Follow the lines - controlling crowds – Gunhild Ang 13 juli, 15 — portfolio

Ze is een van de vers afgestudeerde fotografiestudenten van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Gunhild Ang. Met haar project Follow the lines - controlling crowdslaat ze ons plaatsen en evenementen zien waar veel mensen bijeen komen. Ze fotografeerde deze locaties op het moment net voordat de mensen kwamen.

© Gunhild Ang

© Gunhild Ang

© Gunhild Ang

© Gunhild Ang

Meer dan de helft van de wereldbevolking woont in steden. De komende decennia zal dit percentage alleen maar toenemen. Steden worden steeds drukker, meer mensen op dezelfde vierkante meter. Haar afkeer voor drukte en mensenmassa’s en haar behoefte aan overzicht en controle werd in dit afstudeerproject haar fascinatie.

Gunhild Ang is een documentaire fotograaf met een achtergrond in architectuur en vastgoed. “In mijn werk staat de menselijke maat en de invloed van de mens op de omgeving - architectuur en landschap - centraal. De wijze waarop wij ruimte creëren en gebruiken is het beginpunt van mijn projecten. De vraag die ik mij dan stel is hoe wij door constructie en organisatie controle krijgen op onze omgeving. Op zoek naar comfort, leefbaarheid en geluk.”

© Gunhild Ang

© Gunhild Ang

© Gunhild Ang

“Mijn onderwerpen gaan over de macht van architectuur, culturele waarden, organisatie van mensen(massa’s) en de functie van natuur voor de mens.”

Massa heeft veel tegenstrijdigheden in zich: het trekt aan en stoot af, is vrijblijvend en dwingend, het is veilig maar kan ook dodelijk zijn. In haar fotoboek ‘Follow the Line’ is een samenvatting van haar aantekeningen van het onderzoek dat ze deed opgenomen: over filosofie van massa, urbanisatie, de wetenschap en massa, de uitvoering van crowdmanagement en massa psychologie.

© Gunhild Ang

© Gunhild Ang

© Gunhild Ang

© Gunhild Ang

Gunhild Ang: “Ik kijk lang naar mensen en hun gedragingen, naar ruimtes en hoe deze zijn ingericht. Ik ben niet zichtbaar voor mijn onderwerpen, er is een mate van afstand. Door afstand te nemen krijg ik overzicht. Ik zie dan het geheel, de constructie, de ordening van onze omgeving.”

gunhildang.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more