Nooit op de goede plek en toch zo goed getroffen: een interview met Otto Snoek 29 juni, 15 — interview

Zijn zienswijze is sociaal georiënteerd. Zijn timing minutieus. Zijn blik gericht op hetgeen wij wel merken, maar niet zien, totdat wij zijn foto’s zien. Fotograaf Otto Snoek woont tussen de twee straten waar hij zich fotografisch kan opladen. Straten waar altijd iets gebeurt en waar je zo’n beetje een mix van de gehele wereldbevolking tegen het lijf loopt. De Rotterdamse slagaders Vierambachtsstraat/West-kruiskade en de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Otto heeft de stad en vooral de mensen die er wonen echt nodig.

© Otto Snoek

© Otto Snoek

Die noodzaak om de straat op te gaan begon aan het einde van zijn studietijd. Met enkel de onbevangenheid van een jonge twintiger vertrok Otto Snoek op uitnodiging van een bevriende fotograaf uit Charkov, zonder enig vooropgesteld idee naar Oekraïne. Gewapend met zijn intuïtie en zijn camera legde hij het leven aldaar vast. En die foto’s, van toen, zijn nu te zien in Huis Marseille. Na vijfentwintig jaar hebben deze foto’s die Otto Snoek tussen 1989 en 1992 in Oekraïne maakte, niks aan slagkracht ingeboet. ‘Ze zijn misschien met de tijd zelfs beter geworden’, aldus de fotograaf.

© Otto Snoek

© Otto Snoek

Otto Snoek was op een belangrijk kantelpunt in de geschiedenis in Oekraïne dat tot eind 1991 onderdeel van de Sovjet-Unie was. Een periode waarin grote ideologieën wegvielen. Hij documenteerde de tijd tussen het communisme en de desillusie van het kapitalisme. Het was een van de alles veranderende breuken die zo kenmerkend zijn voor de wereldgeschiedenis.

Ook verscheen er het boek Ukrainian Crossroads dat hij samen met verzamelaar, galeriehouder en absolute autoriteit op gebied van fotoboeken ontwerpen, Willem van Zoetendaal, maakte.

© Otto Snoek

© Otto Snoek

Dat scherpe fotografische oog wat Snoek toen al had is in de loop der tijd alleen maar beter geworden. Sterker nog, zijn oog is één geworden met zijn camera. Hij hoeft niet meer door de zoeker te kijken. Hij weet precies wat zijn camera vangt als hij de foto maakt. Voor zijn eigen projecten gaat hij altijd met een en dezelfde camera, lens en film op pad. En hoewel de wereld om ons heen sneller en sneller wordt, neemt Otto tegenwoordig meer tijd voordat hij daadwerkelijk afdrukt. Hij wacht, kijkt, wacht, zet aan, en schiet. Hij heeft het kijken vertraagd. De juiste mensen dienen op het juiste moment in het juiste licht te staan en ze moeten met de juiste blik wel of niet in de camera kijken en dan is het klik en klaar, maar let op: dit luistert zeer nauw.

Gek genoeg zegt deze geoefende fotograaf ‘Ik sta altijd verkeerd. Ik denk altijd dat ik op een andere plek een betere foto had kunnen maken.' Maar ja, als je op de juiste plek had gestaan, dan had je ook gedacht dat je op de verkeerde plek zou staan. Dus mooi zo door gaan Otto!

© Otto Snoek

© Otto Snoek

Als je voor een foto van Otto staat, kun je maar beter de tijd nemen. In zijn woonkamer hangt een van zijn foto’s die hij op de Miljonairsfair in Amsterdam maakte. We zien een aantal chic geklede heren, een dame en een gevaarlijke kunstleeuw, die hoe centraal en scherp ook, niet de aandacht vast weet te houden. Iets waar ik gedurende het gesprek met Otto al een tijdje de vinger op probeer te leggen, komt in deze foto samen. ‘Kijk, zegt Otto, dit is wat ik met die gelaagdheid bedoel die in een foto moet zitten. Er zit hier elektriciteit in de lucht.’ En ja ik voel het, ik zie het, maar het blijft moeilijk om te doortasten wat het dan is waardoor het beeld van de wand knettert.

Feit is dat hij zo dicht mogelijk bij mensen wil komen. Vrijwel alle foto’s worden op anderhalf tot drie meter afstand gemaakt. Eindelijk een tastbaar feit.

© Otto Snoek

© Otto Snoek

Dit gegeven plus dat hij uit pure liefde voor mensen fotografeert, maakt het werk van deze man het kijken meer dan waard. Niet perse met die ene persoon voelt hij zich verbonden, maar wel met de hele groep die hij voor zich heeft. Wat de boventoon voert in Snoek's werk is zijn verwondering voor mensen, evenals mededogen, maar vooral verwondering.

Maar het blijft gissen. Eigenlijk draait Otto constant om de hete brij heen als ik een vraag stel. Dat geeft hij zelf gelukkig ook toe. Hij wil zijn werk namelijk niet al te veel duiden. Dat mag ik doen. Volgens Snoek is het een valkuil om je werk uit te leggen. Of om mee te gaan in fotografische trends. Daar waakt deze Rotterdammer voor. ‘Want, wat komt er na de trend? Precies, dan beland je in de prullenbak.’ Het is voor hem van groot belang om ruimte te houden om de beelden te laten ontstaan. En daarom, moet je er niet te veel woorden aan vuil maken. ‘Fotografie gaat immers over zaken die niet in woorden te vangen zijn.’

© Otto Snoek

© Otto Snoek

En wat kunnen we in de nabije toekomst van Otto Snoek verwachten? De Europese identiteit vastgelegd in foto’s. Dit project loopt inmiddels al weer zeven jaar, dus dat onbewuste wachten wordt hopelijk snel beloond.

3 juli 2015 t/m 6 september 2015
Otto Snoek / Nostalgia -Oekraïne 1989 -1992
Huis Marseille, Amsterdam

Tekst door Jildau de Boer

ottosnoek.com


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more