Talud - Hans Wijninga 6 december, 15 — portfolio

Ergens tussen fictie en feit, tussen het heden en verleden en tussen dag en nacht bevindt zich het visuele universum van Hans Wijninga. Een universum die je los maakt van de huidige wereld en waar niets zeker en duidelijk is; een universum vol tegenstrijdigheden.

© Hans Wijninga, N 51 57.202 E 5 54.439

© Hans Wijninga, N 51 59.754 E 5 56.036

© Hans Wijninga, N 52 7.439 E 5 57.394

Hans heeft beelden nodig om een verband aan te gaan met de wereld, toch laat hij deze ook net zo snel weer los. Zijn camera richt hij op feitelijkheden. Telkens weer verbaast hij zich over galerijflats in het groen; als monolieten in een arcadisch landschap. Zijn beelden ontstaan impulsief en komen veelal voort uit eerdere werken. Bepaalde type locaties in het landschap trekken hem aan; de rand om de stad, daar waar natuur en stad elkaar raken en waar tegenstrijdigheden schuren. Daar, waar het architecturale bestaat tegenover de amorfe van de natuur.

© Hans Wijninga, N 51 57.294 E 5 54.507

© Hans Wijninga, N 51 57.428 E 5 55.017

© Hans Wijninga, N 51 57.496 E 5 54.970

© Hans Wijninga, N 52 4.953 E 5 56.824

Hans werkt met een bijzondere techniek: wetplate collodium oftewel ambroypes. Een tot 1870 gebruikelijke manier van werken. Deze manier van fotograferen vereist dat er ter plekke een donkere kamer is en chemicaliën aanwezig zijn. Op een plaat van glas wordt een collodiumlaag aangebracht. Deze plaat wordt vervolgens in een zilvernitraat oplossing gedompeld, na drie minuten is deze lichtgevoelig en het wordt dan in de camera geplaatst. Terwijl de plaat nog vochtig is wordt deze belicht, het resultaat, na ontwikkeling, is een negatief op glas. Door één zijde zwart te lakken wordt een positief beeld gemaakt. Het resultaat is één unieke foto; afdrukken is niet mogelijk. Tijdens het werkproces is de emulsie zeer kwetsbaar. De verschillende handelingen tijdens het maken van de foto laten sporen achter. Wanneer Hans ze goed inzet, versterken zij het beeld; het perfect uitvoeren van de techniek heeft dan ook niet zijn voorkeur.

© Hans Wijninga, N 52 5.112 E 5 8.863

© Hans Wijninga, N 51 57.435 E 5 55.063

© Hans Wijninga, N 51 59.034 E 5 47.663

Hans’ werk is nog tot 7 februari 2016 te zien in Museum Arnhem.

museumarnhem.nl
hanswijninga.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more