Mattijs van Bergen ontwerpt kleding geïnspireerd op fotografie 16 juli, 15 — interview

Modeontwerper Mattijs van Bergen (1980) heeft voor het Nederlands Fotomuseum al eerder een ontwerp gemaakt, een bruidsjurk van papier. Het museum vroeg hem daarna of hij het leuk vond om naar het archief te kijken, en om daar iets mee te doen. Daaruit is nu de tentoonstelling Photo to Fashion ontstaan, waarvoor hij een collectie heeft ontworpen gebaseerd op de beelden uit het archief.

© Petrovsky & Ramone, Meeussen's smoke look , ontwerp Mattijs van Bergen (foto’s Victor Meeussen, collectie Nederlands Fotomuseum)

Wat is de invloed van fotografie op mode volgens jou?
Mode is voor mij een reactie op wat er in de maatschappij gebeurd. Fotografie is dat vaak ook. Of het nu documentair- of modefotografie is, het kijkt wat er op dit moment speelt. In zoverre leunt mode op fotografie. Als ik aan een collectie begin, kijk ik heel veel naar fotografie. Ik zie veel moois en raak daardoor geïnspireerd. En modefotografie is uiteindelijk weer een vertaling van mijn idee naar een nieuw idee van iemand anders. Dat vind ik heel erg leuk.

Heb je nog nieuwe fotografen ontdekt tijdens je zoektocht in het archief?
Ik was met een aantal grote fotografen al bekend, maar er zijn een aantal die ik helemaal niet kende hoewel ze wel een tijdje bezig zijn. Daar verbaasde ik mij over. Martien Coppens is voor fotografen waarschijnlijk een bekende naam, maar ik kende hem als ontwerper helemaal niet. Al zoekend door het archief kwam ik bij elk thema wel een beeld van hem tegen, omdat hij zo veel heeft vastgelegd.

Ik heb wekenlang het archief doorzocht, en op een gegeven moment had ik allerlei beelden uitgeprint, ik denk dat ik zo’n zeshonderd foto’s had. Daarvan waren er tweehonderd van Martien Coppens. Het is fascinerend hoe dat per ongeluk ging, ik heb niet doorgehad tijdens mijn zoektocht dat zo veel foto’s van hem waren.

Ik heb ook hele mooie beelden gevonden van Jan den Boestert, hij had mooie fotografie met vrouwelijk naakt. Ik heb heel veel prachtige dingen gezien en gevonden, maar deze twee fotografen waren eigenlijk de grootste verassing.

Waar zocht je naar in de beelden?
Ik ben begonnen bij associaties met het woord ‘zwart’. Ik heb gezocht naar nacht, rouw, de dood, maar ook naar seksualiteit en sensualiteit. En daarop ben ik dan weer gaan doorzoeken. Soms kwam ik uit op een fotograaf, en dan ging ik weer naar al het werk van die fotograaf kijken. Uiteindelijk is het veel breder geworden dan alleen zwart in fotografie, er zitten bijvoorbeeld ook Hollandse landschapsfoto’s bij. Richard Tepe had veel mooie bloemenfoto’s die ik uitzonderlijk vind omdat het een grauwe foto van een bloem is. Een zwarte foto van iets wat eigenlijk gekleurd is. Dat vind ik heel boeiend, zeker omdat ik als ontwerper normaal veel kleur gebruik.

© Sacha van Dorssen, Kruger's cyclists dress, ontwerp Mattijs van Bergen (foto Dolf Kruger, collectie Nederlands Fotomuseum)

Heb je al eerder fotografie en mode op deze manier gecombineerd?
Nee, dit is echt voor het eerst. Ik heb wel eerder een collectie op van Gogh gebaseerd. In zoverre is dat natuurlijk ook een manier van kijken naar bestaand werk en daar een reactie op geven. Maar dit is voor het eerst dat het zo op fotografie gebaseerd is.

Ging je nu ook ongeveer hetzelfde te werk als met de collectie geïnspireerd op van Gogh?
Ja, op een bepaalde manier wel. Bij van Gogh heb ik natuurlijk heel erg gekeken naar kleurgebruik en verfstreken. En dat heb je juist bij fotografie weer niet. Ik heb bij fotografie heel erg gekeken naar het beeld zelf, wat het beeld mij vertelt. Maar ook naar klederdracht in het beeld en dat soort dingen. Het beeld had nu meer invloed, bij van Gogh keek ik meer naar een bepaald element. Ik denk dat dit het grootste verschil is.

En hoe heb je dan uiteindelijk die foto’s vertaald naar jouw ontwerpen?
Op verschillende manieren. Soms heel letterlijk, door bijvoorbeeld een heel beeld op een kledingstuk te printen en andere keren door bijvoorbeeld een drukmanier te gebruiken die refereert naar de zilverdruk die je hebt in fotografie. Ik heb heel erg gekeken naar de manier waarop de foto mij verteld hoe ik dat op textiel moet krijgen, waardoor ik sommige dingen heel erg transparant heb gemaakt, net als film. Of iets juist donkerder en duisterder gemaakt in de kleding, zodat het ook echt over zwart gaat.

© Wendelien Daan, Cas's Lilies Skirt, ontwerp Mattijs van Bergen (foto Cas Oorthuys, collectie Nederlands Fotomuseum)

Wat betekend fotografie eigenlijk voor jou?
Fotografie is natuurlijk voor een modeontwerper een manier om je werk te laten zien. Ik werk met fotografen samen om mijn kleding zichtbaar te maken, het is een belangrijk deel van mode.
De laatste tijd is fotografie iets heel algemeens geworden, iets wat iedereen met zijn telefoon kan. Het heeft daardoor een nieuwe waarde gekregen, misschien ook wel een beetje waardeverlies. Iedereen kan een app downloaden om een leuke filter over zijn foto te gooien. Er is hierdoor wel een groter onderscheid gekomen tussen goede en minder goede fotografie.
In de modebladen zie je dit ook terug. Er zijn bladen die zich onderscheiden door met hele goede fotografen te werken die kunst maken, maar er zijn ook bladen waarbij het alleen nog om het product gaat. Ze verliezen daarbij creativiteit en schoonheid, dat is zonde.

Tekst door Isabeau van Halm

mattijsvanbergen.com
nederlandsfotomuseum.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more