Scheltens & Abbenes : Fotografie met een randje 7 maart, 15 — interview

New Dawn sprak met Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes, die samen als het kunstenaarsduo Scheltens & Abbenes door het leven gaan. In hun werk, voor magazines als Fantastic Man, The Gentlewoman, The Plant en brands zoals Balenciaga, Cos, Arper, Hermes en Chanel stellen ze het idee dat fotografie eenduidig en glashelder zou moeten zijn aan de kaak. “Een fotografische illusie maakt dat het je oog langer vast houd wat je aan het denken kan zetten over wat je ziet ‘echt’ is. We werpen in onze fotografische stillevens facades op die tegelijkertijd ook aannemelijk zijn…maar toch”.

© Scheltens & Abbenes, Muller van Severen, Book, 2014

© Scheltens & Abbenes, The Most Beautiful Swiss Books, Jan Tschichold Award, 2011

Scheltens en Abbenes volgden niet dezelfde opleiding. Scheltens studeerde Fotografie aan de KABK in Den Haag en Abbenes volgde de richting Voorheen Audiovisueel aan de Rietveld en deed daarna de post academische studie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. In de periode die vooraf ging aan hun samenwerking fotografeerde Scheltens stillevens en Abbenes borduurde wandkleden. Op dat moment hadden ze wel een relatie, maar werkten nog aan hun eigen projecten. Het was voor hun heel vanzelf sprekend dat ze elkaar ook toe zouden laten in elkaars werk.

© Scheltens & Abbenes, Modern Design Review, Muller van Severen, Marble Box, 2013

© Scheltens & Abbenes, The Gentlewoman, Eye Shadow, Tom Ford, 2012

Hoewel ze een verschillende start hadden en ook een andere initiële artistieke insteek, zijn er overeenkomsten. “Wat ons bindt is iets wat we eigenlijk al onafhankelijk van elkaar hadden, namelijk dat we heel erg op het detail werken, in een langzaam proces, al bouwend aan iets,” legt Abbenes uit. “Omdat we ook een verschillende achtergrond hebben, merken we dat we elkaar ook aanvullen in hoe we nu samenwerken,“ voegt Scheltens toe. Technische kennis gekoppeld aan autonomiteit van geest ongeacht de opdracht stelling maakt hun werk bijzonder en eigen.“Door deze bundeling van de krachten groeide de hoeveelheid opdrachten die we samen kregen.” In tegenstelling tot het langzame groei proces van monumentale borduursels stelde de fotografie hun nu in staat om samen ideeën sneller te toetsen.

© Scheltens & Abbenes, Scholten & Baijings, Colour Installation, Hay, 2013

© Scheltens & Abbenes, Cos, Shapes, Modernized trenchcoat with asymmetric detail, 2010

Over een periode van ongeveer zes jaar gingen ze steeds meer projecten samen doen, waarmee het duo Scheltens & Abbenes uiteindelijk gestalte kreeg. ‘Opdracht’ en ‘vrij werk’ was ook eenzelfde begrip geworden. Liesbeth: “De opdracht is het vertrek punt waar vanuit we de vrijheid ervaren. De opdracht kan zelfs werken als iets waar je je lekker tegenaan kan bemoeien!”
Uiteindelijk is fotografie altijd het medium van waaruit ze denken, volgens Scheltens, maar zijn ze niet per se in een bepaald hokje te plaatsen. Ze laten zich ‘triggeren’ door wat er op hun pad komt, geïnspireerd door het materiaal dat ze in handen krijgen van de opdracht gever of de magazines waarvoor ze werken. Scheltens: “We werken al schetsend, laag over laag met de point of view, de lens van de camera, als kader. Wij gebruiken de producten als bouwstenen voor een compositie waardoor we ontwerpend fotograferen.

© Scheltens & Abbenes, Cos, Collections, Soap Bars, 2012

© Scheltens & Abbenes, Arper, Tables II, 2011

Deze methode - niet zo ingewikkeld maar wel effectief - is waarschijnlijk wat Scheltens & Abbenes uniek maakt. Het gaat soms zo ver dat mensen hun eigen producten niet meteen herkennen omdat ze het om zo’n unieke wijze benaderen. Of zoals ze het zelf beschouwen: “Als je die camera maar gewoon voor je ogen houdt, dan zie je het vanzelf wel. Tegen studenten zeggen we het steeds weer: de enige manier om achter je eigen punt te komen betekend dat je veel moet maken! Een idee visualiseren vraagt om een trainingvan een kritisch oog”.

© Scheltens & Abbenes, Fantastic Man, Surprise, Duck, 2014

© Scheltens & Abbenes, Balenciaga, for Musee de la Mode Paris, Cape du Soir, 2012

Tekst door Sanne Schim van der Loeff

scheltens-abbenes.com


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more