De dystopische landschappen van Pouria Khojastehpay 13 september, 15 — portfolio

Pouria Khojastehpay is een Nederlands-Iraanse kunstenaar met een achtergrond in conceptuele kunst en fotografie. Hij gebruikt foto en film in zijn werk om een science fiction wereld met dystopische visioenen te creëren. Door middel van digitale manipulatie vind Pouria een manier om stadse omgevingen te combineren met verlaten natuurlandschappen.

© Pouria Khojastehpay

Pouria werkt voornamelijk met zwart-wit fotografie van stadse landschappen, structuren en plekken diesporen van destructie bevatten om scenes te creëren waar vrijwel geen spoor van leven te zien is. Deapocalyptische sfeer die er in zijn beelden aanwezig is, is bekent in fotografie uit oorlogsgebieden. Het werk van Pouria begon met een zelfstudie over de historie van de Brutalistische architectonischebeweging. Hij fotografeerde in zijn eigen omgeving allerlei constructies in renovatie. Op deze manier kon hij het ‘skelet’ van het gebouw achterhalen. Hierin kon hij alle verborgen elementen, het karakter en defunctie van het gebouw bekijken.

© Pouria Khojastehpay

© Pouria Khojastehpay

''Na enige tijd focuste ik me alleen nog op bepaalde vormen in de architectuur die mij deed herinneren aan een gebouw uit een post-apocalyptisch tijdperk. Ik begon deze structuren digitaal te manipuleren door al het, in mijn ogen, onnodige weg te laten. Zoals stenen, glazen ramen en overbodige details. Ik verving de originele achtergrond met een witte achtergrond om een minimale compositie tecreëren. ‘Nuke’ was mijn eerste poging in het combineren van ‘game art background’ met fotografie.’’

© Pouria Khojastehpay

© Pouria Khojastehpay

© Pouria Khojastehpay

In zijn fotoserie genaamd ‘Kadingirra’ laat Pouria veel vragen onbeantwoord. In deze serie voegt hij foto’s uit de echte wereld samen en manipuleert het beeld tot een onaards scenario. De mannen in de beelden staan als raadselachtige bewakers van een onkenbare toekomst tussen schepping en vernietiging in.

© Pouria Khojastehpay

© Pouria Khojastehpay

© Pouria Khojastehpay

De komende 10 dagen is Pouria Khojastehpay te volgen op onze Instagram feed, zeker een kijkje waard.

pouriakhojastehpay.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more