ING Unseen Talents interview: Stefanie Moshammer 20 september, 17 — interview

Elke dag posten we een interview met één van de ING Unseen Talents. De vijf finalisten volgden een intensief Talent Programme geleid door Nadav Kander waarbij zij elk een nieuw project realiseerden en waarvan het resultaat voor het eerst te zien is op Unseen Amsterdam
Voor het twee interview is Stefanie Moshammer aan de beurt met een triptych.

Stage One, Two, Three (Evolution), 2017 @ Stefanie Moshammer

Stefanie Moshammer (b.1988, Oostenrijk) begeeft zich zowel in de documentaire als conceptuele fotografie met een achtergrond in de grafische wereld. Haar komt voort uit de directe ervaring met de wereld, en onderzoekt de relatie van eenvoudige observatie en de poëzie van persoonlijke indrukken.

Hoe verliep de samenwerking met de gerenommeerde fotograaf Nadav Kander?
Nadav was geen regisseur tijdens dit programma, maar gaf goede feedback en gidste ons waar nodig was, vooral door vragen te stellen, helpen met bepaalde ideeën, om zo onze werkpraktijk te verbeteren. Ik vind het heel mooi hoe iedereen het thema op een eigen manier uitgewerkt heeft.

Hoe begon je met het opgelegde thema ‘Common Grounds’, vooral om in opdracht een eigen werk te creëren?
Ik wou vooral rekening houden met de ruimte die er beschikbaar was om het werk te tonen. Daarom moest ik nadenken over hoe ik het wou voorstellen, ik werk altijd met bepaalde verhaallijnen, dus ik stelde me de vraag hoe ik het thema kon vertalen naar mijn werk. Het leek logisch om beelden te maken in verschillende landen, wat ook ‘uncommon ground’ is. En vooral om te werken met de verschillen tussen de mensen en plaatsen. Anderzijds communiceren ze ook met elkaar in een dialoog en dienen als stadia over de evolutie van hoe ik de wereld zie.

Stage One is voor mij het puurste maar ook het meest naïeve wat we als mens kunnen zijn. We worden gemaakt door de vrouw, en is het begin van alle leven op aarde. Stage Two zijn schelpen, die men vaak terugvindt in de kunstgeschiedenis. Ze zijn verbonden met de vrouw, het leven, en staat hier vaak symbool voor. De plastic flessen vervuilen als het ware het beeld, de schelpen zijn leeg, en liggen bij elkaar. Ze geven mijn visie op onze natuur weer, en de evolutie van wat we doen met deze wereld. Stage Three is een vrouw die een dollar vasthoudt en is tevens het derde hoofdstuk van de evolutie van de mens. Het gaat over hoe geld een belangrijk gegeven is in de wereld en boven alles staat. Ik hou van het contrast in dit beeld; naast het geld draagt de vrouw ook plastieken, goedkope juwelen, het is niet echt. De juwelen stralen een bepaalde waarde uit maar is het tegelijkertijd ook niet.

Test Prints, 2017 © Stefanie Moshammer

Hoe verliep het proces naar de triptych?
Eerst wou ik twee beelden presenteren, om een paradox te stellen. Maar de derde is een soort rauwheid die vergeleken wordt met de schoonheid in de wereld. Ik denk heel conceptueel, eerst probeer ik alles neer te schrijven en op te zoeken. Het resultaat is altijd anders dan je gepland had, en dat is telkens een mooie uitdaging. Ik probeerde verschillende triptych te maken maar deze combinatie vertelt een echt verhaal.

Keert het thema common ground vaak terug in jouw werk?
Common ground is een open begrip die je kan vertalen naar talloze mogelijkheden. Ik baseer me vaak op ontmoetingen met mensen en reizen, daarom zoek ik altijd een common ground in mijn werk om iets te kunnen visualiseren. Zo is het altijd een relatie, verband te zoeken t.o.v. je object, en het te vertalen naar jouw visie.

Welke raad kan je geven aan beginnende fotografen?
Blijf je persoonlijkheid. Men verliest tegenwoordig vaak de essentie van waarom je werkt doordat je meer bezig bent met industrie zelf zoals wedstrijden, bekend worden, wat is ‘in’ enz. Doe het op jouw manier en mensen zullen dat waarderen. Fotografie is een taal die je voor jezelf moet ontwikkelen, het gaat erover om je eigen fotografische stem te vinden. Het is een proces om die taal eigen te maken, een trial and error. Maar blijven evolueren is essentieel.

Lees hier het eerste interview.

Test Triptych_Variations, 2017 © Stefanie Moshammer


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more