Kunnen we in het leven van één realiteit spreken? En hoe gaan we om met het begrip waarheid? Dit zijn slechts een aantal vragen die zich afspelen binnen de fotografie van Martha Kamminga. Haar projecten zijn gebaseerd op concepten als realiteit, waarheid en illusie. De vragen die zij zichzelf stelt worden tastbaar doordat Martha een wereld creëert en fotografeert waarin surrealistische karakters zich op verschillende manieren verhouden tot de waarheid.

© Martha Kamminga

© Martha Kamminga

© Martha Kamminga

© Martha Kamminga
Wanneer je ontdekt dat je een eigen realiteit kunt creëren lijkt de wereld te bestaan uit allerlei waarheden die altijd in beweging zijn, gezien er geen universele waarheid bestaat. In haar fotoserie ‘Lapis / I want to return to the real world’ visualiseert Martha haar eigen realiteit en onderzoekt ze de manier waarop dit getransformeerd kan worden tot een illusie. De karakters in Martha’s fotoserie heeft zij namen gegeven: de Fantasievoeder, de Waarheidsjagers en de Twijfelaar. Met de presentatie van deze karakters heeft de fotograaf onderscheid gemaakt tussen verschillende opvattingen van de realiteit. Gelooft de mens in religie of in de wetenschap? En is het mogelijk om deze twee tegengestelde interpretaties met elkaar te verzoenen?

© Martha Kamminga

© Martha Kamminga

© Martha Kamminga
“Tegenwoordig wordt ons perspectief op de waarheid op talloze manieren beïnvloed; de media, onze educatie, ons eigen perspectief in verschillende situaties enzovoorts. Hoe kunnen we nu weten wat waarheid is?’’

© Martha Kamminga

© Martha Kamminga

© Martha Kamminga

© Martha Kamminga
Na deze fotoserie raakte Martha gefascineerd door de vertaling van onze wereld; alles in onze wereld heeft tot in detail een naam gekregen. Hoe benoemen we de wereld om ons heen? En belangrijker; wie zijn de mensen die onze wereld definiëren? Martha noemt ze ‘Worldgivers’. Met haar fotoserie 'Woordbrenger' toont ze de intentie van deze ‘Worldgivers’ om de menselijke woordenschat te voeden, in ons op te nemen en te verspreiden. De fotograaf geeft haar voorkeur om de wereld te beschrijven als ongeschapen, onveranderlijk en onnoembaar.