Fotografie zonder opsmuk - Imke Ligthart 18 juli, 15 — portfolio

Soms is een probleem te groot om te bevatten. Neem nou de opwarming van de aarde. Nadat Imke Ligthart een artikel over dit wereldse probleem gelezen had, kon ze het maar moeilijk loslaten. ‘Dear future gone fishing’, het project waarmee ze afstudeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, den Haag, gaat over haar onbegrip en frustratie over de wereld. En vooral over de verhouding die wij als mensen met de wereld hebben. Ligthart “Ik begrijp de wereld niet helemaal.”

Het was een flink gevecht om het thema te kunnen bevatten. En zelfs nu ze het project heeft afgesloten heeft ze, zo zegt ze: “Het onderwerp enkel lichtjes aangeraakt. En zelfs dat is maar de vraag.” Het is een benadering van iets groots, zonder duidelijke eindbestemming of oplossing.

© Imke Ligthart

© Imke Ligthart

Er schuilt een ontdekkingsreiziger in de fotograaf, evenals een wereldverbeteraar. Al gaat het er in het Dear future project niet per se over dat ze de wereld wil verbeteren. Wel gaat het haar erom een stukje bewustzijn creëren. Het zou natuurlijk mooi zijn als mensen er iets uithalen, wat hen aanzet tot een betere omgang met deze planeet, maar haar foto’s mag een ieder op eigen wijze interpreteren.

Naast al haar filosofische overdenkingen, is er ook deze zeer relativerende gedachte: ‘waar zijn we nou eigenlijk allemaal mee bezig.’

© Imke Ligthart

© Imke Ligthart

Met haar fotografie is ze een zoektocht begonnen naar waar ze zich thuis voelt. Gevoed door de grote verbazing die ze heeft over de wereld en de zo mogelijk nog grotere verbazing over het stelletje idioten (wij mensen) en de negering die veel mensen hebben ten opzichte van thema’s als de opwarming der aarde.

Soms werkt ze volledig vrij en zonder enig concept zoals bij een van haar eerste projecten, ‘Holy Moly’, waarin ze laat zien wie zij als beeldmaker is.

© Imke Ligthart

© Imke Ligthart

Hoe intuïtief ook, voor grote projecten werkt ze wel degelijk met een bedacht idee. Zo laadde ze voor ‘Dear future, gone fishing’, de kofferbak van haar auto vol met props en vertrok vanuit Nederland in de richting van zuid-Spanje. Onderweg maakte ze de foto’s en creëerde ze nieuwe landschappen. “Het is belangrijk dat de fotoseries op een spontane manier tot stand komen,”

Dat is ook terug te zien in de foto’s die ze onlangs voor het modemerk Ying Ying Guo maakte. Het is haar meest recente werk, die ze voor het eerst schoot met een nieuwe camera, waar ze op een andere manier mee werkt en dat past erg goed bij de soort fotografie die ze najaagt.

© Imke Ligthart

© Imke Ligthart

Een ander project, dat ook niet naast de deur ligt, ‘The briljant trip’, gaat over de mogelijkheid die een paar jaar geleden bestond om bij de Mediamarkt een ruimtereis te boeken. Dit vond Ligthart zo bizar dat haar fantasie begon te werken. Met een fictief verhaal laat zij haar verbazing over dit feit zien. Ligthart deinst niet terug om grote onderwerpen beet te pakken. Zoveel is duidelijk.

Als beeldmaker vind ze het soms lastig om woorden te vinden die passen bij wat ze bedoelt. Dat hoeft ook niet, want daar hebben we haar foto’s voor. Die spreken.

© Imke Ligthart

© Imke Ligthart

Het is moeilijk om er in deze tijd uit te springen als fotograaf. “Dat ‘iedereen’ fotograaf is vind ik niet erg, wat ik jammer vind, is dat mensen het verschil niet meer zien tussen kwalitatief goede fotografie en de nou ja, minder goede fotografie.”Ligthart wil zich in de toekomst blijven ontwikkelen als beeldmaker en gaat ervoor om meer dan alleen goede foto’s te maken.

imkeligthart.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more