Setting the Stage: Pyongyang, North Korea - Eddo Hartmann 24 februari, 15 — interview

Eddo Hartmann (1973, Den Haag) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag en stond eerder op de longlist van de Prix Pictet (2012) en de Dutch Doc Award (2013). Met zijn persoonlijke project “Hier Woont Mijn Huis” wist hij een innerlijke reis op toegankelijk maar toch ook indringende wijze te verbeelden. In zijn meest recente serie “Setting the Stage: Pyongyang, North Korea” verbeeldt Hartmann z'n eerste kennismaking met Noord-Korea en diens modelhoofdstad Pyongyang.

Beeldmateriaal van het besloten Noord-Korea is schaars. Hartmann is het ten eerste gelukt om er binnen te geraken en vervolgens weet hij vanuit een web aan regels een eigenzinnig perspectief te bieden op de stad Pyongyang door de bijzondere architectuur van deze stad te benadrukken.

© Eddo Hartmann/Koryo Studio, Schoolchildrens Palace Rocket

Waar kwam jouw interesse voor dit project vandaan?
Het is eigenlijk allemaal begonnen met mijn boek “Hier woont mijn huis” (2012). Het toont plekken en interieurs die een persoonlijke geschiedenis verbeelden. In mijn vrije werk is voor ruimtes en plekken vaak een hoofdrol weggelegd.

Een object kan van zichzelf ogenschijnlijk weinig betekenis hebben. Als het verhaal achter het object kenbaar gemaakt wordt, kan je er op een hele andere manier naar kijken. Dat geldt ook voor ruimtes en architectuur. Achter alles zit een verhaal verscholen. Ik vind het heel spannend om dat met fotografie te ontdekken en met dit gevoel ben ik ook aan mijn huidige project begonnen. Daarnaast interesseer ik mij voor geschiedenis en is Korea een land met een bijzonder verhaal.

© Eddo Hartmann/Koryo Studio, Yanggakdo Hotel

Hoe ben je erin geslaagd om dit werk te kunnen maken?
Ik wist van tevoren dat ik niet in m’n eentje voor elkaar zou krijgen om mijn reis te regelen en toestemming te krijgen om daar te fotograferen. Vooral omdat ik echt als fotograaf naar Noord-Korea wilde afreizen en niet als toerist. Na de nodige research kwam ik in contact met Koryo Studio, die zich bezig houden met het maken van documentaires en film en met hen heb ik in de loop der jaren bijzondere connecties opgebouwd.

Mijn interesse ging vooral uit naar architectuur en stedenbouw, de fysieke opzet van Noord-Korea. Deze vernieuwende insteek resulteerde in een samenwerking. Na ongeveer twee jaar kreeg ik toestemming voor het project. De tentoonstelling die in Huis Marseille te zien zal zijn, is eigenlijk het eerste deel van het werk. Ik hoop in de toekomst naar Noord-Korea terug te keren om mijn verhaal verder uit te breiden.

© Eddo Hartmann/Koryo Studio, Guide, Liberation Museum

Waardoor kenmerkt de Koreaanse architectuur zich?
Iedere stad is op een specifieke manier ontstaan. Je kan aan de infrastructuur en architectuur van een stad aflezen wat er allemaal gebeurd is. Pyongyang is gedurende de Koreaanse Oorlog (1950-1953), een vergeten oorlog, meerdere malen volledig gebombardeerd.

Het regime van Kim Il-Sung begon met het bouwen van de ultieme hoofdstad volledig in dienst van hun eigen ideologie: Juche. In de stad gaat het puur om deze ideologie, waarin voor de leiders een absolute hoofdrol is weggelegd. Pyongyang is een stad die heel erg aanwezig is. Dat wordt versterkt doordat overal luidsprekers staan die de boodschap van de ‘Workers Party’ laten horen. Je kan je op geen enkele manier aan de stad en haar ideologie onttrekken.

