Rob Mellink - May I...? 17 april, 14 — portfolio

Wanneer een mannelijke fotograaf een meisje uitnodigt om haar naakt te fotograferen op een willekeurige, dodgy hotelkamer gaan al snel de alarmbellen rinkelen. Waarom wil hij dat meisje naakt fotograferen, en waarom dan op een anonieme hotelkamer waar zij alleen zijn? Hij verlangt vast en zeker meer dan alleen maar fotograferen, zullen de meeste mensen denken. Rob Mellink speelt met deze notie in zijn serie May I...?

© Rob Mellink

In de foto's is een blik van de modellen af te lezen die aangeeft dat zij niet zeker weten waarom ze in de hotelkamer zijn. Mellink vertel ze dat hij ze wil fotograferen, maar geeft geen verdere richtlijn aan waardoor de modellen zich niet kunnen inleven in een bepaalde rol. Dit heeft als gevolg dat zij zichzelf uiteindelijk letterlijk en figuurlijk blootgeven aan de camera, of juist hun emotionele schild hooghouden uit argwaan. Mellink fotografeert geen bepaald moment, zijn werk is een getuigenis van de spanning die ontstaat tussen model en fotograaf. Beide vragen zij zich af wat ze van elkaar kunnen verlangen en wat de intenties en gedachten van de ander zijn. Als kijker ben je via zijn foto's getuige van elke ontmoeting tussen de fotograaf en zijn modellen en is een fractie te zien van de situatie in één van de hotelkamers.

© Rob Mellink

Door gebruik te maken van een anonieme locatie zoals de kamer van een hotel zitten zowel model als fotograaf in een voor hen onbekende omgeving. De situatie wordt hierdoor uitgekleed tot enkel de spanning van een ontmoeting tussen twee voor elkaar vreemde personen. Doordat het model naakt is en de fotograaf niet, ontstaat er uiteindelijk toch een soort ongelijkheid. In de expressies van de modellen is te zien hoe sommigen zich richten op de camera en proberen sexy te poseren, ze geven uiteindelijk hun eigen betekenis aan wat van hen verlangd wordt. Bij andere meisjes is te zien hoe zij terwijl ze naakt zijn, afwachtend blijven kijken wat de bedoeling is, zich afrvagend waarom zij op dat moment voor de camera zitten. Mellink's foto's zijn geen product van een erotische fotoshoot, maar zijn gemaakt op het moment dat beide partijen hard werken om de situatie en elkaar te duiden. May I..? gaat dan ook niet over naakte meisjes, maar over de manier waarop een vreemde man en vrouw in een anonieme, private situatie verlangens en verwachtingen van elkaar hebben.

© Rob Mellink

© Rob Mellink

© Rob Mellink

© Rob Mellink

© Rob Mellink

© Rob Mellink

© Rob Mellink

robmellink.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet het probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more