Moonscape Island - Sanja Marušić 30 april, 15 — interview

Fotograaf Sanja Marušić studeerde af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag in 2013. Ze is pas 23 jaar, maar sleept de ene na de andere opdracht binnen. We zien haar werk terug in tijdschriften, op covers van boeken en een paar maanden geleden hing ze nog bij BEELDSCHOON, een tentoonstelling van de Photo Graduates in het WTC Rotterdam. Naast Flatland Gallery wordt ze sinds kort ook vertegenwoordigd door het fotografie agentschap Unspoken Agency.

© Sanja Marušić

© Sanja Marušić

We hebben al eerder aandacht besteed aan haar werk, maar wilden graag toch eens een praatje met haar maken. We spraken met haar over haar reis naar Lanzarote, maanlandschappen en het escapisme.

De lerares van Sanja zei ooit dat haar fotografiestijl vrij duidelijk is, een beetje ‘in your face’ zelfs, terwijl ze dat niet bij haar persoonlijkheid vond passen. Sanja ziet hier zelf wel een kern van waarheid in. ‘Ik hoor vaak dat ik heel rustig en relaxed overkom in tegenstelling tot velen andere fotografen. Dat verbaast mij wel, er gaat van alles door mijn hoofd maar op de een of andere manier is dat niet van mij af te lezen.’

© Sanja Marušić

© Sanja Marušić

Ze probeert door middel van haar fotografie bestaande karakters of persoonlijkheden te plaatsten in een beeld van een wereld dat niet echt bestaat. Hierdoor ontstaat er een surrealistisch en vervreemd effect. ‘Ik wil een wereld creëren waarin je kunt wegdromen. De mensen in mijn beeld zijn vaak een soort poppen in het geheel, meer dan dat ik de persoon wil portretteren en zijn of haar echte gevoelens wil laten zien’.

© Sanja Marušić

© Sanja Marušić

Deze manier van portretteren zien we sterk terug in haar serie Moonscape Island. Sanja begon te zoeken voor een vakantiebestemming voor de winter en kwam per toeval op een vakantie website van het vulkaneneiland Lanzarote aan de Atlantische Oceaan. Ze was meteen verkocht. ‘Toen ik het vreemde landschap zag, wist ik meteen dat ik hier naar toe wilde. Het landschap leek net van een andere wereld en ik wilde niets liever dan deze wereld proberen te betreden.’

© Sanja Marušić

© Sanja Marušić

Inderdaad, het resultaat doet haast vermoeden dat Sanja een reis naar de maan heeft gemaakt in plaats van naar Lanzarote. De beelden hebben een sterk kleurencontrast waardoor het bijna surrealistisch vulkaanlandschap sterk naar voren komt. ‘Ik wilde graag dat het blauw en rood veel naar voren zou komen. Ik gebruik deze kleuren vaak en daarnaast vind ik het ook typerend voor een eiland; veel koraal blauw met zwart en rode aarde.’

© Sanja Marušić

© Sanja Marušić

Sanja probeert door het individu in een niet herkenbare context te plaatsten, de struggle van de mens versus natuur aan te tonen. Hoe de mens zichzelf kan verliezen in de natuur, maar ook hoe wij proberen de natuur ons eigen te maken. ‘Ik weet dat ik zelf veel aan natuur heb, naast dat het belangrijk is voor mijn werk merk ik dat ik er zelf heel gelukkig van word.’

© Sanja Marušić

Het weergeven van een niet realistische omgeving of een eigen geschapen wereld vormt voor Sanja een vorm van escapisme. Haar fotografie vormt niet alleen voor haarzelf een vlucht van het normale, maar ook voor de kijker. ‘Het is cliché maar ik - en daarmee velen andere mensen - vluchten voor het gewone leven. Ik ben zelf snel verveeld en hou erg van spanning, nieuwe plekken en mezelf verassen; overdonderd worden.’

Tekst doorMarije van Horik

sanjamarusic.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more