Cleo Wächter - Antropoceen 5 oktober, 15 — portfolio

“Want niet de mens is de maat van alles- zoals hij in zijn zelfoverschatting gedacht heeft-, maar de aarde is de maat van de mens.” Een citaat van Tom Lemaire uit ‘de filosofie van het Landschap’ dat Cleo Wächter inspireerde tot het maken van haar serie ‘Antropoceen.’

© Cleo Wächter, Groeve 't Rooth, Eijsden

© Cleo Wächter, Groeve 't Rooth, Eijsden

Cleo ziet haar werk als een vorm van slow-activisme; “Het lijkt mij mooi om bij te dragen aan een groenere, bewustere wereld, maar ik ben geen activist die een stellige mening verkondigd.” Zowel wetenschap als het landschap hebben Cleo altijd gefascineerd. Wanneer ze fotografeert voelt het voor haar als op expeditie gaan.

© Cleo Wächter, Enci, Maastricht

© Cleo Wächter, Enci, Maastricht

In 2014 initieert ze een project over de kalksteengroeve in Maastricht die in 2018 definitief haar deuren zal sluiten; een samenwerking met een stichting die bemiddeld tussen de fabriek en natuurmonumenten. De kalksteengroeve heeft veel negatief commentaar over zich heen gehad, maar toch besluit Cleo er een positieve draai aan te geven en richt zich op het sublieme landschap dat daar is ontstaan. Haar interesse voor wat er zich onder het aardoppervlak bevindt, wordt daar geboren.

© Cleo Wächter, Maasvlakte, Rotterdam

© Cleo Wächter, Frisia Zout, Harlingen

De naam van de serie slaat op de vraag of we een nieuw tijdperk in zijn gegaan: het Antropoceen. Deze term erkent dat mensen de grootste geologische factor zijn. Het is de mens die bepaald hoe het aardoppervlakte eruit ziet. Het aannemen van dit nieuwe geologische tijdperk zou betekenen dat wij onze invloed op de aarde ook op taalkundige wijze erkennen, en dus onze perceptie moeten bijstellen en verantwoordelijkheid voor het landschap moeten nemen.

© Cleo Wächter, Zandmotor, Kijkduin

© Cleo Wächter, Groeve Winterswijk

Voor ‘Antropoceen’ is Cleo op zoek gegaan naar plekken in Nederland waar de mens het landschap heeft aangetast en veranderd. Ze probeert te kijken naar plaatsen waar natuur en cultuur met elkaar in gesprek gaan. Want, betekend de term antropoceen niet eigenlijk ook dat de mens nu een onderdeel is geworden van het natuurlijke proces?

© Cleo Wächter, Julianagroeve, Cadier en Keer

© Cleo Wächter, Julianagroeve, Cadier en Keer

cleowaechter.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more