The Fantastic Island - Sofie van der Sman 8 augustus, 15 — portfolio

Sofie van der Sman is altijd opzoek naar datgene wat haar gelukkig maakt in deze stressvolle en drukke levensstijl waar iedereen in lijkt te verdwalen. Met haar fotografie wil ze de kijker uitlokken om dit ook te doen. “Ik heb kritiek op de grotere maatschappelijke kwesties en transformeer deze naar iets fijns, iets dat een glimlach tovert op het gezicht van de kijker. Daarmee kan je zeggen dat het grootste thema in mijn werk ‘escapisme’ is.”

© Sofie van der Sman

© Sofie van der Sman

© Sofie van der Sman

© Sofie van der Sman

Ze vergelijkt haar fotografie altijd met een foto van haarzelf die ze een tijd terug tegenkwam. “Op de foto zie je mij als klein meisje in een veel te groot T-shirt op het strand zitten met een emmertje waarin ik bedachtzaam kijk. In dat emmertje zit wat donker zand, steentjes, schelpjes, versnipperd duingras, zeewater, zeewier en een snufje droog zand. Dit alles is de perfecte mix voor een magisch toverdrankje.” Als klein meisje weet je natuurlijk al te goed dat het prutje niets magisch bevat, maar op het moment dat je je fantasie laat gaan ben je er toch heilig van overtuigd dat je het toch kan. “Het enige wat op zo een moment ertoe doet, de magie van je eigen fantasie.”

© Sofie van der Sman

© Sofie van der Sman

© Sofie van der Sman

Tegenwoordigverzamelt Sofie allerlei alledaagse objecten en construeert ze een nieuwe realiteit; waar magie ontstaat voor haarzelf, maar ook de kijken. “Ik creëer een wereld waarin ik de controle heb en mijn dagdromen uit laat komen. Het onzichtbare wil ik weer zichtbaar maken en de werkelijkheid daarbij niet verloren laten gaan. Iets in de werkelijkheid laten zien, wat de onwerkelijkheid binnenhaalt.” Dagdromen is voor volwassenen natuurlijk wel gelijkwaardig aan het kinderspel, “Ik wil de kijker dan ook weer door de ogen van een kind laten kijken.”

© Sofie van der Sman

© Sofie van der Sman

© Sofie van der Sman

© Sofie van der Sman

Haar serie 'The Fantastic Island' kaart het probleem van al het plastic in de oceanen aan. Zorgvuldig selecteerd ze objecten uit haar eigen plastic samenleving; een samenleving waar wij als mens bijdragen aan het bestaan ervan. “Door de enorme hoeveelheid plastic in de oceanen is er een eiland ontstaan die verdomd veel lijkt op het leven hier, alleen is alles uit plastic ontstaan.” Zonder plastic kunnen de inwoners niet leven, “Dus gooi vooral meer plastic in de oceanen.” De ironie van het verhaal moet de kijker alarmeren; The Fantastic Island is maatschappelijk kritiek met een lichte toets.


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more