In deze diptychs toont Renato Antinao (NL, b.1979) op een speelse visuele manier fragmenten waar paradoxale thema’s doorheen zweven zoals: waarheid versus leugen, vooroordelen, mystiek, seks, dualisme, lust, religie en schaamte.
Thema’s die elkaar vaak raken, maar ook tegenstellen.
Zijn manier van werken komt vanuit een obsessief observeren van de wereld om zich heen. Die wereld situeert zich vooral in Rotterdam waarin hij van a naar b steeds nieuwe dingen vastlegt met zijn 35mm analoge camera.

© Renato Antinao - Nada Que Ver

© Renato Antinao - Nada Que Ver

© Renato Antinao - Nada Que Ver
De naam van deze serie is “Nada Que Ver”, wat in het spaans ‘niets om te zien’ betekent, maar kan ook als ‘niets met elkaar’ vertaald worden. De diptychs hullen zich in mysterie door de tegenstellingen in de beelden.
Antinao werkt niet rond één overkoepelend thema, maar zijn beelden kunnen geïnterpreteerd worden als kortstondige interacties tussen twee onderwerpen en wat deze teweegbrengt bij de kijker. Zijn focus op documentaire fotografie veranderde steeds meer naar ready made beelden, voorwerpen die hij toevallig ontdekt en found footage waarin hij het internet gebruikt om nieuwe series te creëren. Zonder enige vorm van artistieke pretentie gaat hij onder andere naar bijzondere onderwerpen zoeken zoals vrouwen die hun bruidsjurken verkopen op marktplaats en zichzelf op een klungelige manier anoniem maken of mensen die hun “Mona lisa’s“ replica verkopen op Marktplaats of ebay’s, in de categorieën die variëren van curiosa, nagetekend tot pixel brei.

© Renato Antinao - Nada Que Ver

© Renato Antinao - Nada Que Ver

© Renato Antinao - Nada Que Ver

© Renato Antinao - Nada Que Ver

© Renato Antinao - Nada Que Ver

© Renato Antinao - Nada Que Ver