Realiteit uitdokteren in de studio: een interview met Sjoerd Knibbeler 16 augustus, 15 — interview

Fotografie als manier om de wereld te onderzoeken en niet om iets te bevestigen. Sjoerd Knibbeler wil dingen uitvinden en daar vindt hij fotografie een mooi middel voor. Hij laat zich inspireren door de wereld om hem heen, onderzoekt, duikt diep en gaat daarna in zijn studio, die zich in een oude school in Amsterdam Noord bevindt, aan de slag om een sterk beeld te creëren.

© Sjoerd Knibbeler

© Sjoerd Knibbeler

Sjoerd: “De verantwoordelijkheid die ik als kunstenaar voel is dat ik een dialoog aan wil gaan op de een of andere manier.” Mijn werk gaat misschien wel over de wereld of over hoe ik die zie, maar het is aan de kijker om diepere lagen in mijn werk te ontdekken. Ik zou liever willen dat mijn werk vragen oproept dan dat ik iets uit ga leggen. Als het didactisch wordt, haak ik zelf ook heel snel af. Ik stel liever mijn eigen vragen.”
Zijn uiteindelijke werk begint met een idee, een gedachte, of zoals bij een van zijn laatste projecten, een papieren vliegtuigje. Let wel, dat is enkel de aanleiding. Een foto daarvan, an sich, is nog niks. Een project kan wat betreft Knibbeler best met vorm beginnen. Maar dan is het nog geen verhaal. Het kan nooit alleen maar vorm zijn, want dan blijft het niet overeind.

© Sjoerd Knibbeler

© Sjoerd Knibbeler

Vanuit een bepaalde basisgedachte werkt hij toe naar een eindproduct, meestal een foto, soms film, of een diashow. “Ik denk dat het werk daar meer waarde door krijgt, als ik me enige tijd met het onderwerp verbind en uitzoek wat ik er interessant aan vind en uiteindelijk dus ook wil laten zien in het eindproduct; dan is het werk ook in staat om een verhaal vertellen of een idee over te dragen. Op die manier wordt het meer dan alleen een plaatje.”

© Sjoerd Knibbeler

© Sjoerd Knibbeler

© Sjoerd Knibbeler

De lijn van zijn afstudeerproject naar waar hij nu is, is enigszins te volgen. Te beginnen met ‘Ertussenuit’. Zijn afstudeerwerk waarmee hij in 2008 afstudeerde aan de KABK Den Haag. Een project waar hij nog enigszins als documentair fotograaf aan de slag ging. Namelijk achter de schermen van de vrijetijdsindustrie. Landschappen in dierentuinen en pretparken fotograferen. “Ik nodigde mezelf uit op momenten dat het park dicht was.” Wat Knibbeler hier fascinerend aan vindt is dat mensen van alles proberen na te maken. Van de nagebootste natuur naar het bonsai project waar hij samen met fotograaf Rob Wetzer aan werkte. Ook gemanipuleerd, maar wel al meer echte natuur en realiteit. Steeds verder wijkt hij af van het vastleggen van de werkelijkheid en steeds meer focust hij op het zelf maken van de dingen die hij dan vervolgens vastlegt. Zo ging hij aan de slag om een tornado na te bouwen in een glazen kist. Wat een wonderwel resultaat oplevert.
De gemene deler in zijn laatste werk, de wind, waar hij overigens zeker nog niet klaar mee is, vindt hij boeiend omdat het ongrijpbaar is en wat je eigenlijk ook alleen maar kan zien als er iets bewogen wordt.

© Sjoerd Knibbeler

© Sjoerd Knibbeler

Vliegtuigjes vouwen deed Sjoerd als kind al. Nu zoveel jaar later resulteert dat in een diashow in Foam. Zestien vliegtuigen die nog nooit gevlogen hebben, krijgen door Sjoerd een bestaansrecht in de tentoonstelling en ook vereeuwigd in een boek.

Hij won de Grand Prix du Jury op het Internationale Mode en Fotografiefestival in Hyères. De jury roemt in zijn rapport de manier waarop Sjoerd Knibbeler de grenzen van het medium fotografie onderzoekt: "Hij fotografeert hetgeen dat schijnbaar niet te fotograferen is." Het rapport vervolgt: "De winnaar probeert vorm te geven aan wat we niet zien, zoals de wind, en hij doet dat op een manier die zowel poëtisch en experimenteel is; bijna wetenschappelijk, vergelijkbaar met wat fotopionier Etienne Jules Marey in de 19de eeuw deed. In diezelfde richting geeft hij vorm aan projecten die nooit zijn gerealiseerd, en dat doet hij met origami-modellen."

Zijn tentoonstelling ‘Digging up Clouds’ is nog tot 23 augustus in Foam te zien. Daarna is het werk van Sjoerd ook op Unseen Photo Fair Amsterdam te aanschouwen. Vanaf 18 september.

Tekst door Jildau de Boer

sjoerdknibbeler.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more