Max Kraanen - So it Goes 7 juni — interview

© Max Kraanen

Ik spreek met Max af in Galerie Fontana op de Lauriergracht waar zijn solo-tentoonstelling So it Goes tot 3 september te zien is. Het valt op dat de individuele beelden verschillend tentoongesteld worden: meteen rechts staat er een foto op de grond, links hangen 2 donkere, ingelijste landschappen (zonder glas) tegen een zwart vlak en in de verte, recht voor me, glanst een grote foto op perspex. De print techniek blijkt heel belangrijk voor Max Kraanen: elk beeld moet geprint worden op een manier en formaat waardoor het individuele beeld het beste tot zijn recht komt. Zo maakt hij in deze tentoonstelling gebruik van zeker zes verschillende technieken. Al heeft hij in principe niks met perspex, een van de foto's moest hierop gedrukt omdat hij het marmer van de badkamer op de foto perse 'weer marmer wilde laten worden.' En dat is gelukt. In grote tegenstelling heeft hij een foto van donkere bergen op mat papier laten drukken en laten spray-coaten voor een extra mat effect. Max heeft duidelijk plezier in het per beeld bedenken hoe en wat. Eigenlijk lijkt dit kenmerkend voor zijn proces als fotograaf. Max werkt langzaam en precies en werkt daarom altijd analoog en vaak met een groot formaat technische camera (4x5). Het snelle en vele van een digitale camera brengt voor hem onrust met zich mee. Bij hem krijgt het hele proces van denken tot maken tot het uitvoeren even veel belang. Hij leest veel, hij schrijft veel op, hij denkt veel na en hij fotografeert relatief weinig. Dit komt omdat hij het beeld er meestal in een keer op zet. De beelden komen eerst in zijn hoofd en worden dan in een keer uitgevoerd. Als hij gaat fotograferen weet hij al precies wat hij wil, vandaar dat de technische camera, die langzaam en precies werkt, zo goed bij hem past.

Alles wat hij fotografeert is zoals het is. "ik pas niks aan. Dingen zijn intrigerend van zichzelf."

Er zijn natuurlijk uitzonderingen: De twee donkere landschappen op de zwarte achtergrond, die ik eerder noemde, had hij in zijn hoofd maar hij had geen idee waar hij ze vandaan moest halen: die heeft hij daarom in de donkere kamer gecreëerd.

© Max Kraanen

© Max Kraanen

© Max Kraanen

© Max Kraanen

De serie So it Goes is tot stand gekomen door eerst goed te kijken naar waar hij mee bezig was en dat dan verder uit te werken en te ontwikkelen. De beelden moeten een sfeer en een gevoel oproepen. Max schrijft hierover:

"So it goes.

Over de continue, maar veranderlijke dreiging van iets dat nooit tastbaar lijkt te worden.

Het nieuws wordt gedomineerd door gevaar en dreiging die van verschillende kanten op ons afkomen. Toch gaat alles gewoon door en gebeurt er zelden iets in het dagelijks leven wat ons raakt. Enkel de aard van de dreiging en de mate waarin we ons bedreigd voelen wisselen. Verder lijkt niets te veranderen.

In een risico-averse maatschappij roept alles dat wij niet kunnen controleren angst op, zoals terrorisme, epidemieën en natuurrampen. Ze zijn ongrijpbaar en onvoorspelbaar. Iedereen kampt met een zekere angst voor deze dreigingen. Vaak blijft het echter bij angst. Met mijn foto’s probeer ik deze angst enerzijds tastbaar te maken en aan de andere kant ongrijpbaar en ongedefinieerd te laten zijn. Ik probeer vooral de onderhuidse spanning voelbaar te maken zonder concreet te worden.

Met mijn beelden wil ik deze niet tastbare dreiging weergeven. Alhoewel ik wil dat elk beeld op zich sterk genoeg moet zijn om te overleven, en elk individueel beeld een zekere esthetische waarde moet hebben, moet dit gevoel niet eenduidig zijn. Elk beeld heeft ook een donkere kant. Het mag niet alleen maar mooi zijn. Het dient een zeker onbehagen op te roepen. Een zeurende dreiging die zich nooit geheel openbaart maar die toch bij de kijker binnendringt en blijft hangen.

