The Chinese Photobook - WassinkLundgren 14 mei, 15 — interview

The Chinese Photobook is af. Verspreid over een periode van acht jaar hebben Thijs groot Wassink en Ruben Lundgren gezocht, gevonden, onderzocht, geordend en geduid. Met behulp van bekend fotograaf en fotoboekenverzamelaar Martin Parr, is dit prachtige naslagwerk waarin 240 Chinese fotoboeken zijn opgenomen klaar.

De verzameling Chinese fotoboeken die Ruben door de jaren heen heeft opgebouwd en de fascinatie die beide fotografen voor het reusachtige land hebben, waren de uitgangspunten van The Chinese Photobook. New Dawn spreekt Thijs vanuit Londen via Skype over de totstandkoming van het boek en over de rol van het fotoboek in de Chinese geschiedenis.

© WassinkLundgren

Een korte introductie: Het duo WassinkLundgren ontstond toen Thijs en Ruben elkaar leerden kennen op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, waar ze beiden fotografie studeerden. Sinds ze zijn afgestudeerd in 2005 hebben ze samen al veertien boeken gemaakt. Ga die allemaal zien! Het zijn stuk voor stuk opzichzelfstaande projecten die steeds erg verschillend zijn van vorm. Al is het startpunt van waaruit ze werken altijd dezelfde. Vinden wij het interessant? Leuk? en leren we er wat van? Dan gaan alle radars van WassinkLundgren draaien.

In 2007 is Ruben naar Beijing verhuisd om daar de Master Photography aan de Central Academy of Fine Art te volgen en verhuisde Thijs naar London om zijn Master Fine Arts aan de Central Saint Martins te gaan halen. Deze enorme afstand staat de productie zeker niet in de weg. Ze spreken elkaar bijna dagelijks via Skype, vliegen heen en weer tussen Londen en Beijing, zien elkaar op tentoonstellingen en natuurlijk als ze samen nieuw werk maken.

© WassinkLundgren

Terug naar de bron van The Chinese Photobook, China. ‘Als je daar bent, voel je de honger naar nieuwe dingen’, aldus Thijs. De stappen die daar gemaakt worden zijn veel groter in vergelijking tot Londen of Nederland. Plekken die volgens Thijs al veel meer ‘af’ zijn. ‘Hier is het alleen nog een kwestie van finetunen.’

The Chinese Photobook is het eerste boek waar geen eigen werk van het duo in staat. Thijs: ‘We moesten bij dit project meer afstand nemen, omdat we hier zelf geen foto's maken maar kijken naar het werk van anderen en orde moesten scheppen, om daar vervolgens een nieuw werk uit te maken.’

© WassinkLundgren

Veel gebladerd en gespeurd te hebben in de alsmaar groeiende verzameling boeken, kwam het drietal erachter dat ze uit bepaalde periodes weinig boeken hadden. Ze spraken met experts op verschillende gebieden om uit te zoeken waar nog fotoboeken uit deze perioden te vinden zouden kunnen zijn om het boek compleet te maken.

Deze onderzoekende houding is kenmerkend voor het werk van WassinkLundgren. Dit in combinatie met de innerlijke drive om de wereld om hen heen te ontdekken en uit te zoeken hoe fotografie werkt. Na acht jaar samenwerking wordt de rolverdeling tijdens de gezamenlijke projecten steeds duidelijker. Zo is Thijs goed in het uitzoeken van de mogelijkheden en is Ruben de man die snel de juiste beslissingen kan maken.

© WassinkLundgren

Twee belangrijke rode draden die door The Chinese Photobook lopen zijn, ten eerste de geschiedenis van China, die enorm complex blijkt te zijn en als tweede de fotografie zelf. Hoe werkt het medium en hoe kan het gebruikt en misbruikt worden.

Van 1900 tot 1930 waren het voornamelijk buitenlandse mogendheden, buitenlandse legers en rijke ambassadeurs die fotografeerden en boeken maakten. Veel boeken uit die tijd laten dus ook een koloniaal beeld van China zien. Met als gedachtegoed: kijk eens hoe mooi en exotisch het hier is.

Daarop volgt een deel over de periode waarin het oorlog was tussen de Japanners en de Chinezen.

© WassinkLundgren

Vanaf 1949 tot vandaag de dag is China een communistisch land en speelt de staat een belangrijke rol in het publiceren van boeken. Je ziet dat de grip op de publicaties in de beginperiode nog wat naïef is, nog niet zo gecontroleerd. Vanaf 1959 worden er enorm veel boeken gepubliceerd en is er een sterke controle op het soort beeld dat naar buiten gebracht wordt.

Via de webcam laat Thijs een foto zien van een overheidsgebouw dat gemaakt is en daar wordt dan ook meteen een mooi boek van gemaakt.

Dan het deel over de culturele revolutie tussen 1966 en 1976 daar zitten een aantal interessante voorbeelden in. Er is een extreem sterke controle op wat ze naar buiten brengen.

© WassinkLundgren

Lin Biao. De beoogde opvolger van Mao, is omstreden omdat hij Mao bekritiseerd. Kort daarna komen hij en zijn familie om in een vliegtuig ongeluk en de Communistische Partij doet alsof hij nooit bestaan heeft. En de mensen die boeken bezitten waar zijn afbeelding instaan, die worden zenuwachtig - want als je een boek met zijn afbeelding had kon er het beeld ontstaan dat jij ook tégen Mao was. Vandaar dat Lin Biao in veel beelden weggekrast of uitgescheurd is. Zo wordt de beste man als het ware uit de geschiedenis geschreven. Je ziet dus het beeld dat de staat je wil voorspiegelen (lachende politiek leiders) maar door de amateuristische censuur óók de angst die onder de mensen leefde.

© WassinkLundgren

In de jaren 80 ontstaat voor het eerst de mogelijkheid om onder eigen naam boeken te publiceren, Mao is allang dood en hoewel China nog steeds communistisch is, is er meer vrijheid. Vanaf die periode zie je dan ook dat er fotografen komen die de fotografie gaan opzoeken en anders gaan gebruiken. Zo vonden Thijs en Ruben een envelop met losse foto’s van de April Photography Society. Een reeks willekeurige foto’s bij elkaar: van rekenmachines tot eenden in het park en modefoto’s. De staat bepaalde tot dan toe altijd wat de fotograaf maakte en dan is daar in een keer die vrijheid. Dat zorgde ervoor dat fotografen alles uit gingen proberen. Een duidelijke reactie op de enorme periode van communistisch propaganda.

© WassinkLundgren

Het laatste hoofdstuk is geweid aan hedendaagse fotografie. Zowel Chinese als internationale fotografen komen hier in beeld, om inzicht te geven in de buitenlandse blik op het communistisch China zien. Het bestaat enkel uit buitenlandse fotografen.

Met The Chinese Photobook maak je op een aantrekkelijke tot de verbeelding sprekende manier kennis met een land dat soms ongrijpbaar lijkt. WassinkLundgren zal ons op 19 mei verder inlichten over het boek en het project tijdens WassinkLundgren presenteert The Chinese Photobook bij Pakhuis de Zwijger.

Tekst door Jildau de Boer

wassinklundgren.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more