn boeken en exposities. Ik probeerde me destijds meer op één ding te focussen. Deze expositie heeft veel meer elementen in zich. Het vraagt meer van de kijker en het daagt ze uit. Ik hou ervan dat het meer vragen oplevert dan dat het beantwoord. Ambiguïteit en het openlaten van vragen in mijn fotografie is iets wat ik interessant vind om mee te werken.


toddhido.com

reflexamsterdam.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more