Recente evenementen zoals de aanslagen in Parijs en Brussel laten zien dat er op het moment een grote dreiging heerst. De kans hierbij betrokken te raken is echter uitermate klein. ‘So it goes’ gaat over het accepteren van gevaar en illustreert dit contrast.

De serie bevat een grote variatie aan beelden. Dit is heel belangrijk voor mijn project. Er is een gemeenschappelijke deler maar geen duidelijke seriematigheid. Ik wil het op die manier presenteren als een installatie. Hierdoor moet het gevoel wat ik wil overbrengen de ruimte beheersen."

© Max Kraanen

© Max Kraanen

© Max Kraanen

De foto's variëren van landschappen tot abstracties tot hele concrete dingen. Hij vertelt graag een verhaal-loos verhaal. Hij wil zo veel mogelijk het ritme verstoren en verbreken qua inhoud als ook qua vorm van uitwerking (materiaal etc.).
Schilderkunst is voor hem een grotere inspiratie dan fotografie zelf.
Max wil de klassieke presentatie vorm doorbreken en is in zijn hoofd al bezig met beelden voor een volgende presentatie: dit keer komen de beelden van hoe hij iets wil tonen voor de inhoud zelf. Dat moet nog komen. Ondertussen volgt Max een cursus lijsten maken om zeker te zijn dat hij alle mogelijkheden kent!

maxkraanen.com

max eerder in new dawn


Dagboek uit Xiamen Deel III - Emilie Hudig editorial — 8 november

Typhoon MerantiDe nacht van woensdag 14 september 02.00. Tyfoon Meranti komt aan land in Xiamen. Ons huis siddert en beeft. De ramen staan bol in de sponningen. Elektriciteit...

↠ read more

Jelle Rietveld - SEVEN interview — 7 november

Er gebeurt veel in een mensen leven, zo ook in het leven en in het hoofd van Jelle. Een telefoongesprek met Jelle is al genoeg om te weten dat zijn hoofd overloopt van ideeën en...

↠ read more

Robin Alysha Clemens - Owned By No One portfolio — 3 november

"Mijn werk gaat veelal over subculturen en de mensen die zich daarin manifesteren. Daarnaast ben ik voornamelijk bezig met het vinden of creëren van Utopieën, of in...

↠ read more

Lezing met Ahmet Polat event — 27 oktober

Ahmet Polat was in 2015 uitgeroepen tot Fotograaf des Vaderlands met het thema "Kijk, mijn straat!"Fotografie Stichting Zuid Nederland (fotosz.nl) organiseert een lezing met...

↠ read more

Erien Withouck presenteert haar zelf gecreëerde universum op BredaPhoto event — 25 oktober

Geïnspireerd door Lewis Carroll’s Alice in Wonderland, waarin realiteit als een flexibel gegeven wordt beschouwd, speelt de Belgische fotograaf Erien Withouck...

↠ read more

Autostop|Retracing routes - Cleo Wächter book — 25 oktober

Cleo Wächter won eerder dit jaar het Stichting Dialoog Stipendium (initiatief van Stichting Dialoog, Vrij Nederland en Fotodok) met een project waarmee ze in de...

↠ read more

Kirill Golovchenko exposeert Bitter Honeydew op BredaPhoto event — 20 oktober

De Oekraïense fotograaf Kirill Golovchenko (b. 1974) legt het onstuimige leven vast van tijdelijke arbeidsmigranten die naar de Zwarte Zee afreizen om fruit te verkopen....

↠ read more

Graduation Show 2016 event — 19 oktober

De "Fotovakschool" organiseert elk jaar een grote tentoonstelling, dit jaar met 60 afstudeerprojecten.Carlos Acosta is daar nu onderdeel van. Hij laat zijn project "Dutch...

↠ read more

Ramona Deckers - Shy Lights, Fast-Paced event — 18 oktober

Ramona Deckers maakte, in opdracht voor De Marktkantine, een reis door eigen stad om voor het Amsterdam Dance Event een serie te maken."Ik probeerde plekken te vinden waar je veel...

↠ read more

Willem Popelier met "Your Weekly President" editorial — 17 oktober

Willem Popelier is een kunstenaar die met fotografie werkt. Met nadruk op het mechanisme en de politiek van de representatie. Hij onderzoekt de algemeen erkende methodes hoe een...

↠ read more