Susanna Brown over wat Horst P. Horst zo speciaal maakt 20 augustus, 15 — interview

Voor het eerst zal in Nederland een grote retrospectieve tentoonstelling van Horst P. Horst te zien zijn, een van de grootste modefotografen van de twintigste eeuw. De expositie is opgezet door het Victoria and Albert Museum (V&A) in Londen, waar het al in 2014 te zien was. Wij spraken met Susanna Brown, de curator, over het samenstellen van zo’n grote tentoonstelling.

Corset by Detolle for Mainbocher, 1939 © Conde Nast, Horst Estate

Horst heeft zestig jaar lang als fotograaf gewerkt, hoe ben je er in geslaagd om een selectie te maken van zo’n groot archief?
Een van de grootste uitdagingen was om uit zo veel beelden te moeten kiezen – er zijn zo veel fantastische foto’s en we hebben niet genoeg plek om ze allemaal te laten zien! Voordat ik mijn keuze maakte, wilde ik zo veel mogelijk werk van hem zien. Ik voel me bevoorrecht dat ik toegang kreeg tot grote archieven, zoals dat van Horst Estate en het uitgebreide Condé Nast archief in New York, Londen en Parijs. Het archief van Vogue Parijs bevat zijn eerste zwart-wit beelden, uit 1930, terwijl in New York duizenden van zijn latere beelden en prachtige kleurenfoto’s te zien zijn.

Veel van de kleurenfoto’s bestaan alleen als diapositieven, die moeilijk zijn om tentoon te stellen omdat er veel verkleurd of gekrast zijn. Ik heb nauw samengewerkt met de deskundigen van het Condé Nast archief, en met een geweldige drukker in Brooklyn, om nieuwe kleurenprints te maken van de originele diapositieven. Op de site van V&A is een filmpje te zien over dit proces en meer over het kleurgebruik van Horst.

Salvador Dali's costumes for Leonid Massine's ballet Bacchanale, 1939 © Conde Nast, Horst Estate

Heb je een favoriet beeld uit de tentoonstelling?
Mijn favoriete foto’s zijn die met een fascinerend verhaal erachter. Vooral het elegante portret van Coco Chanel is speciaal. Horst en Chanel ontmoeten elkaar voor het eerst op een bal in Parijs en werden goede vrienden. Het portret dat hij van haar maakte in 1937 werd de favoriete foto van Chanel van haarzelf, voor vele jaren. De expositie bevat enkele van de waardevolle objecten die Chanel aan Horst heeft gegeven als blijk van hun vriendschap.

Heb je een persoonlijke band met zijn werk?
Door het lezen van zijn dagboeken, brieven en telegrammen, en het praten met mensen die dicht bij het stonden (zijn vrienden, assistenten en favoriete modellen) was ik in staat om over zijn karakter, gevoel voor humor en persoonlijke stijl te leren. Het is niet moeilijk om voor te stellen waarom hij zo bewonderd en geliefd was bij zijn vrienden en collega’s over de hele wereld. Het boek dat bij de expositie hoort bevat essays door geleerden en een interview met een van Horsts favoriete modellen, Carmen Dell’Orefice, die in 1940 voor het eerst voor zijn camera stond en vandaag de dag nog steeds model is.

Summer Fashions, American Vogue, cover 15 May 1941 © Conde Nast, Horst Estate

Wat was volgens jou zo bijzonder aan Horst?
Ik denk dat de beelden van Horst mode en tijd overstijgen. Hij was een kunstenaar met licht, compositie en optische illusies en zijn werk werd beïnvloed door zijn liefde voor kunstgeschiedenis en zijn kennis van design en architectuur. Hij experimenteerde constant met de driedimensionale ruimte in een foto. Horst was een van de weinige fotografen die begon met werken met naoorlogse Parijse haute couture en de opkomst van ready-to-wear collecties in het naoorlogse New York. In de jaren dertig floreerde de technische vooruitgang in de kleurenfotografie en Horst stond vooraan, hij creëerde enkele van Vogues meest memorabele kleurenbeelden, waarbij het indrukwekkende aantal van 94 covers bij zit.

Wat maakt beelden als ‘the Mainbocher Corset’ zo uniek?
Ik denk dat het iconische beeld van de Mainbocher korset een van de meest aantrekkelijke modefoto’s ooit gemaakt is. Het beeld een model af, nu alleen nog bekend onder de naam van Madame Bernon, die een korset van roze satijn draagt, gemaakt door Detolle voor Mainbocher’s herfst/winter 1939 collectie. Ik denk dat het beeld zowel sensueel als melancholiek is en, voor Horst, betekende het een keerpunt; het einde van een magisch tijdperk. Het model neemt de rol aan van Aphrodite of Venus, godin van de liefde, schoonheid en genoegen, de proporties en contouren van haar lichaam even perfect als dat van een klassiek beeld. Horst gebruikte spotlights en reflectoren om de diepe schaduwen en highlights te creëren. De belichting was zo complex in deze foto, dat hij later zei dat hij nooit in staat zou zijn om zijn eigen foto nog een keer te maken. Horst werd bewonderd om zijn dramatische belichting en soms was hij wel twee dagen bezig met de lichten rangschikken voor een enkele shoot.

Muriel Maxwell, American Vogue, 1939 © Conde Nast, Horst Estate

Wat is zijn invloed op hedendaagse fotografie? Zijn er elementen van zijn werk die je ziet in de opkomende generatie van fotografen?
Horst is naast Irving Penn en Richard Avedon een van de belangrijkste mode- en portretfotografen van de twintigste eeuw, maar ik denk dat zijn invloed ver buiten de wereld van mode rijkt. Zijn werk gaat om licht, elegantie en een klassiek gevoel, en je kan zijn invloed overal zien. Van Robert Mapplethorpe’s stillevens tot Bruce Weber’s figuurstudies en Cathleen Naundorf’s grote formaat Polaroids.

Tekst door Isabeau van Halm

vam.ac.uk
nederlandsfotomuseum.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more