Nieuwe identiteit voor de ruige leegte van de flyover states: een interview met Andrew Moore 3 december, 15 — interview

Andrew Moore had geen idee dat hij zo lang met zijn nieuwste project ‘Dirt Meridian’ bezig zou zijn. Normaalgesproken neemt hij drie tot vier jaar om een onderwerp vast te leggen. Maar de strook van staten die ook wel de Fly Over States van Amerika worden genoemd, namen hem een stuk langer in beslag. Bijna tien jaar heeft hijzich in en boven North Dakota, South Dakota, Nebraska, Kansas, Oklahoma en Texas begeven.

Andrew: "Ik was geïnteresseerd in deze staten vanwege de enorme leegte en de manier waarop dat verbeeld kon worden. De grenzeloze ruimte kan ervaren worden door uit de auto te stappen en zo ver als je ogen het toelaten te kijken."Hij koos voor een ander gezichtspunt; vanuit een klein vliegtuigje legde hij dit ruige gebied vast. Een enorme uitdaging om zo’n uitgestrekt landschap te vertalen naar een tweedimensionaal beeld. In tegenstelling tot zijn andere fotoseries, zoals zijn foto’s uit Cuba, waarbij de kleuren zo’n beetje van de foto’s afdruipen, was het hier de kleur bruin die de boventoon in kleurenpallet voerde. Daar had Andrew aanvankelijk helemaal niets mee. Nu houdt hij ervan.

© Andrew Moore, "Cuba", 2015 Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam & Andrew Moore

Andrew Moore © Peggy Kuiper

© Andrew Moore, "Cuba", 2015 Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam & Andrew Moore

=

Luchtfoto’s worden meestal vanuit een deur of raam van het vliegtuig geschoten en de lens wordt dan recht naar beneden gericht. Andrew heeft het anders aangepakt. Een hoge resolutie digitale camera werd vastgebonden onder de vleugel, waardoor de fotograaf een voorwaartse blik had. De piloot scheerde op tien meter hoogte over de uitgestrekte vlaktes met de opdracht om zo langzaam mogelijk te vliegen. Met een snelheid van 120 kilometer per uur, viel het vliegtuigje net niet naar beneden. Wind tegen hielp ook mee.

De eerste foto’s maakte Andrew door regelmatig af te drukken, omdat hij nog precies wist wat hij vast legde. Gaandeweg veranderde zijn tactiek en voelde hij zich, zoals hij zelf zegt, een soort bommenwerper uit de Tweede Wereld oorlog, die zeer doelgericht te werk gaat en net voor het perfecte moment afdrukt.

© Andrew Moore, Dirt Meridian, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Andrew Moore

© Andrew Moore, Dirt Meridian, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Andrew Moore

Andrew Moore verwondert zich over de kennis die de inwoners hebben van het onherbergzame gebied. Het is daar een totaal andere manier van leven. De mensen die nu in dat gebied wonen zijn vrijwel allemaal afstammelingen van de eerste bewoners, die er na de burgeroorlog, rond 1880, kwamen wonen. Er was geen water. Er raasden vreselijke sneeuwstormen. Het was absoluut het slechtste deel van Amerika om te gaan settelen. Velen ontvluchten deze erbarmelijke omstandigheden dan ook en zo bleven er maar enkele gezinnen over die de uitdaging met de omgeving aan zijn gegaan en er met de natuur hebben leren leven. Nu, zo’n zes generaties later, is die kennis en ervaring voor een buitenstaander nauwelijks in te halen.

© Andrew Moore, Dirt Meridian, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Andrew Moore

© Andrew Moore, Dirt Meridian, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Andrew Moore

Andrew: “Ik zou mijn kinderen graag meer in de natuur op zien groeien.” De fotograaf woont met zijn gezin in New York. “Koeien melken, eieren rapen. Weinig mensen leven op die manier.” En hoe afgelegen ook, het internet brengt de hedendaagse wereld naar ze toe, dus ze zijn niet totaal afgesloten van de wereld.

De mensen die dit gebied bevolken omschrijft Andrew als ‘authentiek’. Het is geen gemakkelijk leven. Het is ruw en eenzaamheid ligt op de loer. De gezinnen hebben vaak veel kinderen en ze leven samen in kleine gemeenschappen. Andrew: “Je moet een sterke ziel hebben om daar te kunnen leven, dat zie je aan de mensen. Het is een spirituele omgeving.” En hij gaat nog een stap verder door te zeggen dat het een verruimende werking op de ziel heeft. Hij is ervan overtuigd dat een ieder die dit gebied zal bezoeken het zo zal ervaren.

© Andrew Moore, Dirt Meridian, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Andrew Moore

© Andrew Moore, Dirt Meridian, 2015, Courtesy of Alex Daniëls Reflex Amsterdam and Andrew Moore

Zijn missie (dat is te sterk uitgedrukt), maar hij noemt het woord toch even, is om een nieuwe identiteit te creëren voor dit ruige middendeel van Amerika, dat ernstig over het hoofd wordt gezien. Hij heeft er in de tien jaar dat hij er bezig is geweest goeie vrienden gemaakt en dat zullen ook altijd goeie vrienden blijven. Hij gaat zeker terug om ze op te zoeken, maar voor nu is het wel even gedaan. Het volgende project is namelijk ook al weer van start. Andrewgaat nu zijn lens richten op Alabama om de nostalgie van het zuiden vast te leggen. Zijn moeder komt uit Tennessee en hij wil er persoonlijke routes afleggen. Amerika is echt zijn land. Hier moet hij fotograferen. Hij begrijpt dit land en kan zo tot diepere inzichten komen.

Andrew Moore - New Works From Dirt Meridian and Cuba wordt tot 6 februari tentoongesteld bij Reflex Gallery Amsterdam.

Tekst door Jildau de Boer


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more