Dirk Hardy – CLAY 5 augustus, 14 — portfolio

Hoe ontstaan ideologieën, hoe overleven ze en wat maakt ze effectief? Dirk Hardy (1989) studeerde dit jaar af aan de Willem de Kooning Academie met een indrukwekkend eindwerk: CLAY. Om antwoord te krijgen op zijn vragen startte hij een groot onderzoek naar ideologieën die hun stempel hebben gedrukt op de wereldgeschiedenis. Hierbij stuitte hij op een terugkerend fenomeen.

© Dirk Hardy

Crisis. Hét moment waarop ideologieën in het leven worden geroepen, ontdekte Hardy. Het gros van de bevolking leeft dan in grote onzekerheid. Zowel volgzame groepen als individuen zijn in tijden van crisis (in elke denkbare verschijningsvorm) makkelijk te manipuleren door een overtuigende stem die hen wenselijke antwoorden verschaft en hen de (enige) weg naar betere tijden belooft.

Hierbij zijn beeld en ideologie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hardy: “Beeld kan een ideologie katalyseren en voorzien van een vorm, een gezicht, een beeldtaal.” Hardy wil de kijker te laten inzien dat de meest solide-ogende ideologieën in feite flinterdunne, ontworpen systemen zijn die hun bestaansrecht lenen aan goed denkwerk om de illusie en de constructie onzichtbaar te maken. Hardy: “Ik zie in deze systemen sterke overeenkomsten met theaterstukken: een publiek kijkt naar een geënsceneerde voorstelling. Het publiek wordt meegenomen in de wereld die op het podium getoond wordt en men krijgt het gevoel dat ze ergens bij horen, dat hun stem gehoord wordt en dat het verhaal de absolute waarheid betreft. Indoctrinatie ten top.”

© Dirk Hardy

© Dirk Hardy

© Dirk Hardy

Om deze reden recreëerde Hardy een aantal ideologieën als een toneelvoorstelling om deze in beeld te vereeuwigen. Hierbij maakte hij in beeldtaal een combinatie tussen overeenkomsten en individuele kenmerken van de ideologieën, waardoor er barstjes ontstaan in de beoogde overtuigingskracht.

Hoewel de kijker eerst het idee zal krijgen dat de verbeelde ideologieën worden verheerlijkt, blijkt bij het zien van het patroon in de beelden al snel er met verschillende elementen gespeeld wordt. Maar ook op individueel niveau bevatten de beelden een kunstmatigheid die het schouwspel ontmaskeren.

© Dirk Hardy

© Dirk Hardy

CLAY, oftewel klei. Een kneedbaar materiaal, tot het wordt gebakken en hard wordt en in duizend stukken uiteen kan vallen. Een metafoor voor de inwisselbaarheid en maakbaarheid van ideologie, en de kneedbaarheid van het volk.

Exclusief beeld backstage © Dirk Hardy

Tijdens de eindejaarstentoonstelling van de WdKA werd “CLAY” geëxposeerd als zeshoekige installatie. De kijker wordt uitgedaagd om met Hardy mee te reizen door de tijd en zelf op zoek te gaan naar de overeenkomsten in beeldtaal van de afgebeelde ideologieën. © Dirk Hardy

Hardy werd afgelopen jaar geselecteerd als New Dutch Photo Talent 2014. Momenteel werkt documentairemaker Michiel Eskens aan een documentaire over Hardy en zijn project “CLAY”, die later dit jaar zal verschijnen.

dirkhardy.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more