The social side: Julian Germain 4 maart, 15 — interview

Julian Germain (London, 1962) raakte op school geïnteresseerd in fotografie. Ondertussen heeft hij vele projecten gemaakt en boeken gepubliceerd. Zijn werk vindt vaak plaats over een langere periode, zoals de serie “No Olho da Rua”, waar hij al sinds 1995 mee bezig is. FOTODOK vroeg Germain een lezing te geven op de opening van de tentoonstelling “Do You Hear Me?”. Wij spraken hem over vroeger en hoe hij omgaat met zijn onderwerpen.

© Julian Germain. Untitled, from the series 'Steel Works', 1985-90.

© Julian Germain. Untitled, from the series 'For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness', 1992-2005

Wat betekent de expositie “Do You Hear Me?” voor jou?
Het is interessant dat er weer discussie ontstaat rond de kwestie van het samenwerken met een onderwerp. Wendy Ewald heeft in de jaren zeventig het project “Portraits and Dreams” gemaakt. Dit was toen het enige werk dat ik kende waar de fotograaf camera’s gaf aan andere mensen, voordat ik hetzelfde deed. In Brazilië ben ik op dezelfde manier gaan werken, om praktische redenen. Ik ging erheen met een concept, maar het was te gevaarlijk voor mij om te fotograferen en ook voor de mensen om met mij gezien te worden. De oplossing was om ze eigen camera’s te geven. Tegenwoordig is het iets wat vaak voorkomt. Bij alle fotografen die meedoen aan de tentoonstelling is er een manier waarop het onderwerp invloed uitoefent. Deze invloed is de ultieme macht, je hebt hierdoor controle over het eindresultaat.

© Julian Germain. Untitled, from the series 'Roads to Wigan Pier', 1984

© Julian Germain. Vera Hutchinson, football widow, from the series 'In Soccer Wonderland', 1991 - 93

Wanneer ben je begonnen met het maken van foto’s?
Eigenlijk ben ik er een soort van ingerold. Maar als je het officieel bekijkt ben ik op school begonnen met fotograferen. Maar ik realiseerde me toen niet dat ik fotograaf zou kunnen worden tot ik studeerde. Ik ontdekte toen ook de sociale kant van fotografie, dat je uitgenodigd wordt bij mensen thuis en er deuren voor je open gaan. Het geeft een enorme voldoening, ik maakte mooie beelden en het was leuk om te doen. Het enige probleem was genoeg geld verdienen om er van te kunnen leven. Uiteindelijk heeft het ene project steeds geleid tot het andere.

© Julian Germain. Deneside Infants School, Seaham, Co Durham, UK. Reception and Year 1 Class, Structured Play, October 12th, 2004. From the series, Classroom Portraits 2004-2012.

© Julian Germain. Advira Smith (69), Bransford Smith (51), Michael Collins (28), Joshua Flude (10), 2006. From the ongoing series, Generations.

Wie zien we in jouw werk; jou of je onderwerp?
Waarschijnlijk veel van mij en veel van hen. Mijn portret van Charlie was een openbaring voor zijn kinderen. Ik zette hem op een voetstuk, hij vertegenwoordigde iets voor mij en vertelde me ook dingen in vertrouwen, die hij niet eens met zijn familie deelde.

Het was heel mooi toen hij mij aan zijn dochter voorstelde als “zijn vriend, Julian”. Dat raakte me. Hij wist dat ik fotograaf ben en dat ik daar mijn geld mee verdien, maar hij heeft zichzelf nooit als onderwerp gezien van een fotoreeks, en kon zich niet voorstellen dat hij onderdeel van een tentoonstelling zou zijn. Daarom was het voor hem heel logisch dat ik een vriend was. We deden ook de dingen die vrienden doen; we praatten met elkaar, dronken thee, deden kruispuzzels, gingen samen naar het strand om te wandelen.

© Julian Germain. Mildred Harrison, aged 99, from the series 'Face of the Century', 1999.

Op welke manieren hebben jouw onderwerpen een rol in het werk?
Dat hangt af van het project. Bij ‘No Olho da Rua’ maakten de straatkinderen zelf foto’s. Bij Charlie hingen de foto’s af van wat ik wel en niet mocht doen. Op dit moment ben ik bezig met een project waar ik een lokale krant maak over de plaats Ashington. De lokale bevolking maakt deel uit van de redactie, ze bepalen mee wat er in de krant komt en doen suggesties. Dit is heel anders dan bij mijn andere projecten.

© No Olho da Rua Collective. Patricia Film, image of Haidé, 2005, damaged print. From the ongoing project No Olho da Rua.

© No Olho da Rua Collective. Newspaper distribution, 2007. From the ongoing project No Olho da Rua.

Wat voor soort band heb je met je onderwerpen?
Ik heb nog nooit zo’n verbintenis gehad met een groep mensen zoals die met de redactie van de lokale krant. We hebben bijna dagelijks contact. Ze zijn collega’s en geen onderwerpen meer. Ze zijn dan ook niet te zien in de foto’s, maar maken deel uit van het proces. Een van de leukste dingen aan fotografie vindt ik het ontmoeten van mensen. Ik heb vrienden gemaakt die veel voor mij betekenen via fotografie, zoals Patricia Azevedo en Murilo Godoy door het project in Brazilië.’

© Julian Germain. Race Course Model Primary School, Kano, Nigeria. Basic 5, Health Education (Poisons and Poisoning). June 25th, 2009. From the series, Classroom Portraits 2004-2012.

© Julian Germain. Untitled, from the series 'For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness', 1992-2005

Heb je nog tips voor jonge documentairefotografen?
Hou je vingers niet voor de lens. Dit zeg ik altijd tegen de kinderen in Brazilië. Het grootste probleem is als fotograaf geld verdienen. Maar als je jong bent, heb je alleen jezelf om zorgen over te maken. Je hebt geen gezin dus je hebt niet heel veel geld nodig. Je kan alles met een enorme intensiteit doen. Voor mij is het nu een grote uitdaging om tijd te vinden en een goede balans te houden tussen mijn gezin en werk. Ik wil niet langer dan twee weken van huis zijn. Als je dit allemaal niet hebt kan je geweldige dingen doen. Dus gebruik dit moment, voor je het weet is het over. Het is een moment van grote mogelijkheden.

Tekst doorIsabeau van Halm

juliangermain.com


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more