Max Kraanen - So it Goes 7 juni, 16 — interview

© Max Kraanen

Ik spreek met Max af in Galerie Fontana op de Lauriergracht waar zijn solo-tentoonstelling So it Goes tot 3 september te zien is. Het valt op dat de individuele beelden verschillend tentoongesteld worden: meteen rechts staat er een foto op de grond, links hangen 2 donkere, ingelijste landschappen (zonder glas) tegen een zwart vlak en in de verte, recht voor me, glanst een grote foto op perspex. De print techniek blijkt heel belangrijk voor Max Kraanen: elk beeld moet geprint worden op een manier en formaat waardoor het individuele beeld het beste tot zijn recht komt. Zo maakt hij in deze tentoonstelling gebruik van zeker zes verschillende technieken. Al heeft hij in principe niks met perspex, een van de foto's moest hierop gedrukt omdat hij het marmer van de badkamer op de foto perse 'weer marmer wilde laten worden.' En dat is gelukt. In grote tegenstelling heeft hij een foto van donkere bergen op mat papier laten drukken en laten spray-coaten voor een extra mat effect. Max heeft duidelijk plezier in het per beeld bedenken hoe en wat. Eigenlijk lijkt dit kenmerkend voor zijn proces als fotograaf. Max werkt langzaam en precies en werkt daarom altijd analoog en vaak met een groot formaat technische camera (4x5). Het snelle en vele van een digitale camera brengt voor hem onrust met zich mee. Bij hem krijgt het hele proces van denken tot maken tot het uitvoeren even veel belang. Hij leest veel, hij schrijft veel op, hij denkt veel na en hij fotografeert relatief weinig. Dit komt omdat hij het beeld er meestal in een keer op zet. De beelden komen eerst in zijn hoofd en worden dan in een keer uitgevoerd. Als hij gaat fotograferen weet hij al precies wat hij wil, vandaar dat de technische camera, die langzaam en precies werkt, zo goed bij hem past.

Alles wat hij fotografeert is zoals het is. "ik pas niks aan. Dingen zijn intrigerend van zichzelf."

Er zijn natuurlijk uitzonderingen: De twee donkere landschappen op de zwarte achtergrond, die ik eerder noemde, had hij in zijn hoofd maar hij had geen idee waar hij ze vandaan moest halen: die heeft hij daarom in de donkere kamer gecreëerd.

© Max Kraanen

© Max Kraanen

© Max Kraanen

© Max Kraanen

De serie So it Goes is tot stand gekomen door eerst goed te kijken naar waar hij mee bezig was en dat dan verder uit te werken en te ontwikkelen. De beelden moeten een sfeer en een gevoel oproepen. Max schrijft hierover:

"So it goes.

Over de continue, maar veranderlijke dreiging van iets dat nooit tastbaar lijkt te worden.

Het nieuws wordt gedomineerd door gevaar en dreiging die van verschillende kanten op ons afkomen. Toch gaat alles gewoon door en gebeurt er zelden iets in het dagelijks leven wat ons raakt. Enkel de aard van de dreiging en de mate waarin we ons bedreigd voelen wisselen. Verder lijkt niets te veranderen.

In een risico-averse maatschappij roept alles dat wij niet kunnen controleren angst op, zoals terrorisme, epidemieën en natuurrampen. Ze zijn ongrijpbaar en onvoorspelbaar. Iedereen kampt met een zekere angst voor deze dreigingen. Vaak blijft het echter bij angst. Met mijn foto’s probeer ik deze angst enerzijds tastbaar te maken en aan de andere kant ongrijpbaar en ongedefinieerd te laten zijn. Ik probeer vooral de onderhuidse spanning voelbaar te maken zonder concreet te worden.

Met mijn beelden wil ik deze niet tastbare dreiging weergeven. Alhoewel ik wil dat elk beeld op zich sterk genoeg moet zijn om te overleven, en elk individueel beeld een zekere esthetische waarde moet hebben, moet dit gevoel niet eenduidig zijn. Elk beeld heeft ook een donkere kant. Het mag niet alleen maar mooi zijn. Het dient een zeker onbehagen op te roepen. Een zeurende dreiging die zich nooit geheel openbaart maar die toch bij de kijker binnendringt en blijft hangen.

Recente evenementen zoals de aanslagen in Parijs en Brussel laten zien dat er op het moment een grote dreiging heerst. De kans hierbij betrokken te raken is echter uitermate klein. ‘So it goes’ gaat over het accepteren van gevaar en illustreert dit contrast.

De serie bevat een grote variatie aan beelden. Dit is heel belangrijk voor mijn project. Er is een gemeenschappelijke deler maar geen duidelijke seriematigheid. Ik wil het op die manier presenteren als een installatie. Hierdoor moet het gevoel wat ik wil overbrengen de ruimte beheersen."

© Max Kraanen

© Max Kraanen

© Max Kraanen

De foto's variëren van landschappen tot abstracties tot hele concrete dingen. Hij vertelt graag een verhaal-loos verhaal. Hij wil zo veel mogelijk het ritme verstoren en verbreken qua inhoud als ook qua vorm van uitwerking (materiaal etc.).
Schilderkunst is voor hem een grotere inspiratie dan fotografie zelf.
Max wil de klassieke presentatie vorm doorbreken en is in zijn hoofd al bezig met beelden voor een volgende presentatie: dit keer komen de beelden van hoe hij iets wil tonen voor de inhoud zelf. Dat moet nog komen. Ondertussen volgt Max een cursus lijsten maken om zeker te zijn dat hij alle mogelijkheden kent!

maxkraanen.com

max eerder in new dawn


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more