Verder is er sprake van powerdressing: stad is zo precies. Alles is zonder kreukels gemaakt om te kunnen laten zien dat ze alles voor elkaar hebben. Dat sluit weer aan bij de Juche. Het zit in alles. Niets is per ongeluk, over alles is nagedacht.

© Eddo Hartmann/Koryo Studio, Birthday Kim Il Sung

Wat maakt het vanuit fotografisch oogpunt interessant om de stad vast te leggen?
De gidsen wilden mij vooral Pyongyang laten zien, als voorbeeld voor het land. Ik ben in die perfecte stad gezocht naar de menselijke invloed in het geheel. Wat heel interessant is, is dat de omgeving ongelofelijk strak is en alles goed is onderhouden. De hele ‘cleane’ uitstraling van de beelden, dat is echt zo, dat is niet de fototechniek. Het voelt bijna aan als een soort illustratie, zo strak. Voor mij is het vooral heel bijzonder om een stad te zien die puur om een ideologie gebouwd is.

Elke plek waar je komt vertelt weer een ander verhaal. Deze serie heb ik Setting the Stage genoemd, omdat het ook heel veel weg heeft van een filmdecor, een theaterdecor. Zo voelt de stad ook aan, als een decor waar zich een verhaal ontvouwd. In mijn foto’s wil ik dat gevoel benadrukken. Om die reden ben ik mij ook specifiek gaan richten op iconische beelden die dat verhaal vertellen.

Welke fototechnieken zien we wel terug in de beelden?
Ik wilde mij duidelijk niet als toerist profileren. Ik maakte gebruik van een statief waardoor je langzaam, maar ook zeer precies, kan werken wat voor mijn gevoel uitermate goed bij de stad lijkt te passen. Ik vond het een zeer interessante werkomgeving. Ik realiseerde natuurlijk dat ik enkel te zien kreeg waar men trots op is, maar dat vertelde op die manier ook erg veel.

© Eddo Hartmann/Koryo Studio, Entrance Kim Il Sung Stadium

Heb je kunnen verbeelden wat je voor ogen had met dit project?
Ik ben heel erg blij dat Huis Marseille het eerste deel op een mooie museale manier wil laten zien. In principe is Setting the Stage een op zichzelf staande serie, maar ik denk dat het verhaal nog veel meer verdieping kan krijgen door andere beelden toe te voegen. Ik wil heel graag terug naar Noord-Korea. In een volgend hoofdstuk zou ik graag theater- en filmdecors laten zien. Deze beelden wil ik plaatsen naast de beelden die ik al gemaakt heb, van de echte stad. Je ziet dan dat de realiteit en de verbeelding bijna hetzelfde zijn. Maar het is heel moeilijk is om toegang te krijgen tot Noord-Korea, dus ik heb nog geen zekerheid dat het mij zal lukken.

© Eddo Hartmann/Koryo Studio, Kumsusan Palace of the Sun

Hoe heb je jouw reis naar Noord-Korea ervaren?
Noord-Korea is een land met vele miljoenen inwoners. Ik heb heel erg verrast door de intensiteit van de mensen. De Noord-Koreanen zijn behoorlijk krachtig. Deze mensen krijgen een gezicht als er bent geweest, alles wordt tastbaar en voelbaar. Je kan veel over een land lezen, maar als je er bent zijn dingen altijd anders en genuanceerder dan je zou vermoeden. Van buitenaf zijn zaken heel makkelijk te beredeneren. Maar als je er middenin zit is alles zo zwart-wit nog niet. Daarnaast werd fotografie ook heel erg een beleving voor mij. Ik voelde mij Kuifje in een vreemd land, het was een hele bijzondere ervaring.

De tentoonstelling Setting the Stage: Pyongyang, North Korea van Eddo Hartmann in samenwerking met Koryo Studio zal 14 maart 2015 tot en met 7 juni 2015 te zien zijn in Huis Marseille, Amsterdam.

Tekst door Risiana Levie

eddohartmann.nl
huismarseille.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more