Lana Mesić is een documentaire fotograaf die met haar fotografie het onzichtbare verkent. Ze zoekt hiermee de grens op tussen werkelijkheid en illusie. Het onderliggende thema in haar werk is het niets, en hoe het niets zich in onze wereld manifesteert.

© Lana Mesić
Een van haar belangrijkste vragen is hoe de mens omgaat met het idee van onzichtbaarheid. En hoe dit reflecteert op de wereld waarin we leven. Lana is gefascineerd door de oneindige mogelijkheden van de geest om te creëren en te geloven in dingen die we nog nooit gezien hebben.

© Lana Mesić
Een van haar belangrijkste vragen is hoe de mens omgaat met het idee van onzichtbaarheid. En hoe dit reflecteert op de wereld waarin we leven. Lana is gefascineerd door de oneindige mogelijkheden van de geest om te creëren en te geloven in dingen die we nog nooit gezien hebben.

© Lana Mesić

© Lana Mesić
In de serie ‘Anatomy of forgiveness’ fotografeerde Lana daders en hun slachtoffers van de genocide in Rwanda die twintig jaar geleden plaatsvond. Lana: “Ik wilde hen een podium bieden om hun verhaal te vertellen en niet een van mijn vooroordelen aan hen op te leggen. Ik wilde ze hun moment geven. Lana vroeg de koppels hoe het moment van vergeving eruitziet en of ze dat moment wilden herbeleven voor de camera.”

© Lana Mesić

© Lana Mesić
“ Ik probeerde zo zorgvuldig en voorzichtig mogelijk te zijn en soms huiverde ik als ik ernaar vroeg. Op geen enkele wijze heb ik hun gedrag beïnvloed. De overlevende en de daders omhelzen elkaar, schudden handen, vallen op hun knieën en drinken bananenbier.”

© Lana Mesić

© Lana Mesić

Lana Mesić
We zijn gewend aan de Hollywood-beeld van vergeving, versierd met pan-am glimlach en happy endings. In Rwanda is vergeving een noodzaak die mensen in staat stelt om verder te gaan met hun leven. Het is juist het gebrek aan de glimlach die ons uit deze beelden de vele gezichten van vergeving leert.

© Lana Mesić

© Lana Mesić